PSD2 otwiera dużym polskim bankom szansę na wyjście poza Polskę
– W Polsce 5,2 mln klientów banków można określić jako 'zakładników oddziałów’. To osoby, które korzystają z usług bankowych za pośrednictwem kanałów tradycyjnych, ale wolałyby zostać użytkownikami bankowości internetowej i mobilnej. Wprowadzenie PSD2 i w efekcie 'otwartej bankowości’ to istotna szansa szczególnie dla dużych polskich banków 'zaatakowania’ nie tylko mniejszych polskich instytucji, ale zaistnienia w krajach Europy Środkowej i Południowej, gdzie nadal istotną część stanowią klienci 'oddziałowi’. Unijna dyrektywa wyrównuje szanse i daje możliwość transgranicznych prób wejścia do innych krajów – powiedział Cimochowski podczas prezentacji badania „PSD2: Voice of the Consumer”.
Zdaniem ekspertów Deloitte, instytucje finansowe dobrze wykorzystujące możliwości, które daje unijna dyrektywa PSD2, mogą przejąć wspomnianych klientów, oferując usługi niedostępne w ich głównym banku. Badanie podkreśla jednak, że nie będzie to jednak prosty proces. Wśród badanych klientów 43% ankietowanych deklaruje, że czułoby się niekomfortowo w sytuacji dzielenia się informacjami o swoim koncie z instytucjami innymi niż ich dotychczasowy bank.
Polskie instytucje wiążą nadzieje z PSD2
– Aby wykorzystać potencjał związany z PSD2, trzeba będzie zaoferować realną wartość dla tych klientów i w ten sposób przekonać ich do podzielenia się swoimi danymi, które obecnie posiada jedynie główny bank obsługujący danego klienta. Dzięki nowym przepisom podmioty oferujące innowacyjne rozwiązania będą mogły nawiązać bezpośrednie relacje z klientami, nawet jeśli mają oni główny rachunek w innej instytucji bankowej. Jest to ogromna szansa zarówno dla silnych cyfrowo graczy bankowych, jak i fintechów – zaznaczył partner Deloitte.
Raport wskazuje ponadto, że polskie instytucje raczej wiążą z PSD2 nadzieje biznesowe i są nastawione na „agresywne” podejście do wykorzystania możliwości dyrektywy lub są „otwarte na współpracę”.
PSD2 wprowadza „otwartą bankowość”
Wprowadzenie przez dyrektywę PSD2 „otwartej bankowości” umożliwi klientom m.in. zarządzanie kontami od różnych dostawców za pomocą jednej aplikacji. Taka funkcjonalność byłaby chętnie widziana przez średnio 22% ankietowanych klientów banków w Polsce. Badani byliby zainteresowani również zsumowaniem podglądów kont w różnych bankach i spersonalizowanym zarządzaniem finansami (średnio po 22 %).
Zdecydowana większość banków z czołowej dziesiątki w Polsce odpowiedziała w badaniu, że chce oferować klientom zagregowany widok kont, wdrożyć nowe produkty i usługi, zaoferować bankowość internetową/mobilną, czy partnerstwa z projektami fintech.
Rozpoczęcie stosowania PSD2 w Polsce spodziewane jest w III/IV kwartale.
Źródło: ISBnews