mObywatel 2.0 i mDowód, czy to działa?
Na nasze pytanie – czy aplikacja mObywatel 2.0 (w kontekście mDowodu) pozwala nam już załatwiać zdalnie wszystkie sprawy w urzędach i bankach – Dariusz Kozłowski odpowiedział, że nie jest to możliwe, choć wszyscy tego oczekiwali po wdrożeniu mobilnej wersji dokumentu tożsamości.
Jak stwierdził – ustawodawca wprowadzając to rozwiązanie, które było oczekiwane przez rynek, jednocześnie ograniczył jego funkcjonalność do osobistych kontaktów.
„Krótko mówiąc otrzymaliśmy kolejny nowy dokument tożsamości, którego funkcjonalność jest dużo bardziej ograniczona niż dokumentu tzw. plastikowego. Obecnie dokument „plastikowy” jest honorowany w komunikacji elektronicznej w wielu zdalnych procesach bankowych. Natomiast ustawodawca wykluczył wykorzystanie mDowodu w kontaktach zdalnych” – powiedział wiceprezes CPBiI.
Czytaj także: Bankowość i Finanse | mDowód | Wirtualnym dowodem wylegitymujesz się w banku
Plastikowy dowód tożsamości bardziej skuteczny w świecie wirtualnym niż mobilny dowód?
Czyli teraz – zamiast dowodu plastikowego w portfelu można mieć dowód osobisty w telefonie, ale gdyby ktoś chciał zdalnie załatwić sprawę, to w zasadzie może to zrobić, posługując się jedynie plastikowym dowodem? – dopytywaliśmy w rozmowie.
„Tutaj odwróciliśmy rzeczywistość, bo analogowy dokument plastikowy jest możliwy do wykorzystania w świecie wirtualnym, natomiast nowy tzw. mobilny dokument, jest możliwy do wykorzystania tylko i wyłącznie w świecie analogowym” – odpowiedział Dariusz Kozłowski.
Sama idea dokumentu osobistego w smartfonie jest jak najbardziej słuszna. I jeżeli uda się pójść krok dalej i wprowadzić odważniej mobilność tego rozwiązania, to myślę, że to może być bardzo korzystne dla wszystkich
Jak zauważył Dariusz Kozłowski – dowód osobisty w smartfonie jest bezpieczniejszy od plastikowego, jeśli chodzi o możliwość jego zweryfikowania. Każdorazowa weryfikacja mDowodu odbywa się z wykorzystaniem danych pochodzących z referencyjnych rejestrów państwowych.
To daje pewność, że dokument jest autentyczny, nie jest podrobiony. Tymczasem w przypadku dokumentów plastikowych, pomimo stosowania coraz to nowych zabezpieczeń blankietów, ciągle zdarzają się dobrze podrobione i trudno wykrywalne falsyfikaty.
Czytaj także: SafeBANK 2023 o cyberochronie tożsamości klientów banków
Co można poprawić?
Na nasze pytanie – co należy zrobić aby mObywatel, w tym kontekście dowód osobisty w telefonie działał tak jak należy – Dariusz Kozłowski stwierdził, że przede wszystkim powinno zostać usunięte ograniczenie dotyczące możliwości wykorzystania tego instrumentu w relacjach zdalnych.
Wszystkie usługi w chwili obecnej zmierzają w kierunku usług cyfrowych, więc również cyfrowy dokument powinien umożliwiać realizację tych usług.
Czytaj także: Co warto wiedzieć o zastrzeganiu numeru PESEL?
„Ministerstwo Cyfryzacji powinno stworzyć i udostępnić dodatkowe usługi wspierające instytucje obowiązane w weryfikacji prawdziwości i ważności tego dokumentu, tj. choćby możliwość udokumentowania dokonania przez pracownika bankowego czynności weryfikacji tożsamości klienta z użyciem mDowodu, czy też możliwość weryfikacji aktualności certyfikatu mDowodu na moment dokonywania tej czynności – podsumował Dariusz Kozłowski.