7 mln zł kary dla Getin Noble Bank od UOKiK; Urząd nakazał wypłatę klientom rekompensat w wysokości 20 tys. zł
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podał, że wydał trzy decyzje wobec Getin Noble Banku. Dotyczą one uznania klauzul modyfikacyjnych za niedozwolone postanowienia umowne, jednostronnej zmiany umów o kredyt hipoteczny oraz wprowadzania w błąd podczas oferowania obligacji GetBack.
Czytaj także: Getin Noble Bank ze stratą w wysokości 246,9 mln zł w II kw. 2020 r. >>>
UOKiK uznał, że Getin Noble Bank wprowadzał w błąd, informując o zmianie postanowień umów o kredyt hipoteczny, w tym indeksowanych do franka szwajcarskiego. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożył na bank 7 mln zł kary finansowej. Zgodnie z decyzją UOKiK konsumenci otrzymać mają od banku listy informujące o zakwestionowanych praktykach. Decyzja ta nie jest prawomocna.
Prezes UOKiK: Getin Noble Bank wprowadzał konsumentów w błąd
Prezes UOKiK uznał ponadto, że Getin wprowadzał konsumentów w błąd podczas oferowania obligacji korporacyjnych wyemitowanych przez GetBack.
„GNB informował, że inwestycja jest bezpieczna, a zysk gwarantowany, podczas gdy tak nie było. Ponadto, bank proponował nabycie tych obligacji osobom, które nie były skłonne do ryzyka – były zainteresowane zwykłymi lokatami. Przedsiębiorca oferował więc produkty, które nie odpowiadały potrzebom jego klientów” – napisano w komunikacie UOKiK.
Prezes UOKiK nakazał, aby Getin Noble Bank wypłacił rekompensatę osobom, które nabyły obligacje GetBack za jego pośrednictwem. Wyniesie ona 20 tys. zł.
„O tym komu należy się rekompensata, bank poinformuje w osobnej korespondencji” – podano w komunikacie.
Rozstrzygnięcie nie jest prawomocne
Urząd podał, że rozstrzygnięcie to nie jest prawomocne.
UOKiK uznał także za niedozwolone postanowienia zawarte we wzorcach umów, dotyczących m.in. wydawania kart płatniczych, udzielania pożyczek, prowadzenia rachunków i zakazał ich wykorzystywania. Decyzja ta nie jest prawomocna.