Bank spółdzielczy – od tradycji do innowacji
Dlaczego Bank zdecydował się na rezygnację z własnych urządzeń i dołączenie do ogólnopolskiej sieci Planet Cash?
Paweł Kapel, prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Lubaczowie: Coraz częściej nasi klienci działają globalnie, a dzięki takiemu rozwiązaniu nie są ograniczani lokalnymi rozwiązaniami. Możliwość skorzystania z ponad 2 tysięcy urządzeń zlokalizowanych w różnych miejscach handlowych, biznesowych, komunikacyjnych daje naszym klientom rozmach i swobodę działania taką, jaką mają klienci banków komercyjnych. Dodatkowo ‒ dzięki takiemu rozwiązaniu ‒ możemy się skupić na obsłudze klienta, oferując najnowocześniejsze produkty, pozostawiając zarządzanie urządzeniami specjalistom.
Jakie Bank widzi korzyści z oddania urządzeń w outsourcing?
‒ Korzyści jest kilka, a ich główną wartością jest „czas”, który możemy przeznaczyć na obsługę klienta. Do tej pory Bank zajmował się również czynnościami okołobankowymi, począwszy od obsługi technicznej urządzeń i ich serwisie, zarządzaniu gotówką – co było bardzo angażujące i trudne, zarówno w początkowej fazie pandemii, jak i konfliktu za wschodnią granicą – po wymagania regulacyjne, które wymuszają dostosowanie urządzeń do określonych standardów i norm. W tym przypadku wszelkie obowiązki spadają na firmę, która obsługuje urządzenia, a my ograniczamy swoje zaangażowanie do kontroli prawidłowo wykonywanej usługi.
Jakie Państwa klient ma korzyści z tego rozwiązania?
‒ Przede wszystkim liczba dostępnych urządzeń ‒ z naszych 8 do 2500 w całej sieci Planet Cash, w bardzo dobrych lokalizacjach. Ponadto, oddając urządzenia w outsourcing wymieniliśmy wszystkie bankomaty na recyclery, które umożliwiają nie tylko całodobową możliwość wypłaty gotówki, ale i dokonanie wpłaty, również w dni wolne i święta. Możliwość wpłaty gotówki z automatycznym jej księgowaniem na rachunek klienta w momencie deponowania gotówki w urządzeniu ‒ to wygoda, swoboda i sprawność działania, uniezależnienie od czasu pracy placówki i wsparcie naszych Klientów w procesie zarządzania płynnością finansową.
Od 2021 roku jesteście liderem bankowości spółdzielczej, jeśli chodzi o ilość deponowanej gotówki w urządzeniach w skali miesiąca. Jakie czynności zostały wykonane przez Bank, że usługa tak bardzo upowszechniła się wśród klientów?
‒ Pierwsze urządzenia z funkcją wpłatomatu mieliśmy przed oddaniem urządzeń w outsourcing. Promujemy naszą usługę na stronie internetowej, na naszym portalu na Facebooku, podczas kontaktu z klientem w placówce bankowej i innych dostępnych kanałach komunikacji. Nie bez znaczenia jest również to, że nie pobieramy od klienta prowizji za dokonanie wpłaty w urządzeniach.
Czy w związku z promocją obsługi gotówki w urządzeniach planują Państwo zamykanie obsługi gotówki w oddziałach?
‒ W październiku 2021 roku w Lubaczowie otworzyliśmy dodatkową placówkę dedykowaną do obsługi operacji gotówkowych. Oczywiście, klient coraz częściej wybiera kanały mobilne i dostępność usługi 24h na dobę, dlatego też w przypadku obsługi gotówki spełniliśmy te oczekiwania, dając do dyspozycji – we wszystkich naszych jednostkach – urządzenia z funkcją wpłat i wypłat gotówkowych. Nasi klienci chętnie korzystają ze wszystkich dostępnych form.