Bank spółdzielczy – od tradycji do innowacji

Bank spółdzielczy – od tradycji do innowacji
Paweł Kapel, prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Lubaczowie. Źródło: BS Lubaczów
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Banki spółdzielcze odchodzą od poszerzania własnej sieci urządzeń. Podyktowane jest to między innymi coraz bardziej kosztownym zarządzaniem obsługą gotówki. Czy mają zatem alternatywę? O tym, i o nowym podejściu do obsługi klienta banku spółdzielczego ‒ rozmawiała z prezesem Pawłem Kapelem z Banku Spółdzielczego w Lubaczowie Jolanta Sadowska Dyrektor Projektów Strategicznych ITCARD.

Dlaczego Bank zdecydował się na rezygnację z własnych urządzeń i dołączenie do ogólnopolskiej sieci Planet Cash?

Paweł Kapel, prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Lubaczowie: Coraz częściej nasi klienci działają globalnie, a dzięki takiemu rozwiązaniu nie są ograniczani lokalnymi rozwiązaniami. Możliwość skorzystania z ponad 2 tysięcy urządzeń zlokalizowanych w różnych miejscach handlowych, biznesowych, komunikacyjnych daje naszym klientom rozmach i swobodę działania taką, jaką mają klienci banków komercyjnych. Dodatkowo ‒ dzięki takiemu rozwiązaniu ‒ możemy się skupić na obsłudze klienta, oferując najnowocześniejsze produkty, pozostawiając zarządzanie urządzeniami specjalistom.

Jakie Bank widzi korzyści z oddania urządzeń w outsourcing?

‒ Korzyści jest kilka, a ich główną wartością jest „czas”, który możemy przeznaczyć na obsługę klienta. Do tej pory Bank zajmował się również czynnościami okołobankowymi, począwszy od obsługi technicznej urządzeń i ich serwisie, zarządzaniu gotówką – co było bardzo angażujące i trudne, zarówno w początkowej fazie pandemii, jak i konfliktu za wschodnią granicą – po wymagania regulacyjne, które wymuszają dostosowanie urządzeń do określonych standardów i norm. W tym przypadku wszelkie obowiązki spadają na firmę, która obsługuje urządzenia, a my ograniczamy swoje zaangażowanie do kontroli prawidłowo wykonywanej usługi.

Jakie Państwa klient ma korzyści z tego rozwiązania?

‒ Przede wszystkim liczba dostępnych urządzeń ‒ z naszych 8 do 2500 w całej sieci Planet Cash, w bardzo dobrych lokalizacjach. Ponadto, oddając urządzenia w outsourcing wymieniliśmy wszystkie bankomaty na recyclery, które umożliwiają nie tylko całodobową możliwość wypłaty gotówki, ale i dokonanie wpłaty, również w dni wolne i święta. Możliwość wpłaty gotówki z automatycznym jej księgowaniem na rachunek klienta w momencie deponowania gotówki w urządzeniu ‒ to wygoda, swoboda i sprawność działania, uniezależnienie od czasu pracy placówki i wsparcie naszych Klientów w procesie zarządzania płynnością finansową.

Od 2021 roku jesteście liderem bankowości spółdzielczej, jeśli chodzi o ilość deponowanej gotówki w urządzeniach w skali miesiąca. Jakie czynności zostały wykonane przez Bank, że usługa tak bardzo upowszechniła się wśród klientów?

‒ Pierwsze urządzenia z funkcją wpłatomatu mieliśmy przed oddaniem urządzeń w outsourcing. Promujemy naszą usługę na stronie internetowej, na naszym portalu na Facebooku, podczas kontaktu z klientem w placówce bankowej i innych dostępnych kanałach komunikacji. Nie bez znaczenia jest również to, że nie pobieramy od klienta prowizji za dokonanie wpłaty w urządzeniach.

Czy w związku z promocją obsługi gotówki w urządzeniach planują Państwo zamykanie obsługi gotówki w oddziałach?

‒ W październiku 2021 roku w Lubaczowie otworzyliśmy dodatkową placówkę dedykowaną do obsługi operacji gotówkowych. Oczywiście, klient coraz częściej wybiera kanały mobilne i dostępność usługi 24h na dobę, dlatego też w przypadku obsługi gotówki spełniliśmy te oczekiwania, dając do dyspozycji – we wszystkich naszych jednostkach – urządzenia z funkcją wpłat i wypłat gotówkowych. Nasi klienci chętnie korzystają ze wszystkich dostępnych form.

Źródło: aleBank.pl