Bank Światowy: Polska zanotowała spadek wszystkich wskaźników za 2021 rok; nasza ocena ratingowa w dół?
Poniżej wartości wskaźników (od -2,5 do 2,5) w latach 2019-2021 dla Polski. Im wyższa wartość, tym lepiej postrzegane governance w danej kategorii.
Subindeksy | 2021 | 2020 |
Voice & Accountability | 0,59 | 0,62 |
Political Stability and Absence of Violence/Terrorism | 0,51 | 0,52 |
Government Effectiveness | 0,29 | 0,36 |
Regulatory Quality | 0,84 | 0,86 |
Rule of Law | 0,44 | 0,53 |
Control of Corruption | 0,57 | 0,65 |
Czytaj także: Fitch potwierdza rating Polski na poziomie „A-” z perspektywą stabilną, ale podkreśla ryzyko przejrzystości fiskalnej >>>
Poniżej tabela z miejscem Polski na skali centylowej od 0 do 100 proc. Przykładowo, wynik na poziomie 80 proc. oznacza, że dla 80 proc. krajów uwzględnionych w wyliczeniu wartość wskaźnika jest niższa, a dla 20 proc. wyższa w odniesieniu do badanego kraju.
Czytaj także: Moody’s utrzymuje rating Polski na poziomie „A2”; wskaźniki kosztów obsługi długu pozostają dobre >>>
Subindeksy | 2021 | 2020 |
Voice & Accountability | 63,77 | 66,67 |
Political Stability and Absence of Violence/Terrorism | 61,32 | 62,26 |
Government Effectiveness | 63,46 | 65,38 |
Regulatory Quality | 75,96 | 76,44 |
Rule of Law | 65,38 | 69,23 |
Control of Corruption | 70,19 | 73,08 |
Bank Światowy publikuje WGI co roku we wrześniu, a dane w całości dotyczą roku poprzedzającego ich publikację.
Co odzwierciedlają poszczególne wskaźniki WGI?
Voice & Accountability – stopień zdolności do uczestniczenia obywateli w wyborach i innych wolności obywatelskich (wypowiedzi, zgromadzeń, mediów).
Political Stability and Absence of Violence/Terrorism – prawdopodobieństwo wystąpienia niestabilności politycznej i/lub politycznie motywowanej przemocy, w tym terroryzmu.
Government Effectiveness – jakość usług publicznych, jakość służby cywilnej i jej niezależność od presji politycznej, jakość procesu politycznego, implementacji jego wyników i wiarygodność rządu przy wdrażaniu tych rozwiązań.
Regulatory Quality – zdolność rządu do formułowania i implementacji prawodawstwa, które umożliwia działanie i promuje rozwój sektora prywatnego.
Rule of Law – stopień przestrzegania przez różne podmioty zasad społecznych i pewność co do ich przestrzegania, w szczególności jakość: egzekwowania kontraktów, prawa własności, policji, sądów oraz prawdopodobieństwo wystąpienia przestępstw i przemocy.
Control of Corruption – stopień, w jakim władza publiczna jest wykorzystywana do celów prywatnych, w tym mniejsze i większe przejawy korupcji, a także „zagarnięcie” państwa przez elity i prywatne interesy (w ujęciu bezwzględnym wyższy wskaźnik oznacza niższą korupcję).
Dane WGI są brane pod uwagę przez agencje Moody’s i Fitch w procesie tworzenia oceny ratingowej kraju.
Moody’s stosuje wskaźniki WGI jako jeden z elementów oceny jakości instytucjonalnej kraju (sekcje metodologii: „jakość instytucji legislacyjnych i władzy wykonawczej”, „siła społeczeństwa obywatelskiego oraz sądownictwa”). Ponadto wskaźniki WGI służą do oceny ryzyka politycznego danego kraju („ryzyko krajowe i geopolityczne”). Moody’s wykorzystuje wszystkie wskaźniki WGI, w zależności od sekcji metodologii.
Ważniejszą niż u Moody’s rolę wskaźniki WGI odgrywają w meteodologii Fitch, gdzie odpowiadają one za 20,3-proc. wagi dla całej oceny ratingowej. Fitch bierze pod uwagę średnią ze wszystkich 6 wskaźników WGI.