Prezes ZBP o AI w bankach
„Już od dawna jesteśmy za etapem pierwszego zauroczenia sztuczną inteligencją. Jako banki
znajdujemy się mocno na etapie operacyjnym” – powiedział dr Tadeusz Białek.
„AI znajduje zastosowanie w konkretnych rozwiązaniach back office, gdzie pomaga nam w gromadzeniu, właściwym segregowaniu, porządkowaniu danych. Również w porządkowaniu procesów, takich jak chociażby proces reklamacyjny czy proces obsługi klientów, czy też procesy przygotowań banków do odpowiedniego raportowania” – mówił prezes ZBP.
Wskazał, że sztuczna inteligencja sprawdza się także tam, gdzie występuje bezpośredni kontakt z klientem. Jest stosowana do hiperpersonalizacji, zwłaszcza do tworzenia zindywidualizowanych ofert dostosowanych do potrzeb klientów. Jest używana w bezpośredniej obsłudze klienta, na przykład na infolinii jako chatbot.
Czytaj także: IT@BANK nie tylko o AI w bankowości
Komisja nadzoru nad AI
W dalszej części rozmowy pytaliśmy o ewentualne postulaty bankowców dotyczące projektowanych przepisów wprowadzających organ kontrolujący stosowanie sztucznej inteligencji.
Prezes ZBP przypomniał, że projekt ustawy dostosowującej polskie prawo do rozporządzenia unijnego dotyczącego AI znajduje się obecnie w konsultacjach społecznych.
„Zgłaszaliśmy uwagi w tym procesie konsultacyjnym, ale raczej o charakterze szczegółowym, ponieważ co do zasady rozumiemy koncepcję powołania takiego organu i generalnie się z nią zgadzamy”.
Dr Tadeusz Białek przyznał, że wybór sposobu nadzoru nad AI pozostawiono w rozporządzeniu do rozstrzygnięcia państwom członkowskim UE.
„W Polsce postanowiono stworzyć oddzielną komisję, trochę na wzór Komisji Nadzoru Finansowego. Patrzymy generalnie przyjaźnie na to rozwiązanie, a nasze uwagi szczegółowe z punktu widzenia biznesowego dotyczą między innymi tego, aby Komisja AI nie blokowała procesów, a raczej pomagała adaptować je zgodnie z wymogami samego rozporządzenia” – doprecyzował.
Czytaj także: IT@BANK o czynnikach, które przyśpieszają innowacje w branży finansowej
Oddział bankowy bez ludzkiego personelu
Kolejny wątek wywiadu dotyczył porównania zaawansowania technologicznego polskiego sektora bankowego z sektorami w USA i Korei Południowej. Delegacja ZBP kilka dni temu wróciła z Korei Południowej, gdzie była gościem tamtejszej federacji bankowej. Wcześniej bankowcy przebywali w USA.
Dr Tadeusz Białek stwierdził, że Korea Południowa jest mocno zaawansowana w procesie wdrażania sztucznej inteligencji.
„Mieliśmy okazję wizytować oddział banku, który był zarządzany zupełnie bez udziału człowieka. Klient już na wejściu do oddziału jest obsługiwany przez hologram AI, który kieruje go do właściwego boksu obsługi, gdzie klient jest przejmowany przez kolejny hologram AI, który jest już dopasowany do konkretnych potrzeb klienta, odpowiada na jego pytania, doradza” – powiedział.
Przyznał, że odwiedzany oddział bankowy jest na razie programem pilotażowym, ale pokazuje skalę koreańskich możliwości technologicznych.
„W Stanach Zjednoczonych obserwowaliśmy zastosowanie sztucznej inteligencji do zwalczania cyberprzestępczości. Konkretne zastosowanie algorytmów sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego pozwalało mocno optymalizować działanie banku, jeśli chodzi o zarządzanie różnymi procesami antyfraudowymi” – mówił prezes ZBP odnosząc się do wizyty w USA.
Dodał, że AI jest w stanie analizować łańcuchy działań przestępczych, czego pojedynczy człowiek nie jest w stanie wychwycić.
Dr Tadeusz Białek pytany czy regulacje stosowane w Unii Europejskiej dotyczące np. ochrony danych osobowych mogą być przyczyną wolniejszej rewolucji cyfrowej w Europie w porównaniu z USA czy Azją -odpowiedział: „Jeśli spojrzymy na Unię Europejską, to niestety mamy do czynienia z najbardziej regulowaną częścią świata, która w dużej mierze z punktu widzenia biznesu, stwarza całą masę barier”.
„Znowu odwołam się do przykładu Korei Południowej. Kiedy pytałem jednego z prezesów firmy innowacyjnej o bariery prawne w kreowaniu rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją, to miałem wrażenie, że mój rozmówca nie do końca rozumie, o co go pytam. W końcu przyznał, że w Korei Płd. są przepisy o ochronie danych osobowych, ale nigdy nie stanowiły one bariery dla wdrażania rozwiązań technologicznych” – podkreślił prezes ZBP.
„Korea Południowa, jest piętnastą gospodarką świata, jest niezwykle zaawansowanym technologicznie krajem. Bez ciężaru regulacji daje sobie o wiele lepiej radę z wdrażaniem rozwiązań technologicznych niż Europa” – podsumował dr Tadeusz Białek.