95% respondentów potwierdza atrakcyjność Programu Polska Bezgotówkowa

95% respondentów potwierdza atrakcyjność Programu Polska Bezgotówkowa
Joanna Erdman. Źródło: FPB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Nowy rok rozpoczął się intensywnie, ale również pokazał kilka pozytywnych zmian w zachowaniu rynku. Dynamiczny Indeks Konsumpcji w IV kwartale 2023 r. wzrósł do najwyższego poziomu od grudnia 2021 – 51,27 pkt. Najmocniejsze odbicie widać w wydatkach na usługi, zwłaszcza zdrowotne i upiększające. Jednocześnie, 75% konsumentów uważa, że ten rok będzie lepszy od poprzedniego. Dla przedsiębiorców może to oznaczać sygnał lekkiego odbicia spowolnienia, co przy malejącej inflacji jest pozytywną przesłanką, komentuje Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

„To jednak nadal trudny czas dla gospodarki i wszelkie narzędzia, które będą pomagać w prowadzeniu biznesu, jego rozwoju, lepszej obsłudze klientów czy oszczędności kosztów są przez nich poszukiwane. Takie działania chcemy kierować do przedsiębiorców, a wyniki naszych badań pokazują, że trafiamy do właściwej grupy, która dobrze je ocenia.

Aż 95% respondentów potwierdza atrakcyjność Programu Polska Bezgotówkowa, a blisko 80% jego uczestników poleciłoby innym przedsiębiorcom korzystanie z terminali płatniczych.

Główne motywy, jakie skłaniają firmy do skorzystania z naszej oferty to: sygnały od klientów, że chcą płacić bezgotówkowo, bezpłatny okres testowy, czy też wzrost liczby transakcji realizowanych przez daną firmę” – podkreśla Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Program Fundacji Polska Bezgotówkowa – podsumowanie 2023 roku

„Kończymy kolejny rok działalności z dalszym wzrostem aktywności terminali w ramach prowadzonego Programu Polska Bezgotówkowa. W samym 2023 roku Fundacja odnotowała znaczący wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji, których w 2023 roku było blisko pół miliarda.

Obszarem z niesłabnącą dynamiką aktywności terminali był sektor publiczny – liczba transakcji przekroczyła 8 mln, natomiast ich wartość osiągnęła 1,3 mld zł. Obrót na terminalach zainstalowanych w sektorze publicznym wzrósł w porównaniu do 2022 roku o 28,5%.

Z kolei wśród mikroprzedsiębiorców największy przyrost liczbowy i procentowy urządzeń odnotowano w branży kosmetycznej (+13,3%), a najwyższy wzrost rok do roku wolumenowy, jak i procentowy (+31,9%) osiągnęły branże związane z ochroną zdrowia.

Pod względem procentowego wzrostu liczby transakcji dominują: branża edukacyjna (+28,3%) oraz usługowa (+25,4%)” – podsumowuje  Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Czytaj także: Raport Fundacji Polska Bezgotówkowa o AI w mikro i w małych firmach

Polska Bezgotówkowa wspiera wybrane branże!

Fundacja uruchomiła nową inicjatywę w ramach Programu Wsparcia Sprzedaży w obszarze działań niwelujących branżowe białe plamy.

Wsparcie dotyczy sprzedaży i aktywności terminali dla wybranych branż: prawnicy (adwokaci, radcy prawni, notariusze, komornicy), weterynarze, prywatna/komercyjna służba zdrowia, usługi beauty, rozrywka oraz kościoły.

Dla wzmocnienia promocji i ułatwienia pozyskiwania nowych klientów w określonych obszarach będzie prowadzona kampania komunikacyjno-marketingową.

Ożywienie na rynku i najwyższy od dwóch lat wzrost wydatków konsumpcyjnych

Dynamiczny Indeks Konsumpcji w IV kwartale 2023 r. pokazał znaczący wzrost wydatków konsumpcyjnych, co sygnalizuje możliwe ożywienie gospodarcze na rynku. W ostatnim kwartale najsilniej rosły wydatki na usługi rozrywkowe. Wyraźne odbicie odnotowane zostało również na rynku turystycznym, w sektorze zdrowie i uroda oraz w branży edukacyjnej.

Dynamiczny Indeks Konsumpcji w IV kw. 2023 r. wyniósł 51,27 pkt i po raz pierwszy od dwóch lat pokazał wyraźny wzrost wydatków konsumpcyjnych w ujęciu realnym. Na ożywienie konsumpcji wpłynęło wiele czynników, m.in. malejąca inflacja, utrzymująca się dwucyfrowa dynamika płac, jak również okres okołoświąteczny, w którym standardowo konsumenci więcej wydają.

Dla gospodarki może być to sygnał rozpoczęcia trendu wzrostowego w konsumpcji, a dla przedsiębiorców może oznaczać zwiększone obroty i wzrost ruchu klientów.

 – Wzrost wydatków konsumpcyjnych to ważna informacja dla przedsiębiorców, którzy wyczekują na poprawę koniunktury, spadek inflacji i zwiększenie popytu na rynku.

Warto inwestując w rozwój działalności i nowe narzędzia oraz usługi, brać pod uwagę te usprawnienia, które ułatwią i przyspieszą obsługę klientów oraz będą zgodne z oczekiwaniami konsumentów, jak wybór preferowanej metody płatności – komentuje Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Czytaj także: Jak mikrofirmy szukają sposobów na rozwój i utrzymanie klientów – badanie FPB

Konsumenci więcej wydają na rozrywkę, turystykę, edukację i urodę

Sezon jesienno-zimowy przyniósł dalsze odbicie popytu na usługi turystyczne. Subindeks DIK w kategorii hotele, restauracje i rekreacja wyniósł w IV kw. 51 pkt. Zatem konsumenci odbudowują swoje zdolności do finansowania podróży i usług turystycznych.

W minionym kwartale najsilniej rosły jednak wydatki na usługi rozrywkowe, w tym wizyty w kinach i teatrach, co potwierdza, że wakacyjne ożywienie nie było tylko chwilowym wzrostem zainteresowania napędzanym nowym premierami kinowymi, ale powrotem do zwyczajów konsumpcyjnych sprzed pandemii.

Zmiany w strukturze wydatków widać też w przypadku branży edukacyjnej – w IV kw. liczba transakcji była aż o 23% wyższa niż rok wcześniej, co może oznaczać powroty na korepetycje, zajęcia doszkalające czy kursy językowe. Po raz kolejny, wzrost obrotów zauważyły również firmy działające w sektorze zdrowie i uroda. Subindeks DIK w tej kategorii miał najwyższą wartość – 56,1 pkt. i wzrósł tym samym czwarty kwartał z rzędu.

Wzrost wskaźnika DIK w IV kw. sygnalizuje rozpoczęcie trendu wzrostowego w konsumpcji, co jednocześnie może oznaczać wygaszanie okresu stagnacyjnego w gospodarce. Malejąca inflacja, przy utrzymującej się dwucyfrowej dynamice płac, sprzyja zwiększaniu wydatków konsumpcyjnych, w tym zwłaszcza na towary i usługi luksusowe, jak wyjścia do kin, teatrów i restauracji czy wyjazdy wypoczynkowe.

Eksperci Polityki Insight i Fundacji Polska Bezgotówkowa oczekują, że w najbliższych miesiącach to konsumpcja będzie najsilniejszym motorem wzrostu. Według prognoz analityków rynku wzrośnie ona o 2,4 proc., co przyczyni się do wzrostu całego PKB o 2,2 proc. średniorocznie.

***

Dynamiczny Indeks Konsumpcji (DIK) to wskaźnik koniunktury przygotowywany przez Politykę Insight na podstawie danych fundacji Polska Bezgotówkowa. Pozwala przewidzieć realną dynamikę konsumpcji w Polsce, zanim GUS opublikuje pełne dane o PKB i jego składowych. Wartość wskaźnika podawana jest raz na kwartał. Gdy wynosi powyżej 50 pkt, zapowiada wzrost realnej konsumpcji, jeśli poniżej – jej spadek.

Szczegółowe dane na temat DIK i wartości jego subindeksów można znaleźć na stronie www.indekskonsumpcji.pl.

Źródło: Fundacja Polska Bezgotówkowa / FPB