50 Największych Banków w Polsce – 2014: Standard nie oznacza braku konkurencji

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2014.06.foto.096.316x400Adam Malicki, prezes spółki Polski Standard Płatności, przekonuje, że standaryzacja płatności mobilnych przyjmie się tak łatwo i szybko, jak łatwo i szybko będzie można z nich skorzystać, w jak największej liczbie miejsc.

Jakie cele i założenia przyświecały powołaniu spółki?

– Powołanie spółki Polski Standard Płatności jest kontynuacją strategicznego porozumienia Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, mBanku, ING Banku Śląskiego i PKO Banku Polskiego, dotyczącego zbudowania wspólnego standardu płatności mobilnych. Pozwoli to na efektywniejsze zarządzanie kosztami i rozwój zgodny z oczekiwaniami uczestników. Budowany standard będzie platformą usług mobilnych dla każdego klienta, niezależnie od tego, w którym banku ma rachunek i u jakiego operatora telefon. Chcemy przygotować wygodną i bezpieczną formę płatności, dzięki której Polacy będą mogli realizować płatności mobilne w szerokiej sieci sklepów zarówno tradycyjnych, jak i internetowych, korzystać z bankomatów oraz przelewać środki na numer telefonu odbiorcy.

Spółka dopiero się rozwija. Co uznajecie Państwo za najważniejsze w pierwszym etapie działalności?

– Spółka prowadzi zaawansowane prace na wielu płaszczyznach, m.in. prawnej, technologicznej, marketingowej. Kilka dni temu podpisaliśmy umowę z Krajową Izbą Rozliczeniową, co pozwoliło na złożenie wniosku do Narodowego Banku Polskiego o zgodę na prowadzenie systemu płatniczego. Czekamy także na zgodę prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na koncentrację. W międzyczasie rozmawiamy z różnymi graczami rynkowymi o dołączeniu do tworzonego przez nas standardu. Są już pierwsze, bardzo satysfakcjonujące efekty tych rozmów, bo od początku tego roku udało nam się podpisać listy intencyjne z Euroban- kiem, BNP Paribas, Credit Agricole, Idea Bankiem, Dotpay, PayTel S.A. oraz Comp Centrum Innowacji Sp. z o.o.

Co Pan sądzi o polskim rynku płatności mobilnych? Czy standard to najlepsza droga? A może rozwojowi sprzyja raczej konkurencja?

– Wspólny standard nie oznacza braku konkurencji, jest natomiast dowodem dojrzałości rynku i jego uczestników. Podmioty uczestniczące w systemie będą nadal konkurować ze sobą – m.in. zakresem dodatkowych funkcji aplikacji, ich wyglądem, oferowanymi klientom zniżkami czy programami lojalnościowy- mi. To jak rozbudowana będzie aplikacja konkretnego banku i jak będzie wyglądała jej sfera komercyjna, zależy wyłącznie od niego. W tworzonym przez nas standardzie chodzi o to, aby udostępnić wspólną platformę, mechanizm służący do dokonywania i akceptowania płatności mobilnych, do którego może dołączyć każdy uczestnik rynku, tak by klienci mogli płacić telefonem wszędzie tam, gdzie tego potrzebują. W ten sposób spróbujemy przede wszystkim wypełnić przestrzeń zdominowaną przez gotówkę, która w Polsce nadal stanowi ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI