Wcześniejsza spłata kredytu: UOKiK za metodą liniową przy zwrocie opłat

Wcześniejsza spłata kredytu: UOKiK za metodą liniową przy zwrocie opłat
Kredyt Fot. stock.adobe.com/whitelook
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
UOKiK oczekuje, że instytucje finansowe będą proporcjonalnie liniowo rozliczać się z klientem ze wszystkich pobranych opłat, gdy ten wcześniej spłacił pożyczkę lub kredyt konsumencki - poinformował urząd w poniedziałkowym komunikacie.
Prezes @UOKiKgovPL Tomasz Chróstny wydał uzupełniające stanowisko ws. wcześniejszej spłaty pożyczek i kredytu konsumenckiego do orzeczenia #TSUE #UOKiK #kredyty #pożyczki

Urząd podał, że jego prezes Tomasz Chróstny wydał uzupełniające stanowisko ws. wcześniejszej spłaty pożyczek i kredytu konsumenckiego do orzeczenia TSUE.

„Zdaniem Prezesa UOKiK, instytucje pożyczkowe i banki powinny stosować przy wyliczeniu zwrotu metodę liniową – jest to metoda najbardziej zrozumiała dla konsumentów, najprostsza, przejrzysta i sprawiedliwa. Jest też łatwa do zastosowania przez przedsiębiorców” – napisano w komunikacie.

Czytaj także: Wcześniejsza spłata kredytów konsumenckich większym problemem dla firm pożyczkowych niż dla banków >>>

Jak działa metoda liniowa?

„Polega ona na tym, że instytucja finansowa: dzieli wszystkie koszty przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania – i tę sumę powinna oddać konsumentowi” – dodano

Klientom przysługuje prawo do reklamacji

UOKiK podał, że konsument, który spłacił pożyczkę lub kredyt konsumencki, w przypadku braku dotychczasowego rozliczenia się instytucji finansującej z pobranych opłat i prowizji, powinien złożyć niezwłocznie reklamację.

We wrześniu 2019 roku TSUE uznał, że w przypadku, gdy klient spłaca pożyczkę przed czasem, wierzyciel powinien zwrócić mu odpowiednią część prowizji i opłat z nią związanych. 

Źródło: PAP BIZNES