Rynek podróży służbowych wzrośnie nawet o 12 proc. w ciągu 2-3 lat
Według badań Global Travel Association, wartość rynku podróży służbowych sięga globalnie 1,2 biliona USD. Jego liderem są Chiny (291 mld), a tuż za nimi Stany Zjednoczone – 289 mld USD. Do 2020 roku analitycy mówią o wzroście ponad 5-proc. – do 1,6 bln USD. Z kolei z danych Ministerstwa Sportu i Turystyki, na które powołuje się Diners Club Polska, wynika, że w 2016 roku zagraniczną podróż w celach służbowych odbyło 1 mln Polaków, a prawie połowa małych i średnich firm w Polsce wysyła swoich pracowników w delegacje, podano w komunikacie.
„W Polsce możemy mówić nawet o większej dynamice niż światowa, a rynek po kryzysie, jaki miał miejsce w 2009 roku, zyskuje coraz większą dynamikę. To, co może martwić firmy, to znaczący wzrost kosztów związanych z podróżami służbowymi. Z analiz Bookre z naszej grupy wynika, że wzrost kosztów noclegów może sięgnąć nawet 7-10% r/r, zaś koszty związane z biletami za sprawą drożejącej ropy muszą również pójść w górę” – powiedział prezes Midven Andrzej Zając, cytowany w materiale.
Cena najważniejsza
Z raportu LOT Travel wynika, że najważniejsza przy planowaniu wyjazdu służbowego wciąż jest cena. Na nią wskazało 85% ankietowanych, z kolei 80% firm chce zmniejszyć koszty podróży służbowych, choć większość nie wie, jak tego dokonać. Z badania LOT Travel wynika również, że tylko 26% firm korzysta z usług wyspecjalizowanych w tym agencji, podano również.
„Nasze badania, podobnie jak przeprowadzone wcześniej przez innych uczestników rynku, potwierdzają, że z zewnętrznych firm pomagających w organizacji podróży służbowych korzysta maksymalnie 30% firm w Polsce, które wysyłają pracowników w delegacje. Wciąż pomimo postępującej konsolidacji widzimy na tym rynku miejsce dla naszych projektów” – dodał prezes Midven.
Z badania realizowanego przez LOT Travel wynika również, że w dużych przedsiębiorstwach za organizację podróży służbowych najczęściej odpowiada dział administracji np. sekretarka, asystentka zarządu (39%) oraz samodzielnie pracownik wyjeżdżający w podróż służbową (34%). Odsetek firm posiadających stanowisko Travel Managera wyniósł zaledwie 1%.
„Z naszych analiz wynika, że planowaniem podróży służbowych w firmach zajmują się osoby, które nie mają w tym doświadczenia. Osobom tym nie zależy też na optymalizacji kosztów, a jeśli dochodzi do oszczędności, stosuje się np. ograniczenia dotyczące standardu podróży albo noclegu. Tymczasem dysponując dużą bazą noclegową, można zapewnić pracownikom odpowiedni standard i wygenerować oszczędności dla firmy dzięki nowoczesnym rozwiązaniom rezerwacyjnym” – podsumował Zając.
Bookre jest w 100% spółką zależną od Midven zarządzającą platformą B2B działającą w segmencie Business Travel w połączeniu z rozwiązaniami w segmencie fintech. Spółka przygotowuje się do debiutu na rynku NewConnect. Strategia zakłada że po debiucie będzie ona pełnić rolę konsolidatora w zakresie podobnych przedsięwzięć, które mogą uzupełnić ofertę dla potencjalnych klientów biznesowych, przypomniano.
Midven zadebiutował na rynku NewConnect w kwietniu 2013 r. Portfolio grupy obejmuje: Arts Alliance S.A., Prime Bit Games S.A. (pośrednio), TNN Finance S.A. prowadzący 3-ci największy kantor internetowy, Bookre z B2B Business Travel, Parcel Technik S.A. – producent tanich skrytek pocztowych czy Medard S.A., działający w segmencie nieruchomości typu REIT.
Źródło: ISBnews