Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego | Gospodarka

PARP ogłasza nabór na zrównoważony rozwój turystyki w Polsce Wschodniej

09.09.2024 15:04 mb | BANK.pl
PARP ogłasza nabór na zrównoważony rozwój turystyki w Polsce Wschodniej
Fot. stock.adobe.com / K.Miłkowski
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła nabór wniosków do działania „Zrównoważona turystyka” w ramach Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027 (FEPW). O dofinansowanie mogą ubiegać się samorządy województw Polski Wschodniej, tworzące partnerstwa pomiędzy podmiotami z co najmniej dwóch województw. Wsparcie finansowe może być przeznaczone na projekty związane z modernizacją lub budową obiektów turystycznych, rozwojem infrastruktury, digitalizacją oferty oraz działania promocyjne i edukacyjne, poinformowała Agencja.

Według danych Światowej Organizacji Turystyki (UNWTO) międzynarodowy ruch turystyczny podnosi się po pandemii. Sektor odnotował znaczny wzrost w 2022 r.

W okresie od stycznia do lipca 2022 r. liczba międzynarodowych podróży na całym świecie wzrosła o 172% w porównaniu do tego samego okresu w 2021 r. [footnoteRef:1] – UNWTO prognozuje, że pełne odrodzenie międzynarodowego ruchu turystycznego do poziomów sprzed pandemii COVID-19 nastąpi do końca 2024 r. [footnoteRef:2].

Sektor turystyki wraca do stanu sprzed pandemii COVID-19

Turystyka krajowa w Polsce odnotowuje równie szybki rozwój. Coraz więcej Polaków decyduje się na odkrywanie rodzimych zakątków, często wybierając mniej popularne, spokojniejsze miejsca. W 2023 r. mieszkańcy Polski odbyli łącznie 75,5 mln podróży turystycznych, z czego aż 60 mln to podróże po kraju [footnoteRef:3].

Trend ten jest zgodny z rosnącą popularnością zrównoważonej turystyki, która coraz częściej staje się priorytetem dla podróżnych.

Według badania przeprowadzonego przez Statistę w 2022 r., ponad 80% globalnych turystów uznało, że zrównoważona turystyka jest dla nich ważna [footnoteRef:4], co świadczy o rosnącej potrzebie odpowiedzialnego podejścia do podróżowania.

Zrównoważona turystyka to nie tylko modne hasło, ale realna odpowiedź na wyzwania związane z ochroną środowiska i wspieraniem lokalnych społeczności.

Dążenie do zmniejszenia negatywnego wpływu na naturę oraz dbanie o przyszłość miejsc, które odwiedzamy, staje się nieodłącznym elementem świadomych decyzji turystycznych.

Czytaj także: Finansowe wsparcie dla biznesu – przewodnik po naborach PARP

A może by tak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady?

Polska Wschodnia to region o wyjątkowych walorach przyrodniczych, krajobrazowych i kulturowych, który przyciąga turystów poszukujących kontaktu z naturą i autentycznymi doświadczeniami. Od malowniczych Wielkich Jezior Mazurskich, przez dzikie Bieszczady, po bujne lasy Podlasia, ten obszar oferuje niezwykłe atrakcje, które łączą piękno natury z bogactwem historycznym i kulturowym.

Celem naboru PARP „Zrównoważona turystyka” jest rozwój zintegrowanych produktów turystycznych, które wykorzystują te walory do stworzenia atrakcyjnych szlaków turystycznych.

Chodzi tu przede wszystkim o rozwój tras rowerowych, infrastruktury kajakowej i miejsc dla kamperów, które będą odpowiadać na potrzeby nowoczesnych turystów, a jednocześnie wspierać rozwój lokalnych społeczności i gospodarki regionu.

Kto może starać się o dotacje?

Działanie „Zrównoważona turystyka” ma na celu wspieranie projektów rozwijających turystykę w makroregionie Polski Wschodniej. Inicjatywa ta skierowana jest do samorządów, które chcą tworzyć nowoczesne, zrównoważone produkty turystyczne oparte na walorach historycznych, kulturowych i przyrodniczych.

O dofinansowanie w ramach działania mogą ubiegać się samorządy województw Polski Wschodniej, ale tylko w formie partnerstw składających się z podmiotów z co najmniej dwóch województw tego makroregionu.

W tworzenie produktu turystycznego, mogą być zaangażowani przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe oraz inne instytucje zaangażowane w rozwój turystyki, takie jak: zarządzający gospodarką wodną, zarządzający gospodarką leśną, przedsiębiorstwa społeczne, podmioty ekonomii społecznej.

Czytaj także: Raport PARP o działaniach MŚP na rzecz środowiska naturalnego

Inne artykuły od Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości / PARP:

  • Idea Rozwoju Twojego Biznesu 2024 – PARP organizuje bezpłatne wideokonferencje dla przedsiębiorców
  • Silversi chcą dłużej pracować
  • Finansowe wsparcie dla biznesu – przewodnik po naborach PARP

Na co można otrzymać dofinansowanie?

Dofinansowanie mogą otrzymać projekty dotyczące stworzenia ponadregionalnych produktów (szlaków) turystycznych obejmujących m.in.:

· modernizację lub budowę obiektów lub przestrzeni stanowiących element produktu turystycznego,

· modernizację lub budowę infrastruktury ułatwiającej dostęp do ww. miejsc,

· działania z zakresu digitalizacji oferty szlaku i przystosowania do działania w warunkach kryzysu (resillience),

· przygotowanie spójnej Strategii zarządzania i rozwoju produktu turystycznego, oraz działań niezbędnych do jej wdrożenia,

· stworzenie narzędzi do współpracy w ramach wdrożenia produktu turystycznego ijego utrzymania;

· działania informacyjne, konsultacyjne, promocyjne oraz edukacyjne w zakresie wykorzystania produktu turystycznego.

Koszty kwalifikowalne mogą być przeznaczone na:

· zakup nieruchomości,

· roboty i materiały budowalne,

· zakup środków trwałych,

· dostawy inne niż środki trwałe, o ile są niezbędne do osiągnięcia założonych produktów lub rezultatów projektu,

· zakup wartości niematerialnych i prawnych, niezbędnych do przygotowania produktu turystycznego, określonego w Koncepcji produktu turystycznego (docelowo Strategii zarządzania i rozwoju produktu turystycznego),

· usługi zewnętrzne, w tym np. przygotowanie dokumentacji, działania informacyjne i promocyjne produktu turystycznego;

· koszty pośrednie związane z przygotowaniem i realizacją projektu.

Maksymalna intensywność dofinansowania projektu wynosi do 85% kosztów kwalifikowalnych. Budżet przeznaczony na dofinansowanie to 297 milionów zł.

Termin składania wniosków

Wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć za pośrednictwem Lokalnego Systemu Informatycznego (link) w terminie: od 16 września 2024 r. do 5 listopada 2024 r. do godziny 16:00.

Więcej informacji o naborze znajduje się na stronie PARP.

***

[1:  https://www.unwto.org/news/international-tourism-back-to-60-of-pre-pandemic-levels-in-january-july-2022 ] 

[2:  https://www.unwto.org/news/international-tourism-to-reach-pre-pandemic-levels-in-2024]

[3:  https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/turystyka/turystyka-w-2023-roku,1,21.html ] 

[4:  https://www.statista.com/topics/1916/green-tourism/#topicOverview ]

Źródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości / PARP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BieszczadyDofinansowanie / Dotacje / GrantyESG / Environmental, Social and corporate GovernanceFundusze EuropejskieMazuryPodlasiePolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości / PARPProgram Operacyjny Polska WschodniaSamorządySpołeczności lokalneTurystykaUNWTO / Światowa Organizacja TurystykiZrównoważona turystykaZrównoważone finansowanieZrównoważony rozwój
Autor mb | BANK.pl

Zobacz także

Sektor bankowy i bankowcy elementem systemu odporności państwa polskiego
Rolnik w traktorze
Rolnicy coraz chętniej inwestują
PKO BP logo, rotunda
PKO BP z rosnącym zyskiem netto w I kwartale 2025 roku
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Partner działu Z rynku finansowego
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Rosnący segment zamożnych klientów i zmiany pokoleniowe redefiniują standardy w bankowości prywatnej. To wyzwanie, które wymaga od banków nie tylko nowoczesnych rozwiązań technologicznych, ale także strategicznego podejścia do obsługi klientów. Aby temu sprostać, kluczowe będzie wykorzystanie technologii umożliwiających szybszą, bardziej personalizowaną obsługę oraz zrozumienie wartości i priorytetów nowej generacji milionerów, którzy oczekują od banków nie tylko kompetencji finansowych, ale także partnerskiego podejścia. Zaufanie i lojalność można zbudować tylko poprzez wczesne i trwałe relacje – to będzie fundament sukcesu private bankingu przyszłości

Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
Marta Życińska
dyrektor generalna
Mastercard Europe
ZOBACZ WSZYSTKIE
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}