Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Z rynku finansowego

Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe mogą ubiegać się o finansowanie fotowoltaiki w EFL

28.02.2023 14:21 mb | BANK.pl
Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe mogą ubiegać się o finansowanie fotowoltaiki w EFL
Fot. stock.adobe.com / bilanol
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
EFL uruchomił uproszczoną procedurę ubiegania się o finansowanie urządzeń fotowoltaicznych dla prosumentów lokatorskich. Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, które od 1 lutego mogą składać wnioski do Banku Gospodarstwa Krajowego o dofinansowanie fotowoltaiki, mogą otrzymać grant w wysokości do 50 proc. wartości instalacji, poinformował Fundusz.

Grupa EFL jest aktywnym uczestnikiem „zielonej rewolucji” w Polsce. I to zarówno na rynku finansowania elektrycznych samochodów jak i odnawialnych źródeł energii. Spółka w 2022 roku wyleasingowała panele fotowoltaiczne o łącznej wartości ok 197 mln zł, co oznacza aż 52% dynamikę r/r.

– Z uwagi na zmianę przepisów dotyczących fotowoltaiki w 2022 roku, w szczególności pierwsza część ubiegłego roku obfitowała w zwiększone zainteresowanie słonecznymi instalacjami. Dotyczyło to jednak prosumentów indywidualnych. Właściciele obiektów wielolokalowych, z uwagi na taki sam grant, na jaki mogli liczyć właściciele domów jednorodzinnych, nie inwestowali aż tak na dużą skalę w panele fotowoltaiczne. W tym roku może to się zmienić za sprawą instytucji prosumenta lokatorskiego.

Dla Grupy EFL słoneczne instalacje to bardzo ciekawy segment rynku, a nasze zmiany są odpowiedzią na potrzeby klientów, którzy zostali objęci nowym rządowym programem grantowym.

Adam Linkiewicz Market Produkt Manager EFL

Jesteśmy przekonani, że bodziec w postaci dofinansowania nawet połowy wartości instalacji skłoni zdecydowanie większą pulę wspólnot czy spółdzielni mieszkaniowych do słonecznej inwestycji.

Szczególnie teraz, kiedy budżety na energię są mocno nadwyrężone wysokimi opłatami za nią – mówi Adam Linkiewicz, Market Produkt Manager EFL.

Czytaj także: BGK i MRiT: 1 lutego 2023 roku rozpoczął się nabór wniosków o dofinansowanie fotowoltaiki w blokach

Prosument lokatorski zyska więcej niż indywidualny

Dopłaty do fotowoltaiki dla spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych to nowy program rządowy, dla tzw. prosumenta lokatorskiego. Do tej pory prosumenci w budynkach wielorodzinnych byli traktowani na takich samych zasadach jak prosumenci w domach jednorodzinnych. W ramach programu Mój Prąd+ mogli otrzymać do 6 tys. zł dofinansowania.

Teraz, zgodnie ze zmianami wprowadzonymi przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii do ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, a także zarządcy nieruchomości oraz inne podmioty mogą uzyskać status prosumenta energii odnawialnej (prosumenta indywidualnego), wytwarzającego energię na potrzeby części wspólnej budynku wielolokalowego (prosument lokatorski).

W efekcie prosument lokatorski, który zamontuje instalację fotowoltaiczną na budynkach wielolokalowych, może otrzymać na jej zakup dofinansowanie w wysokości do 50% wartości inwestycji oraz odzyskać nawet 100% wartości energii przekazanej do sieci. Budżet programu wynosi 500 mln zł (na pokrycie inwestycji o wartości 1 mld zł), co szacunkowo daje możliwość obsłużenia ponad 8 tys. inwestycji.

Wnioski o dopłaty można składać od 1 lutego 2023 do Banku Gospodarstwa Krajowego. Dofinansowaniem są objęte zakup, montaż lub budowa nowej instalacji odnawialnego źródła energii, modernizacja instalacji odnawialnego źródła energii, w wyniku której zainstalowana moc instalacji wzrośnie o co najmniej 25% oraz instalacje wspomagające takie jak magazyny energii czy pompy ciepła.

Czytaj także: Rekordowa moc PV zainstalowana w Polsce w 2022 roku

Inne artykuły od Europejski Fundusz Leasingowy / EFL:

  • 30% firm budowlanych prognozuje większą sprzedaż, 27% będzie więcej inwestować
  • Barometr EFL wskazuje na stabilne nastroje MŚP – czy wojny celne zmienią plany firm?
  • Ze Strefy Biznesu Credit Agricole BP i Grupy EFL korzysta już ponad 50 tys. użytkowników, co piąty jest rolnikiem

EFL gotowy do obsługi prosumentów lokatorskich

EFL, który od wielu lat aktywnie uczestniczy w „zielonej rewolucji” w Polsce, śledzi wprowadzane zmiany i regulacje prawne i szybko na nie reaguje. W odpowiedzi na nową instytucję prosumenta lokatorskiego leasingodawca dostosował wewnętrzne procedury i opracował rozwiązania, które będą wspierać proces obsługi wniosków na finansowanie urządzeń fotowoltaicznych dla prosumentów lokatorskich.

W ramach uproszczonej procedury spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe mogą liczyć na skrócony czas obsługi wniosków na urządzenia fotowoltaiczne. W konsekwencji właściciele lub zarządcy obiektów mogą w szybki i prosty sposób uzyskać finansowanie w postaci leasingu lub pożyczki potrzebne do realizacji słonecznej instalacji, przy okazji którego będą ubiegać się o grant rządowy.

Źródło: Europejski Fundusz Leasingowy / EFL
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Adam LinkiewiczBank Gospodarstwa Krajowego / BGKEFL LeasingESG / Environmental, Social and corporate GovernanceEuropejski Fundusz Leasingowy / EFLFinansowanieFotowoltaikaOdnawialne źródła energii / OZEProgram Mój PrądProsumentspółdzielniaWspólnoty mieszkanioweZielona energia
Autor mb | BANK.pl

Zobacz także

Kacper Dworniczak. Źródło: VeloBank
VeloTalent: Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku
„Barometr Flotowy 2025” Arval Mobility Observatory
Polski rynek flotowy przyspiesza, ale bez elektromobilności
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania”. Źródło: UEP
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania” – zwycięzcy
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Partner działu Z rynku finansowego
Fundacja Polska Bezgotówkowa
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}