Co zmienia powstanie w Polsce drugiego centrum przetwarzania danych w chmurze?

Co zmienia powstanie w Polsce drugiego centrum przetwarzania danych w chmurze?
Karol Mazurek, Kongres FTB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W czasie Kongresu Forum Technologii Bankowych, w dniu w którym Microsoft uruchomił w Polsce swoje pierwsze w regionie centrum przetwarzania danych w chmurze rozmawialiśmy z Karolem Mazurkiem, Dyrektorem Zarządzającym ds. usług finansowych Accenture Polska, wiceprzewodniczącym FTB.

„To bardzo ważny krok w rozwoju cyfryzacji naszego kraju sektora finansowego” – powiedział Karol Mazurek odnosząc się do informacji o uruchomieniu regionalnego centrum chmurowego Microsoft w Polsce.

Jednocześnie zaznaczył, że mamy jeszcze drugie centrum przetwarzania danych w chmurze, które dwa lata temu uruchomił koncern Google.

„Fascynujące dla mnie jest to, że obie te firmy zauważyły Polskę działając na skalę światową. I zauważyły wagę Polski jako gracza w regionie” – mówił wiceprzewodniczący FTB.

Podkreślił, że oba centra mają szczególnie pomóc w transformacji cyfrowej firm i instytucji, działających w sektorach podlegającym silnym regulacjom, przede wszystkim bankom.

Niezależnie od kwestii regulacyjnych ważne są kwestie techniczne. Opóźnienia sieciowe przy korzystaniu z infrastruktury chmury usytuowanej tak blisko będą mniejsze.

Kolejną konsekwencją obecności dwóch centrów chmurowych w Polsce będzie zwiększenie inwestycji w kompetencje i wiedzę polskich specjalistów. Bez kompetentnych zespołów transformacja chmurowa się nie uda.

Banki i platformy sprzedażowe

W nawiązaniu do panelu prowadzonego podczas Kongresu przez naszego rozmówcę, usłyszeliśmy na czym polegają różnice pomiędzy bankami a firmami e-commerce w korzystaniu z usług cyfrowych.

W jego opinii  platformy e-commerce działają na znacznie większą skalę niż banki, liczba transakcji przez nie przetwarzane jest znacznie większa, mają większą wiedzę o swoich klientach, o ich zachowaniach, preferencjach zakupowych. Jednocześnie ich działalność nie jest tak regulowana jak sektora bankowego. To oznacza większą swobodę w gromadzeniu danych, ich przetwarzaniu i profilowaniu klientów.

Z drugiej strony sektor bankowy dostarcza finansowanie transakcji na tych platformach i zapewnia ich bezpieczeństwo oraz bardzo wysokie zaufanie klientów.

Uczestnicy moderowanego przez niego panelu uważali, że połączenie kompetencji obu sektorów tworzy dodatkową wartość dla klienta.

Dominacja aplikacji BLIK na platformach sprzedażowych

Na naszą uwagę, że jednak platformy sprzedażowe w pewnym zakresie wchodzą w obszary do tej pory zarezerwowane dla banków, czego przykładem jest aplikacja umożliwiające zdalne płatności Allegro Pay nasz rozmówca odpowiedział, że nadal są możliwe partnerstwa między bankami a platformami sprzedażowymi, które przynoszą korzyści obu stronom.

Produkty finansowe, które będę oferowane przez firmy e-commerce muszą mieć wartość dla obu stron, więc nie będą to zapewne na przykład kredyty hipoteczne.

Jednocześnie przyznał, że stworzony przez banki standard BLIK zdominował płatności w e-commerce, z czego korzystają również właśnie  banki.

„BLIK jest po pierwsze doskonałym przykładem świetnej współpracy sektora bankowego, po drugie kreowania wartości na bazie doświadczeń systemu bankowego i uruchomienia schematu płatniczego. Ale kreowanie wartości jest tak naprawdę w innym sektorze. Jeżeli spojrzymy na polski rynek e-commerce to zdecydowana większość transakcji jest obsługiwana przez BLIK. To pokazuje, że można stworzyć produkt de facto finansowy, który jest wykorzystywany przez e-commerce  i wnosi bardzo dużą wartość dla e-commerce, bo daje klientom wygodę, bezpieczeństwo, a jednocześnie pozwala generować przychody dla sektora bankowego” – mówił Karol Mazurek.

Źródło: BANK.pl