Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej 2019. Silne wsparcie technologiczne dla spółdzielców
Panel dyskusyjny z udziałem członków władz obydwu zrzeszeń oraz przedstawicielami lokalnych banków poprzedziły prezentacje partnerów wydarzenia. Czy nowoczesne rozwiązania technologiczne banki powinny wdrażać razem czy osobno? Próbę odpowiedzi na to pytanie podjęła Jolanta Orełko, Business Development Manager w firmie Pivotal Polska.
– Wygenerowaliście Państwo unikatowy model bankowości spółdzielczej, wasze instytucje wpisały się już na stałe w życie społeczności lokalnych. Jesteście postrzegani przez klientów jako coś więcej aniżeli tylko instytucja finansowa. Niektóre znane marki banków komercyjnych zakończyły swą działalność na przestrzeni minionych lat, banków spółdzielczych nadal istnieją – przypomniała prelegentka.
Tradycyjnym wartościom muszą towarzyszyć innowacyjne rozwiązania technologiczne
Utrzymanie tych przewag we współczesnym, cyfrowym świecie nie jest możliwe, jeśli tradycyjnym wartościom nie będą towarzyszyły innowacyjne rozwiązania technologiczne. Takimi właśnie narzędziami, usprawniającymi funkcjonowanie wielu obszarów funkcjonowania lokalnego banku – poczynając od analizy wniosków kredytowych, a kończąc na monitoringu i windykacji kredytów – dysponuje Pivotal, a z instrumentów tych na chwilę obecną korzystają banki z grupy BPS.
Poszerzanie oferty o produkty pozabankowe
Szansą dla lokalnych instytucji finansowych jest również poszerzanie oferty o produkty pozabankowe, w szczególności z obszaru bancassurance. O tym, w jaki sposób znacząco uprościć i zautomatyzować obsługę skomplikowanych pakietów ubezpieczeń zdrowotnych opowiadała Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w firmie SALTUS Ubezpieczenia.
– Obok pracy zawodowej kwestie związane ze zdrowiem stanowią jeden z najważniejszych obszarów życiu współczesnego Polaka – wskazała Xenia Kruszewska.
Niestety piętą achillesową publicznej służby zdrowia są długie kolejki i wielomiesięczne terminy oczekiwania na specjalistyczne zabiegi. Alternatywą dla drogich usług prywatnych może być pakiet ubezpieczenia zdrowotnego, dostępny zarówno dla klientów indywidualnych, jak również całych rodzin. Dostępne w ramach pakietu usługi medyczne odpowiadają najczęściej spotykanym problemom zdrowotnym Polaków, takim jak zawał serca, choroby układu krążenia czy wady postawy. Warto podkreślić, że obsługa pakietu możliwa jest w sposób zdalny, za pośrednictwem urządzenia mobilnego.
Czytaj także: Banki spółdzielcze mają pomysł na rozwój IT >>>
Usprawnienie obszaru obsługi wpłat i wypłat gotówkowych
Automatyzacja procesów bankowych oznacza również usprawnienie obszaru obsługi wpłat i wypłat gotówkowych. Jednym ze sposobów na ograniczenie zaangażowania pracowników do operacji kasowych jest upowszechnienie wpłatomatów. O doświadczeniach z sektorem bankowości spółdzielczej w tym obszarze mówiła Jolanta Sadowska, dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu bankowości spółdzielczej w IT CARD.
– Placówki własne banków ulegają stopniowej likwidacji. Na przełomie ostatnich czterech lat banki spółdzielcze ograniczyły sieć punktów stacjonarnych nawet o 25% – przypomniała Jolanta Sadowska.
Sukcesywnemu zmniejszeniu ulega także siec bankomatów, równocześnie jednak rośnie liczba recyklerów i urządzeń dualnych, czyli oferujących możliwość wpłaty i wypłaty.
– Ich liczba w ostatnim roku zwiększyła się ich ilość o prawie 1000 sztuk – dodała przedstawicielka IT CARD. Urządzenia te są coraz popularniejsze nawet w największych instytucjach finansowych. prelegentka przywołała tu przykład BNP Paribas, który poprzez instalację wpłatomatów w strefach samoobsługowych w oddziale jest w stanie zapewnić swym klientom możliwość dokonywania wpłat i wypłat przez 24 godziny na dobę.
– Coraz więcej banków również wprowadza opłaty za usługi w okienkach kasowych, aby pokazać klientowi, że warto skorzystać z bankowości mobilnej albo bankomatu – dodała Jolanta Sadowska.
Nowoczesny bankomat czy wpłatomat to nie tylko maszyna usprawniająca obsługę gotówki, ale również nieoceniony nośnik reklam – w czasie oczekiwania na wypłatę środków czy zaksięgowanie pieniędzy wpłacanych do maszyny można przekazać klientowi spersonalizowany przekaz marketingowy.
Automatyzacja procesu komunikacji z klientem banku
Ostatnie wystąpienie w tej części wygłosił Paweł Krupa, dyrektor Działu Wymagań w firmie SoftNet. Opowiedział on o nowoczesnych narzędziach, dzięki którym można w znaczącym stopniu zautomatyzować proces komunikacji z klientem banku oraz obszar monitoringu i kontroli funkcjonowania samej instytucji. Mechanizmy te przygotowane zostały tak, żeby z poziomu osoby zarządzającej sprzedażą, możliwe było reagowanie w sposób sprawny na to, co się dzieje na rynku. Automatyzacja obsługi wniosków kredytowych, stworzenie repozytorium dokumentów przekazywanych przez klienta, rozbudowane narzędzia scoringowe – to wszystko jest w stanie zapewnić oprogramowanie dostarczane przez SoftNet.
– Sprzedawca ma za zadanie tylko wydrukować gotowy dokument, przekazać go klientowi do podpisania i zarchiwizować – zaznaczył Paweł Krupa. Nie mniej skuteczne instrumenty dedykowane są procesowi obsługi należności i windykacji. – Mamy pod kontrolą wszystkie zdarzenia windykacyjne i możemy na bieżąco obserwować, jak przebiegają te procesy w naszym banku – dodał reprezentant SoftNet.