50 Największych Banków w Polsce 2017: PSD2 wymaga kompleksowego rozwiązania systemowego
Rozporządzenie PSD2 RTS określa między innymi standardy techniczne silnego uwierzytelnienia, które mają zapewnić weryfikację tożsamości klienta oraz bezpieczną komunikację. Jak duże zmiany są konieczne w celu wdrożenia tych standardów?
Dariusz Piotrak Dyrektor Techniczny, Minto SoftwareOtwarcie dostępu do systemów bankowych oznacza także konieczność odpowiedniego zabezpieczenia API przed atakami hakerskimi. Z długiej listy zagrożeń należy wymienić ataki typu man-in-the-middle, próby wstrzyknięcia kodu, który może skutkować wyciekiem danych; ataki typu DoS, ataki charakterystyczne dla technologii XML czy kradzież tożsamości podmiotów trzecich oraz klientów banku. |
Dariusz Piotrak (D.P.): Większość banków oferujących usługę bankowości elektronicznej stosuje już mechanizmy silnego uwierzytelnienia. Użytkownik bankowości elektronicznej przechodzi proces uwierzytelnienia dwuczynnikowego: logowanie (tzw. czynnik wiedzy) oraz autoryzacja transakcji przy użyciu jednorazowych kodów w formie sms, tokenów czy zdrapek (czyli czynnik posiadania). Mechanizmy te można wykorzystać w implementacji interfejsów API w podobny sposób, jak w obecnej bezpiecznej metodzie płatności pay-by-link. Czyli klient używający zewnętrznej aplikacji zostałby przekierowany do strony banku, bez udostępniania danych logowania stronie trzeciej. Dodatkowym wymogiem transakcji płatniczych, jest konieczność zastosowania elementów autoryzacyjnych, które łączą daną transakcję z określoną kwotą i odbiorcą. Istnieje więc możliwość wykorzystania przez banki istniejącej infrastruktury uwierzytelnienia, jednak pod warunkiem użycia odpowiedniej technologii do wdrożenia warstwy interfejsów API.
Paweł Rotuski (P.R.): Większość dyskusji skupia się na silnym uwierzytelnieniu, ale niestety rzadko omawiane są pozostałe wymagania, które wpływają na pełną funkcjonalność niezbędną do wdrożeń dedykowanych pod PSD2. Kompleksowa realizacja wymagań tej dyrektywy zbiega się z implementacją założeń Otwartej Bankowości. Bank udostępnia swoje usługi oraz dane szerokiemu ekosystemowi, na który składają się zewnętrzni deweloperzy aplikacji, spółki FinTech, dostawcy płatności elektronicznych czy inne banki.
To całe spektrum zaangażowanych podmiotów…
D.P.: Istotnie. Instytucja finansowa udostępniająca swoje usługi musi mieć pełną kontrolę nad procesem rejestracji podmiotów trzecich, monitoringu oraz w przypadku nadużyć, wstrzymania lub anulowania dostępu. Dodatkowo, każdy z partnerów musi mieć dostęp do dokumentacji technicznej oraz tzw. piaskownicy technologicznej – czyli środowiska testowego, w którym sprawdza się integrację z danym bankiem.
P.R.: Właśnie z powodu dużej liczby podmiotów trzecich cały ten proces powinien być realizowany na zasadach ‘self-service’. Najlepszym rozwiązaniem byłby dedykowany portal, z dokumentacją techniczną API. Umożliwiałby on rejestrację danego podmiotu oraz generowanie odpowiednich kodów dostępu i kluczy uwierzytelniających go w transakcjach i środowisku testowym.
Czy takie otwarcie dostępu nie – znanym podmiotom niesie dodatkowe ryzyko?
D.P.: Po stronie banku konieczna jest kontrola tego procesu w postaci monitorowania usług API oraz nakładania limitów na liczbę wywołań usługi. W innym przypadku, nieostrożny podmiot trzeci mógłby nawet przypadkowo zalać infrastrukturę banku dużą liczbą wywołań usługi i doprowadzić do zatrzymania serwisów bankowych. Otwarcie dostępu do systemów bankowych oznacza także konieczność odpowiedniego zabezpieczenia API przed atakami hakerskimi. Z długiej listy zagrożeń należy wymienić ataki typu man-in-the-middle, próby wstrzyknięcia kodu, który może skutkować wyciekiem danych; ataki typu DoS, ataki charakterystyczne dla technologii XML czy kradzież tożsamości podmiotów trzecich oraz klientów banku.
Udostępnianie informacji po – przez API stawia przed instytucjami finansowymi poważne wyzwania…
Paweł Rotuski Prezes, TelsarJako zespół zapewniamy naszym klientom kompleksową pomoc. Mamy doświadczenie w projektowaniu rozwiązań i prowadzeniu projektów międzynarodowych. Mamy również w portfolio referencyjne projekty wdrożenia API PSD2 w dużych firmach sektora finansowego, m.in. w największej grupie finansowej w Europie Środkowo-Wschodniej. |
P.R.: Dokładnie tak. Zapewnienie bezpieczeństwa danych i użytkowników, a przy tym zachowanie odpowiedniej wydajności oraz transformacja i adaptacja modeli danych w tak krótkim czasie, jaki zostanie między przyjęciem przez Komisję Europejską RTS a wdrożeniem PSD2 do krajowego porządku prawnego to spore wyzwanie. Wymaga to od organizacji finansowych działań przygotowujących, ułatwiających i przyspieszających implementacje wymogów dyrektywy PSD2 już teraz.
Co wyróżnia wdrażane przez Was rozwiązanie?
D.P.: Platforma CA PSD2 API została zaprojektowana, aby sprostać wszystkim wyzwaniom sektora finansowego i zapewnić dodatkową warstwę nadzoru. Dostarcza gotową warstwę usług API, które są kompatybilne z wymogami regulacji PSD2. Po zintegrowaniu jej z istniejącymi systemami bankowymi zapewnia bezpieczeństwo, monitorowanie i rozliczanie udostępnianych usług.
P.R.: Platforma CA PSD2 API zbudowana jest przy wykorzystaniu nagradzanej i sprawdzonej technologii CA API Gateway firmy CA Technologies. To unikalne rozwiązanie gwarantuje stabilność i najwyższą jakość. Pozycję systemu CA API Gateway jako lidera w technologii API Management potwierdzają najbardziej renomowane, niezależne firmy analityczno-doradcze takie jak Gartner i Forrester Resarch.
Jakie są najważniejsze atrybuty tego rozwiązania w kontekście zapewnienia zgodności z dyrektywą PSD2?
D.P.: Nasze rozwiązanie cechu – je uniwersalność, otwartość na najnowsze standardy, gotowość nałożenia na udostępniane interfejsy bankowe odpowiednich warstw związanych z zabezpieczaniem, autoryzacją i uwierzytelnieniem zgodnie z regulacjami zawartymi w dokumencie RTS.
P.R.: Jako zespół zapewnia- my naszym klientom kompleksową pomoc. Mamy doświadczenie w projektowaniu rozwiązań i prowadzeniu projektów międzynarodowych. Mamy również w portfolio referencyjne projekty wdrożenia API PSD2 w dużych firmach sektora finansowego, m.in. w największej grupie finansowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Znajomość branży i doświadczenie pozwalają nam działać szybko i profesjonalnie. Oferujemy pomoc w zakresie audytu, doradzamy, które usługi są konieczne i zalecane, optymalizujemy system tak, by działał szybko i poprawnie.