Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Zasady Odpowiedzialnej Bankowości. Opublikowano drugi dwuletni raport z postępu prac

27.09.2023 16:30 Szymon Stellmaszyk | BANK.pl
Zasady Odpowiedzialnej Bankowości. Opublikowano drugi dwuletni raport z postępu prac
Fot. stock.adobe.com / Blue Planet Studio
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Publikacja raportu pod tytułem: „Odpowiedzialna bankowość: w kierunku wpływu na świat rzeczywisty” zbiegła się z czwartą rocznicą powstania Zasad Odpowiedzialnej Bankowości ONZ (PRB).

Dokument jest zestawieniem aktualizacji postępów poczynionych przez ponad 200 banków-sygnatariuszy we wdrażaniu zasad. Wykorzystane są w nim również dane z rocznych raportów z pierwszych trzech lat działalności.

Członkowie PRB reprezentują około 1/2 światowych aktywów bankowych, ale inicjatywa w dalszym ciągu cieszy się ograniczonym poparciem wśród głównych amerykańskich banków.

Natomiast niemal wszystkie banki chińskie, japońskie i europejskie znajdujące się na liście 20 największych banków na świecie są członkami tej inicjatywy.

Czytaj także: BIK we współpracy z Deloitte tworzy platformę ESG dla sektora bankowego

Inne artykuły tego autora:

  • Spada lokata Warszawy w Global Financial Centers Index
  • Co z podatkiem bankowym w hiszpańskiej umowie koalicyjnej?
  • Jaki pomysł na tanie mieszkania mieli politycy w kampanii wyborczej w Luksemburgu?

Zrównoważony rozwój: sukcesy sektora bankowego

Raport zawiera także niezależną opinię Organu Doradczego Społeczeństwa Obywatelskiego, którego zadaniem jest wspieranie banków-sygnatariuszy we wdrażaniu Zasad i ocenianie postępów. Wkład 12 członków tego grona reprezentuje interesariuszy z różnych regionów i kluczowych obszarów zrównoważonego rozwoju. 

W raporcie podkreślono osiągnięcia banków-sygnatariuszy w zakresie włączania do swoich strategii zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem, takich jak łagodzenie zmian klimatycznych, przekształcanie struktur zarządzania, wyznaczanie celów oraz opracowywanie innowacyjnych produktów i podejść do zarządzania ryzykiem. 

Członkowie PRB zobowiązują się m.in. do wzmacniania swojego pozytywnego wpływu oraz łagodzenia negatywnego wpływu na społeczeństwa i środowisko, w którym działają, a także do wdrażania skutecznych procesów zarządzania.

Jak wynika z raportu sygnatariusze nie robią jednak wystarczająco dużo, aby np. powiązać politykę wynagrodzeń z wynikami w zakresie zrównoważonego rozwoju. W ciągu czterech lat od uruchomienia inicjatywy jedynie 38 proc. z 325 banków uzależniło wynagrodzenia od wskaźników związanych ze zrównoważonym rozwojem.

Zarówno rada doradcza społeczeństwa obywatelskiego PRB, jak i jej organ zarządzający podkreśliły luki w wynagrodzeniach, zauważając potrzebę położenia w przyszłości większego nacisku na tę dziedzinę.

Banki PRB radziły sobie za to lepiej pod względem wskaźników zarządzania innych niż wynagrodzenie. 98 proc. sygnatariuszy ustanowiło struktury zarządzania obejmujące nadzór nad kwestiami zrównoważonego rozwoju, znacznie przekraczając średnią dla sektora bankowego, która wynosi 22 proc.

95 proc. sygnatariuszy posiadających aktywa o wartości od 100 miliardów do 1 biliona dolarów posiada system zarządzania na szczeblu zarządu w zakresie polityki zrównoważonego rozwoju.

Ten odsetek spada do 47 proc. w przypadku banków z aktywami poniżej 1 miliarda USD.

Czytaj także: Future w ING – nowe konto wspierające zrównoważony rozwój

Inne artykuły od BANK.pl:

  • Mało państwa w czeskim sektorze bankowym
  • ITCARD wprowadza czat dedykowany osobom z niepełnosprawnościami
  • NBP ma więcej złota niż EBC, ale stopy nadal wyższe

Cel: łagodzenie zmian klimatycznych

Większość banków, ok. 87 proc. sygnatariuszy, jako obszar wpływu określiła łagodzenie zmiany klimatu, a następnie kondycję finansową i włączenie społeczne, które wybrało blisko 80 banków. Najmniejszym poparciem z ich strony cieszyła się adaptacja do zmiany klimatu. Mniej niż pięć banków zgłosiło ją jako swój priorytet.

Większość sygnatariuszy PRB nie spełniła jednak nawet sztandarowego wymogu inicjatywy, tj. przyjęcia dwóch celów w oparciu o wybrane przez nich obszary oddziaływania. Zrobiło to jedynie 38 procent.

Tymczasem sygnatariusze PRB mają cztery lata na rozpoczęcie identyfikowania obszarów wpływu i przyjęcie celów, po upływie których ryzykują usunięcie z grupy w przypadku stwierdzenia „trwałego i niewyjaśnionego braku usunięcia niedociągnięć”.

Ok. 38 procent sygnatariuszy przyjęło jeden cel, podczas gdy 23 proc. było wciąż w trakcie formułowania swojego celu.

Oznacza to, że około 100 banków, które początkowo dołączyły do PRB w 2019 r., będzie teraz ocenianych pod kątem tempa ich postępów w osiąganiu celów w zakresie wpływu z kolejnego cyklu raportowania.

W ujęciu regionalnym tematyka społeczna była bardziej popularna wśród banków z Ameryki Łacińskiej, Afryki i Bliskiego Wschodu w porównaniu do instytucji z Ameryki Północnej, Europy oraz Azji i Pacyfiku.

Wszyscy sygnatariusze są zobowiązani do składania raportów rocznych do PRB, a informacje zwrotne przesyłane są bezpośrednio do kierownictwa banków.

Pełny raport z postępu nad wdrażaniem Zasad Odpowiedzialnej Bankowości. 

Szymon Stellmaszyk
Szymon Stellmaszyk. Doradca zarządu Związku Banków Polskich w Zespole ds. międzynarodowych.  Prawnik i absolwent międzynarodowych stosunków gospodarczych i politycznych – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i KU Leuven. W ZBP od 2006 roku. Na przestrzeni lat członek Komitetów Europejskiej Federacji Bankowej ds. międzynarodowych, zwalczania przestępstw finansowych, komunikacji i edukacji finansowej. 
Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BankiESG / Environmental, Social and corporate GovernancePrinciples for Responsible Banking / PRBZmiany klimatyczneZrównoważony rozwój
Autor Szymon Stellmaszyk | BANK.pl

Zobacz także

Kacper Dworniczak. Źródło: VeloBank
VeloTalent: Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku
„Barometr Flotowy 2025” Arval Mobility Observatory
Polski rynek flotowy przyspiesza, ale bez elektromobilności
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania”. Źródło: UEP
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania” – zwycięzcy
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}