95% respondentów potwierdza atrakcyjność Programu Polska Bezgotówkowa
„To jednak nadal trudny czas dla gospodarki i wszelkie narzędzia, które będą pomagać w prowadzeniu biznesu, jego rozwoju, lepszej obsłudze klientów czy oszczędności kosztów są przez nich poszukiwane. Takie działania chcemy kierować do przedsiębiorców, a wyniki naszych badań pokazują, że trafiamy do właściwej grupy, która dobrze je ocenia.
Aż 95% respondentów potwierdza atrakcyjność Programu Polska Bezgotówkowa, a blisko 80% jego uczestników poleciłoby innym przedsiębiorcom korzystanie z terminali płatniczych.
Główne motywy, jakie skłaniają firmy do skorzystania z naszej oferty to: sygnały od klientów, że chcą płacić bezgotówkowo, bezpłatny okres testowy, czy też wzrost liczby transakcji realizowanych przez daną firmę” – podkreśla Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Program Fundacji Polska Bezgotówkowa – podsumowanie 2023 roku
„Kończymy kolejny rok działalności z dalszym wzrostem aktywności terminali w ramach prowadzonego Programu Polska Bezgotówkowa. W samym 2023 roku Fundacja odnotowała znaczący wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji, których w 2023 roku było blisko pół miliarda.
Obszarem z niesłabnącą dynamiką aktywności terminali był sektor publiczny – liczba transakcji przekroczyła 8 mln, natomiast ich wartość osiągnęła 1,3 mld zł. Obrót na terminalach zainstalowanych w sektorze publicznym wzrósł w porównaniu do 2022 roku o 28,5%.
Z kolei wśród mikroprzedsiębiorców największy przyrost liczbowy i procentowy urządzeń odnotowano w branży kosmetycznej (+13,3%), a najwyższy wzrost rok do roku wolumenowy, jak i procentowy (+31,9%) osiągnęły branże związane z ochroną zdrowia.
Pod względem procentowego wzrostu liczby transakcji dominują: branża edukacyjna (+28,3%) oraz usługowa (+25,4%)” – podsumowuje Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Czytaj także: Raport Fundacji Polska Bezgotówkowa o AI w mikro i w małych firmach
Polska Bezgotówkowa wspiera wybrane branże!
Fundacja uruchomiła nową inicjatywę w ramach Programu Wsparcia Sprzedaży w obszarze działań niwelujących branżowe białe plamy.
Wsparcie dotyczy sprzedaży i aktywności terminali dla wybranych branż: prawnicy (adwokaci, radcy prawni, notariusze, komornicy), weterynarze, prywatna/komercyjna służba zdrowia, usługi beauty, rozrywka oraz kościoły.
Dla wzmocnienia promocji i ułatwienia pozyskiwania nowych klientów w określonych obszarach będzie prowadzona kampania komunikacyjno-marketingową.
Ożywienie na rynku i najwyższy od dwóch lat wzrost wydatków konsumpcyjnych
Dynamiczny Indeks Konsumpcji w IV kwartale 2023 r. pokazał znaczący wzrost wydatków konsumpcyjnych, co sygnalizuje możliwe ożywienie gospodarcze na rynku. W ostatnim kwartale najsilniej rosły wydatki na usługi rozrywkowe. Wyraźne odbicie odnotowane zostało również na rynku turystycznym, w sektorze zdrowie i uroda oraz w branży edukacyjnej.
Dynamiczny Indeks Konsumpcji w IV kw. 2023 r. wyniósł 51,27 pkt i po raz pierwszy od dwóch lat pokazał wyraźny wzrost wydatków konsumpcyjnych w ujęciu realnym. Na ożywienie konsumpcji wpłynęło wiele czynników, m.in. malejąca inflacja, utrzymująca się dwucyfrowa dynamika płac, jak również okres okołoświąteczny, w którym standardowo konsumenci więcej wydają.
Dla gospodarki może być to sygnał rozpoczęcia trendu wzrostowego w konsumpcji, a dla przedsiębiorców może oznaczać zwiększone obroty i wzrost ruchu klientów.
– Wzrost wydatków konsumpcyjnych to ważna informacja dla przedsiębiorców, którzy wyczekują na poprawę koniunktury, spadek inflacji i zwiększenie popytu na rynku.
Warto inwestując w rozwój działalności i nowe narzędzia oraz usługi, brać pod uwagę te usprawnienia, które ułatwią i przyspieszą obsługę klientów oraz będą zgodne z oczekiwaniami konsumentów, jak wybór preferowanej metody płatności – komentuje Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Czytaj także: Jak mikrofirmy szukają sposobów na rozwój i utrzymanie klientów – badanie FPB
Konsumenci więcej wydają na rozrywkę, turystykę, edukację i urodę
Sezon jesienno-zimowy przyniósł dalsze odbicie popytu na usługi turystyczne. Subindeks DIK w kategorii hotele, restauracje i rekreacja wyniósł w IV kw. 51 pkt. Zatem konsumenci odbudowują swoje zdolności do finansowania podróży i usług turystycznych.
W minionym kwartale najsilniej rosły jednak wydatki na usługi rozrywkowe, w tym wizyty w kinach i teatrach, co potwierdza, że wakacyjne ożywienie nie było tylko chwilowym wzrostem zainteresowania napędzanym nowym premierami kinowymi, ale powrotem do zwyczajów konsumpcyjnych sprzed pandemii.
Zmiany w strukturze wydatków widać też w przypadku branży edukacyjnej – w IV kw. liczba transakcji była aż o 23% wyższa niż rok wcześniej, co może oznaczać powroty na korepetycje, zajęcia doszkalające czy kursy językowe. Po raz kolejny, wzrost obrotów zauważyły również firmy działające w sektorze zdrowie i uroda. Subindeks DIK w tej kategorii miał najwyższą wartość – 56,1 pkt. i wzrósł tym samym czwarty kwartał z rzędu.
Wzrost wskaźnika DIK w IV kw. sygnalizuje rozpoczęcie trendu wzrostowego w konsumpcji, co jednocześnie może oznaczać wygaszanie okresu stagnacyjnego w gospodarce. Malejąca inflacja, przy utrzymującej się dwucyfrowej dynamice płac, sprzyja zwiększaniu wydatków konsumpcyjnych, w tym zwłaszcza na towary i usługi luksusowe, jak wyjścia do kin, teatrów i restauracji czy wyjazdy wypoczynkowe.
Eksperci Polityki Insight i Fundacji Polska Bezgotówkowa oczekują, że w najbliższych miesiącach to konsumpcja będzie najsilniejszym motorem wzrostu. Według prognoz analityków rynku wzrośnie ona o 2,4 proc., co przyczyni się do wzrostu całego PKB o 2,2 proc. średniorocznie.
***
Dynamiczny Indeks Konsumpcji (DIK) to wskaźnik koniunktury przygotowywany przez Politykę Insight na podstawie danych fundacji Polska Bezgotówkowa. Pozwala przewidzieć realną dynamikę konsumpcji w Polsce, zanim GUS opublikuje pełne dane o PKB i jego składowych. Wartość wskaźnika podawana jest raz na kwartał. Gdy wynosi powyżej 50 pkt, zapowiada wzrost realnej konsumpcji, jeśli poniżej – jej spadek.
Szczegółowe dane na temat DIK i wartości jego subindeksów można znaleźć na stronie www.indekskonsumpcji.pl.