Jak gwiazdy zarabiają na nieruchomościach?
Gwiazdy ekranu i sceny, celebryci, osoby z pierwszych stron gazet należą często do osób bardzo zamożnych. Nic więc dziwnego, że wiele z nich inwestuje w nieruchomości. Według eksperta ds. sektora premium – Julii Lewandowskiej – 67% klientów definiowanych jako zamożni, posiada przynajmniej dwie nieruchomości. Specjaliści serwisu domiporta.pl postanowili sprawdzić, w jaki sposób gwiazdy zarabiają na nieruchomościach.
Sprzedaż i najem
Zarabianie na nieruchomościach może przybierać różne formy. Najczęściej gwiazdy kupują nieruchomość i sprzedają po wzroście jej rynkowej wartości. Obecnie jest to naturalny kierunek, ponieważ nieruchomości na rynku stale drożeją, zwłaszcza w atrakcyjnych lokalizacjach. O 11% wzrosła w IV kw. (r/r) średnia cena transakcyjna metra kwadratowego w 7 największych miastach Polski – podał NBP. Według Julii Lewandowskiej, ceny apartamentów gwiazd na Pomorzu oscylują w granicach 3 mln zł, a zysk ze sprzedaży lokalu kupionego rok wcześniej może wynieść ponad 250 tys. zł.
Gwiazdy dużego formatu mogą również liczyć na korzystne rabaty podczas zakupu nieruchomości, co dodatkowo podnosi atrakcyjność takiego zakupu. Świetnym przykładem takiej transakcji jest zakup apartamentu w budynku Złota 44 przez jednego z najsłynniejszych polskich sportowców – Roberta Lewandowskiego. W 2016 roku, gdy BBI Development startował ze sprzedażą lokali we wspomnianym budynku jednym z pierwszym nabywców był kapitan polskiej kadry. Deweloper nie podał, ile wyniósł rabat dla znanego piłkarza. Ale nawet gdyby otrzymał go za darmo to można domniemywać, że dla dewelopera to była świetna reklama, co wpłynęło na szybszą sprzedaż lokali.
Czytaj także: Jak w krótkim czasie zarobić na mieszkaniu nawet kilkadziesiąt procent?
Korzyści ze sprzedaży nieruchomości przez gwiazdy świetnie podsumował kolega Roberta z kadry, Jakub Błaszczykowski, podczas kupna apartamentu w sąsiedniej inwestycji – Cosmopolitan. – My, sportowcy musimy mieć świadomość, że warto zadbać o to, czym będziemy się zajmowali po zakończeniu kariery. Na pewno takie „gniazdo” jak to w Warszawie, może być dla mnie kiedyś zbawienne – mówił w momencie odbioru kluczy do mieszkania piłkarz.
W tym złotym – zdawałoby się – biznesie jest jednak łyżka dziegciu. Bywa, że celebrytom trudniej sprzedać mieszkanie – nawet luksusowe – niż zbywcom o mniej rozpoznawalnym nazwisku. Dzieje się tak ponieważ „celebrycka” oferta wzbudza ogromne zainteresowanie i bywa, że chęć zakupu zgłaszają osoby, które jedynie chcą zobaczyć, jak mieszkała gwiazda. Jest to szczególnie kłopotliwe dla agentów nieruchomości.
Drugim ze sposobów na zarobek na nieruchomościach jest wynajem lokalu pod nieobecność gwiazdy. W marcu br. przez media przetoczyła się informacją o tym, że piosenkarka Dorota Rabczewska ma zamiar wynająć swój 132-metrowy apartament na osiedlu EKO PARK. Cena nie została niestety upubliczniona. Pewną podpowiedzią może być wartość czynszu za bliźniaczy apartament, za wynajęcie którego właściciel oczekuje 9 900 zł miesięcznie. Wynajem nieruchomości Doroty Rabczewskiej może kosztować jednak nieco więcej, ponieważ jest wyjątkowo luksusowo urządzony przez znane projektantki – Ewę Majewską i Adriannę Zintel z Pogotowia Wnętrzarskiego.
Piosenkarka znana szerzej jako Doda, by wynająć mieszkanie korzysta z profesjonalnej pomocy agencji nieruchomości. Zachodni świat celebrytów nie gardzi natomiast platformą najmu krótkoterminowego – AirBnB. Media prześcigały się w zeszłym roku w doniesieniach o możliwości najmu rezydencji należących do Kim Kardashian czy Rihianny. Platforma oferująca najem krótkoterminowy zyskuje też popularność w Polsce, lecz próżno jak dotąd szukać na niej ofert od polskich gwiazd, które transakcje pozostawiają w rękach ekspertów nieruchomości.
Flippowanie nieruchomości
Sprzedaż i najem nie wyczerpuje szerokiego wachlarza możliwości zarabiania na nieruchomościach. Popularnym sposobem na pomnażania majątku przez zachodnie gwiazdy jest tzw. flipping. Polega on na zakupie taniego i często zaniedbanego lokalu, gruntownym remoncie i szybkiej sprzedaży za dużo większą kwotę.
„Flippowanie” wymaga jednak czynnego udziału właściciela, ponieważ trzeba wszystkiego dopilnować osobiście – począwszy od przeprowadzenia transakcji kupna, poprzez nadzorowanie ekip remontowych, na korzystnych negocjacjach skończywszy. Jedną z gwiazd lubujących się w tego typu transakcjach jest słynny DJ – Moby. Jak informował The New York Times, muzyk zarobił na flippingu ponad 6 milionów dolarów w samym 2014 roku. Od tego czasu gwiazdor stale nabywa nowe nieruchomości w celu zwiększania ich wartości. Polskie gwiazdy jak dotąd nie zajmują się „flippowaniem”, a przynajmniej nie chwalą się tym publicznie, jak w przypadku sprzedaży bądź najmu własnej rezydencji.
Czytaj także: Flipping: na czym polega coraz popularniejsza metoda inwestycji w nieruchomości?
Zupełnie inny sposobem na zarabianie na nieruchomościach jest ich aranżacja. Nie jest tajemnicą, że część gwiazd zajmuje się amatorsko bądź profesjonalnie aranżacją wnętrz, a nawet projektowaniem budynków. Dobrym przykładem jest tutaj lider zespołu Zakopower – Sebastian Karpiel-Bułecka. Słynny wokalista jest nie tylko muzykiem, ale również uzdolnionym architektem. Choć muzyk przyznał, że zdarza mu się projektować domy dla siebie i przyjaciół, to nie zdradza, czy i ile na tym zarabia.
Nieruchomości celebrytów
Gwiazdy showbiznesu i celebryci używają swoich nieruchomości jako scenografii podczas tworzenia sponsorowanych postów w social mediach (zwłaszcza na instagramie). Popularni artyści poprzez pokazywanie swojego prywatnego życia monetyzują piękne wnętrza swoich rezydencji i apartamentów. Sponsor płaci za post, w którym dana gwiazda pokazuje produkt w swoim domu. Dlatego, wnętrza apartamentów celebrytów muszą wyglądać dobrze, nierzadko są aranżowane przez architektów i stylistów. Dla znanych osób estetyczne przestrzenie domu są kolejną inwestycją.
Oczywiście wysokie gaże za publikację sponsorowanych postów nie zależą od jakości wnętrz nieruchomości, ale dobrze doświetlone i zaaranżowane przestrzenie powodują, że zdjęcia dodawane przez gwiazdy zyskują szerszy zasięg.
Ile można otrzymać za taki post? To zależy od formatu gwiazdy, ale jak podał w 2017 Super Express, największą gażę za post sponsorowany otrzymał Kuba Wojewódzki. Popularny showman za jeden post otrzymał pół miliona złotych. Na drugim miejscu uplasowała się Edyta Górniak z kwotą 200 tys. zł za pojedynczy wpis.