Edukacja finansowa: kiedy i jak zacząć uczyć dzieci zarządzania budżetem?

Edukacja finansowa: kiedy i jak zacząć uczyć dzieci zarządzania budżetem?
Fot. stock.adobe.com/Picture-Factory
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rodzice chcą uczyć dzieci oszczędzania i zarządzania finansami od najmłodszych lat - wynika z badań przeprowadzonych wśród klientów Getin Noble Banku. Aż 90 proc. respondentów potwierdziło, że rozmawia ze swoimi dziećmi na temat finansów, a 56 proc. z nich uważa, że takie rozmowy powinno przeprowadzać się już z przedszkolakiem. Blisko 90 proc. rodziców jest również zdania, że edukacja finansowa, nawet w formie zabawy, powinna być wprowadzana do szkół od najmłodszych lat.

Rodzice chcą uczyć dzieci oszczędzania i zarządzania finansami od najmłodszych lat, wynika z badań przeprowadzonych wśród klientów #GetinNobleBank #edukacja

Nauka zarządzania finansami to temat, który wydaje się trudny, ale podejmowany jest wśród coraz młodszych grup wiekowych. Determinują to czasy, dostępność pieniądza i produktów oferowanych przez banki. Ponad 70 proc. ankietowanych Klientów Getin Noble Banku nie zgadza się ze stwierdzeniem, że wiedza na temat finansów przychodzi z czasem. Uważają natomiast, że warto rozmawiać o pieniądzach nawet z kilkuletnim dzieckiem, a jako najczęstsze uzasadnienie podają, że wraz z rozwojem świadomości społecznej, dzieciom łatwiej jest wytłumaczyć, że pieniądze nie są czymś nieograniczonym. Ponadto ankietowani rodzice opowiadają się za wprowadzeniem elementów edukacji finansowej do programów nauczania w przedszkolach i szkołach.

Czytaj także: Edukacja finansowa: jak wprowadzić dziecko w świat finansów osobistych i nauczyć oszczędzania?

Dziecko od najmłodszych lat powinno uczyć się gospodarowania własnymi pieniędzmi

Aż 86 proc. respondentów uznało, że dziecko od najmłodszych lat powinno uczyć się gospodarowania własnymi pieniędzmi, a pomóc w tym mają odpowiednio dobrane narzędzia i wsparcie rodziców.

– W nauce zarządzania finansami warto szybko zasygnalizować różnicę pomiędzy wydatkami koniecznymi a przyjemnościami. Ważne jest też uświadamianie na czym polega wybór. To pomoże dziecku w przyszłości w podejmowaniu kluczowych decyzji związanych z planowaniem wydatków – mówi Bartłomiej Wasiuk, Dyrektor Wydziału Rachunków Bieżących w Getin Noble Banku.

Preferencje dotyczące sposobów oszczędzania

Getin Noble Bank w badaniu zapytał również o preferencje dotyczące sposobów oszczędzania. W przypadku najmłodszych prym wciąż wiedzie tradycyjna skarbonka, natomiast nastolatki oraz ich rodzice coraz częściej skłaniają się ku produktom bankowym. 74 proc. respondentów uważa, że na rynku powinny być dostępne oferty dedykowane dzieciom i młodzieży. Jednocześnie większość przyznaje, że nadal najczęściej wręcza kieszonkowe w gotówce. To oznacza, że Banki czeka niemałe wyzwanie, żeby zachęcić rodziców do korzystania z alternatywnych form dbania o finanse swoich pociech, szczególnie tych nastoletnich.

Źródło: Getin Noble Bank