75 proc. Polaków uważa, że edukacja finansowa powinna być obowiązkowa w szkole średniej
Już po raz czwarty Fundacja GPW organizuje Dzień Edukacji Finansowej. Tegoroczne wydarzenie, przewidziane na 23 października, wpisuje się w obchodzony aktualnie Rok Edukacji Ekonomicznej (REE).
Tymczasem aż niemal połowa przepytanych Polaków uważa, że formalna edukacja finansowa nie dostarczyła im żadnej praktycznej wiedzy, którą mogliby wykorzystać w codziennym użytkowaniu produktów finansowych.
28 proc. przyznaje natomiast, że w szkole udało im się uzyskać wąską wiedzę, którą mogą spożytkować w trakcie korzystania z produktów finansowych.
– Pomimo tego, że Polacy zazwyczaj negatywnie oceniają edukację finansową, którą odebrali, wciąż uważają, że szkoła powinna poruszać tematy związane z rynkiem finansowym – zauważa Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.
Czytaj także: Rok Edukacji Ekonomicznej to szansa, by zwiększyć świadomość finansową Polaków
REE: o pieniądzach najlepiej uczyć już w podstawówce
Niemal 60 proc. respondentów uważa, że nauka na temat finansów powinna być obowiązkowa już w szkole podstawowej, przy czym aż 36,5 proc. bardzo zdecydowanie zgadza się z potrzebą wprowadzenia edukacji finansowej już na tym etapie kształcenia.
Im starsi są badani, tym większą wagę przywiązują oni do poruszania zagadnień finansowych już w podstawówce. Taką potrzebę widzi 45,5 proc. badanych w wieku 18-24 lata i aż 64,8 proc. seniorów w wieku 65-75 lat.
Istotną różnicę w podejściu do edukacji widać pomiędzy przedstawicielami płci – w podstawówce widziałoby ją 55 proc. mężczyzn i niemal 63 proc. kobiet.
O wprowadzeniu obowiązkowej edukacji finansowej do szkół ponadpodstawowych pozytywnie wypowiada się niemal 75 proc. badanych, przy czym aż 51 proc. zdecydowanie zgadza się z twierdzeniem, że jest ona potrzebna.
– W tym przypadku także można zaobserwować, że najstarsi respondenci są największymi orędownikami obowiązkowej edukacji finansowej w liceach, technikach czy szkołach zawodowych – zadeklarowało tak aż 91,4 proc. seniorów.
Wśród najmłodszych badanych była to zaledwie nieco ponad połowa, z czego około 40 proc. zdecydowanie opowiadało się za wprowadzeniem takich tematów do szkół ponadpodstawowych – podsumowuje Karolina Łuczak.
Czytaj także: Rząd podjął uchwałę ws. Krajowej Strategii Edukacji Finansowej do 2030 roku
Provident Polska – firma odpowiedzialna za edukację
Zdaniem 61 proc. badanych, także firmy z sektora finansowego powinny prowadzić działania w zakresie edukacji finansowej.
– Jako lider rynku pożyczkowego widzimy naszą rolę w edukowania naszych klientów oraz innych osób obecnych na rynku finansowym w zakresie odpowiedzialnego pożyczania.
Od lat aktywnie działamy w tym zakresie, szczególnie skupiając się na grupach wykluczonych, „niewidzialnych” z perspektywy systemu.
Tak jak respondenci badania Financial Wellbeing uważamy bowiem, że to właśnie edukacja przeciwdziała wykluczeniu finansowemu – podsumowuje Karolina Łuczak.