III Kongres Forum Technologii Bankowych przy Związku Banków Polskich
Podczas III edycji tego wydarzenia bardzo ważnym elementem było przyznanie nagrody lidera cyfryzacji – otrzymał ją wiceprezes Banku PKO, Adam Marciniak za zbudowanie IKO, iPKO oraz wsparcie dla sektora administracji publicznej. Cieszę się, że tacy ludzie są z nami, ci którzy doskonale radzą sobie z wdrożeniami nowych technologii.
Dwa pierwsze bloki tematyczne Kongresu, poświęcone były nowemu spojrzeniu na doświadczenie klienta. W porannym panelu w gronie przedstawicieli zarówno banków, jak i fintechów rozmawialiśmy o nowym dojrzałym modelu obsługi klienta. Rozwinęła się ciekawa dyskusja szczególnie dotycząca oczekiwań i sposobów obsługi grupy millenialsów i nowego pokolenia wchodzącego na rynek bankowy.
Zobacz i posłuchaj rozmowy na naszym kanale aleBankTV na YouTube albo na końcu artykułu |
Dyrektor Michał Macierzyński z Banku PKO mówił, że nie możemy być dumni z liczby Polaków korzystających z bankowości internetowej. Obecnie czyni to jedynie połowa rodaków, mamy zatem jeszcze sporo pracy przed sobą.
Mówiliśmy dużo o doświadczeniu użytkownika i nowościach frontendowych. Jednak dyskusja dotyczyła najbliższej przyszłości. Zaskoczyło mnie, że bankowcy byli w stanie określić, co nas czeka za rok czy dwa lata, ale nikt nie odważył się tworzyć wizji na okres dłuższy: trzy-, cztero-, pięcioletni.
Sądzę, że jednym z powodów może być technologia, która rozwija się błyskawicznie, a w przypadku technologii bankowych mamy taki wysyp rozwiązań, że praktycznie w każdym miesiącu pojawiają się kolejne nowości.
Drugi blok tematyczny w trakcie kongresu Forum Technologii Bankowych dotyczył monetyzacji danych. Karol Mazurek, członek prezydium Forum Technologii, a na co dzień dyrektor zarządzający Accenture, podkreślał wagę Big Data w świecie usług bankowych.
Obecnie dane zaczynają być nowym paliwem rynkowej transformacji, mówimy nawet „Data is New Oil”. Dyskusja prowadzona w trakcie tego panelu dowodzi, że to właśnie Big Data i analityka danych to główne obszary, którymi będziemy się zajmowali w bankach w najbliższej przyszłości. Rozwój tej technologii pozwoli również na wprowadzenie zmian i usprawni obsługę klienta, co zdecydowanie wpłynie na pozytywne doświadczenie użytkownika końcowego.
Gościem specjalnym konferencji była prezes Sławomir Lachowski, który na początku pierwszej dekady XXI wieku tworzył na polskim rynku mBank.W swoim gorąco oklaskiwanym przemówieniu prowokacyjnie stwierdził, że bankowość dziś trzeba wymyśleć na nowo. Nic już nie będzie takie jak dotychczas i banki muszą działać szybko i nawet radykalnie zmieniać swoje modele biznesowe.
Kongres zakończył się blokiem „Polscy Bankowcy za granicą”, który miałem przyjemność prowadzić. Uczestniczyło w nim pięciu bankowców, którzy pracują w Europie Zachodniej oraz na Bliskim i Dalekim Wschodzie zarządzając tam instytucjami finansowymi. Mieliśmy zatem gości z Singapuru, Białorusi, Bahrajnu i Londynu. Rozmawialiśmy o tym, jak polskie wzorce i polska bankowość, która w wielu w obszarach, szczególnie frontendu i Customer Experience, jest jednym z liderów światowych usług finansowych, przenoszą się na inne rynki i przyczyniają do ich rozwoju.
Dowiedzieliśmy się, czego możemy się uczyć z tych rynków, w szczególności wschodzących, jak Singapur czy Bahrajn, i oczywiście Londyn i londyńskie City, które w tej chwili, pamiętając o mającym nastąpić brexicie, zupełnie zmienia swój wymiar.
Ciekawostką i pewnego rodzaju innowacją tej dyskusji było to, że wszyscy moim goście byli obecnie wirtualnie, korzystając z rozwiązania Skype for Business. Na scenie stałem sam a moi dyskutanci rozmawiali ze mną online.
Przekroczyliśmy więc dzięki technologii kolejną barierę, co w przyszłości na pewno wpłynie na utrakcyjnienie formuły Kongresu i udział gości nawet z bardzo daleka bez konieczności podróżowania. Już nie mogę doczekać się kolejnej edycji.