50 Największych Banków w Polsce 2017: Skok w przyszłość
Ewa Kadys
Wiceszef rządu stawia na innowacje i rozwój technologiczny. I od początku podkreśla rolę państwa w tym przedsięwzięciu. – Warto zdać sobie sprawę, że na 25 najwspanialszych wynalazków i projektów, z którymi mieliśmy do czynienia w ostatnich 20 latach, 22 nie powstałyby, gdyby nie współpraca między państwem a przedsiębiorcami – zaznacza Mateusz Morawiecki, podkreślając, że innowacyjność jest znakiem firmowym Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
I to właśnie dlatego polski rząd wraz z partnerami uruchomił fundusz o wartości 5-6 mld zł, żeby zainteresować graczy z całego świata inwestycjami w polski sektor nowoczesnych technologii. – Wraz z dwudziestoma kilkoma największymi polskimi przedsiębiorstwami i największymi miastami chcemy stworzyć platformę rozwoju dla małych, zwinnych firm. Azoty, Orlen, PKO BP już weszły w tę przestrzeń i nawiązały współpracę ze startupami. Aby odnieść duży sukces w tym obszarze, trzeba zbudować jeden wielki ekosystem. Staramy się dopasować legislacyjnie do potrzeb nowo tworzonych startupów i wprowadzamy nowe ustawodawstwo, wzmacniając mechanizmy, które są bodźcem do szybszego inwestowania w zaawansowane technologie – wylicza. Wicepremier M. Morawiecki wskazuje, że już teraz w wielu miastach Polski, we Wrocławiu, w Krakowie, Warszawie, Trójmieście mamy szereg startupów, przedsiębiorców, którzy coraz skuteczniej przebijają się ze swoimi rozwiązaniami fintechowymi na świecie.
Banki muszą współpracować
„W obliczu gwałtownego wzrostu liczby firm wykorzystujących technologie do oferowania usług finansowych uczestnicy rynku odczuwają ciągłą presję na innowacyjność, która trwale zmieni sektor finansowy” – zapowiadają autorzy raportu „The Future of Financial Services: How disruptive innovations are reshaping the way financial services are structured, provisioned and consumed”, przygotowany przez Światowe Forum Ekonomiczne i Deloitte’a. – Od dziesięcioleci banki i firmy ubezpieczeniowe stosują podobne, nie zmieniane od lat modele działalności, które przynosiły duże zyski. W ostatnim czasie okazało się, że nie są one już tak efektywne w porównaniu z innowacjami wprowadzanymi na rynek przez firmy technologiczne, które z sukcesami zaczęły działać w sektorze finansowym – zauważa Jesse McWaters ze Światowego Forum Ekonomicznego, autor „The Future of Financial Services”. Z raportu wynika, że choć innowatorzy zmuszają tradycyjnych graczy do zmian, często z korzyścią dla klientów, to wcale to nie oznacza zniknięcia dobrze znanych marek. Wiele dużych instytucji finansowych uczy się od nowych graczy, dostosowując swoją ofertę i poszukując możliwości współpracy z nowo powstającymi firmami.
– Banki coraz częściej szukają przewagi w technologii, która nie tylko pozwala uczestniczyć w wyścigu produktowym, ale także takiej, która w zdecydowany sposób usprawnia skuteczność i efektywność operacyjną – wskazuje Bogumił Wróbel, starszy menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte’a. – Przykładem nowego podejścia nie jest już tylko wdrażanie technologii Responsive Web Design, ale także sięganie po nową generację systemów, pozwalających na lepszą organizację pracy i dalszą poprawę efektywności procesów biznesowych – dodaje.
Deloitte podkreśla, że działalność firm w branży technologii finansowych nie wymaga dużego kapitału, są one w stanie szybko zdobywać klientów i generować przychody. Dynamiczny rozwój sektora fintech wpływa również na sytuację na polskim rynku finansowym. Jest to istotne w perspektywie dalszego funkcjonowania w środowisku niskich stóp procentowych, kurczących się marż oraz postępującej konsolidacji sektora bankowego. Konkurowanie banków z innowacyjnymi firmami działającymi na rynku usług finansowych przy jednoczesnych próbach utrzymania tradycyjnego modelu kosztowego banku nie daje żadnych wymiernych korzyści. W opinii ekspertów jednoznaczne postawienie na innowacje doprowadzi do ożywienia sektora finansowego oraz jego lepszego dopasowania się do oczekiwań klientów.
– Ci, którym uda się wygrać, wykorzystają innowacje do budowy całych ekosystemów koncentrujących się na zaspokajaniu bardzo różnych potrzeb klientów. Polska z powodzeniem uczestniczy w tych zmianach, działające na naszym rynku banki zdobywają międzynarodowe nagrody w zakresie innowacyjności, a nasi bankowcy coraz częściej pytają o rozwiązania z zakresu digital marketingu, dalszej automatyzacji procesów oraz strategicznych inwestycji w platformy IT – wskazuje Bogumił Wró...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI