Krajowe Forum Edukacji Ekonomicznej 2024
Konferencję prowadził Waldemar Zbytek, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Roku Edukacji Ekonomicznej, prezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości.
Gości konferencji przywitał prof. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W swoim wystąpieniu mówił, że SGH jest właściwym miejscem do przeprowadzenia Krajowego Forum Edukacji Ekonomicznej z racji tego, że uczelnia, którą kieruje jest uczelnią ekonomiczną i kształci nowe kadry dla szeroko rozumianej gospodarki. Tym niemniej – jak zauważył – poziom wiedzy ekonomicznej polskiego społeczeństwa jest niski.
„Powinniśmy dotrzeć do społeczeństwa bardziej dojrzałego, do ludzi, którzy nie mieszkają w dużych miastach, ale w małych miejscowościach i na wsi” – mówił. Wyraził przekonanie, że podniesienie poziomu wiedzy ekonomicznej ograniczy możliwość szerzenia populistycznych poglądów.
Przyłączył się również do podziękowań Waldemara Zbytka kierowanych do marszałek Senatu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej, która półtora roku wcześniej, jako wicemarszałek Senatu poparła ideę ustanowienia roku 2024 Rokiem Edukacji Ekonomicznej.
REE 2024 – kluczowy wymiar edukacji ekonomicznej dla demokracji
W wystąpieniu otwierającym konferencję Małgorzata Kidawa-Błońska, marszałek Senatu RP powiedziała między innymi:
„Każdego dnia atakują nas obietnice, oferujące cudowne recepty na to, jak zostać bogatym w jeden dzień. Ogromna większość tych cudownych porad stanowi oczywiście prostą drogę do bankructwa.
Dlatego edukacja ekonomiczna ma dziś wymiar kluczowy. Zarówno dla obrony demokracji przed populizmem, jak i bezpieczeństwa osobistych budżetów naszych obywateli”.
„Niestety, wciąż bardzo rzadko pamiętamy, że nie ma pieniędzy państwowych, że rząd i parlament wydają wyłącznie pieniądze ze środków powierzonych z naszych podatków” – podkreślała.
„Edukacja ekonomiczna prowadzona od szkoły podstawowej poprzez studia aż po codzienną edukację obywatelską jest najlepszą odtrutką na polityczną szarlatanerię” – wskazywała Małgorzata Kidawa-Błońska.
Na koniec wystąpienia przywołała słowa swojego pradziadka Władysława Grabskiego, twórcy Banku Polskiego i Banku Gospodarstwa Krajowego, autora reformy walutowej wprowadzającej w II RP polskiego złotego:
„Zamożność nie zależy od tego, ile banknotów wydrukuje państwo. Zależy wyłącznie od zapobiegliwości i pracowitości Polaków.
Dobra edukacja ekonomiczna uczy mądrego i efektywnego gospodarowania. A Polska będzie silną i bezpieczną tylko wtedy kiedy będzie miała sprawną i nowoczesną gospodarkę.”
Marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska wyraziła też nadzieję, że działania edukacyjne będą dalej prowadzone mimo zakończenia Roku Edukacji Ekonomicznej.
Czytaj także: 75 proc. Polaków uważa, że edukacja finansowa powinna być obowiązkowa w szkole średniej
Krajowa Strategia Edukacji Finansowej na lata 2024 – 2030 jest obecnie priorytetem
Waldemar Zbytek, zapraszając do zabrania głosu Andrzeja Domańskiego, ministra finansów – wręczył mu egzemplarz jednego z niewielu oryginalnych, przedwojennych wydań książki „Bankructwo małego Dżeka”, autorstwa Janusza Korczaka. W setną rocznicę wydania tej książki wpisano ją na listę lektur szkolnych jako pomoc dydaktyczną w edukacji ekonomicznej najmłodszych Polaków.
„Wiedza dotycząca tego, skąd bierze się wzrost gospodarczy, skąd się bierze bogactwo społeczeństwa – powinna być wiedzą powszechną” – mówił Andrzej Domański.
W jego opinii Polacy powinni wiedzieć jaki wpływ na ich portfele mają stopy procentowe czy kurs walutowy. Minister finansów uważa także, że umiejętność posługiwania się posiadanym własnym kapitałem jest niezbędna do budowy zamożnego społeczeństwa.
Mówił także o niszczącym wpływie inflacji na oszczędności Polaków. Andrzej Domański podkreślił, że co piąty obywatel naszego kraju trzyma swoje oszczędności w gotówce, gdy tymczasem istnieje szereg innych możliwości bezpiecznego przechowywania i pomnażania posiadanych przez siebie zasobów. Wskazał tu m.in. na IKE, IKZE, PPK, czy giełdę.
Mówił również o tym, że powinnyśmy budować swój kapitał, co zapewnia stabilność społeczną.
W swoim wystąpieniu przypomniał, że Rada Ministrów przyjęła niedawno Krajową Strategię Edukacji Finansowej na lata 2024 – 2030. Jak zaznaczył – w tworzenie strategii zaangażowane były również podmioty prywatne rynku finansowego, organizacje pozarządowe, środowisko naukowe.
Andrzej Domański mówił także o innych projektach w zakresie edukacji ekonomicznej, realizowanych samodzielnie przez resort finansów.
„Polska gospodarka jest dziś szóstą gospodarką unii europejską. Jesteśmy jednym z najważniejszych motorów wzrostu Unii Europejskiej” – wskazywał.
„Budowanie poduszki oszczędności, jej odpowiednia struktura stanowić będzie o sile naszej gospodarki w horyzoncie najbliższych lat. I również z tego powodu, mając świadomość odpowiedzialności za naszą gospodarkę, która nie jest mierzona w miesiącach czy w kwartałach, ale w dekadach, powinnyśmy pamiętać, iż edukacja ekonomiczna musi być naszym priorytetem” – podsumował Andrzej Domański.
Czytaj także: Rząd podjął uchwałę ws. Krajowej Strategii Edukacji Finansowej do 2030 roku
Prezes ZBP o najważniejszych celach edukacji ekonomicznej.
„Mam dzisiaj ogromną przyjemność występować przed Państwem w istocie w podwójnej roli, zarówno przewodniczącego Komitetu Programowego Roku Edukacji Ekonomicznej, jak i prezesa Związku Banków Polskich” – powiedział w swoim wystąpieniu dr Tadeusz Białek.
„Mamy niestety, zgodnie z danymi Eurostatu, jeden z najniższych poziomów wiedzy ekonomicznej wśród wszystkich społeczeństw Unii Europejskiej” – wskazywał.
Jak stwierdził – poziom wiedzy ekonomicznej Polaków wyraża się w braku nawyku oszczędzenia długoterminowego.
„Jesteśmy jednym z tych społeczeństw, które żyją niemalże, jak to się kiedyś mówiło, od pierwszego do pierwszego” – powiedział prezes ZBP. Jak zauważył – nie oszczędzamy na starość, ani na cele mieszkaniowe.
Kolejnym skutkiem niskiej wiedzy ekonomicznej są niskie umiejętności Polaków dotyczące korzystania z bankowości elektronicznej. W efekcie wiele osób jest narażonych na ataki cyberprzestępców. Jak zauważył dr Tadeusz Białek – zwiększenie umiejętności cyfrowych Polaków i przekonanie ich do długoterminowego oszczędzania są najważniejszymi celami edukacji ekonomicznej.
W jego przekonaniu edukację ekonomiczną należy rozpoczynać od najmłodszych pokoleń, już w szkołach podstawowych. Ważne jest również prowadzenie działalności edukacyjnej w najstarszych pokoleniach, które są szczególnie narażone na ryzyka związane z korzystaniem z bankowości elektronicznej.
Nawiązując do wystąpienia Waldemara Zbytka – prezes ZBP dr Tadeusz Białek przypomniał, że Rok Edukacji Ekonomicznej jest rokiem wielu rocznic.
„Mamy szczególny rok, rok wielu rocznic. 100 lat od reform Władysława Grabskiego, 100 lat od wprowadzenia polskiego złotego, 100 lat od utworzenia Banku Polskiego, 100 lat od utworzenia Banku Gospodarstwa Krajowego i wreszcie 100 lat od wydania „Bankructwa Małego Dżeka” Janusza Korczaka, którą to książką został obdarowany minister finansów Andrzej Domański”.
Dr Tadeusz Białek omówił najważniejsze działania i inicjatywy dotychczas zrealizowane w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej. Przypomniał, że przez trzy kwartały zrealizowano ponad 150 lokalnych i regionalnych projektów edukacyjnych.
„Naszą ideą w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej jest to, aby on po prostu nie zakończył się z końcem 31 grudnia, aby trwał, aby pewne inicjatywy, które udało się wypracować, albo wzmocnić w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej mogły być kontynuowane” – podsumował prezes ZBP.
Na koniec swojego wystąpienia dr Tadeusz Białek zapowiedział powstanie Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej.
Jego siedzibą będzie należący do Związku Banków Polskich budynek przy ulicy Smolnej w Warszawie, w którym mieści się już Klub Bankowca.
Więcej informacji o Krajowym Forum Edukacji Ekonomicznej 2024 na stronach ZBP