50 Największych Banków w Polsce – 2014: Droga jednokierunkowa

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Płatności mobilne to jeden z najdynamiczniej rozwijających się obszarów bankowości.

Marcin Złoch

W 2020 r. płatności mobilne mogą wyprzeć płatności on- -line. Tak uważają eksperci firmy Gartner, którzy prognozują, że w 2015 r. z płatności mobilnych na świecie korzystać będą 384 min osób. Jeszcze w 2009 r. z takiego rozwiązania korzystało 70 min. W ciągu trzech lat globalna wartość płatności mobilnych ma osiągnąć 472 mld dolarów. To ponad 18-krotność sumy, którą wydano w 2009 r. Z raportu firmy PayPal wynika, że w 2013 r. wydatki Polaków na zakupy przez aplikacje mobilne miały wynieść miliard zł, a w kolejnych latach ten rynek ma zyskiwać średnio 60 proc. rocznie. Z kolei w raporcie MasterCard „Polak a nowoczesne technologie płatnicze” można przeczytać, że najbardziej otwarci na nowe rozwiązania są internauci. 24 proc. z nich oczekuje technologii zbliżeniowej w nowym aparacie komórkowym, a 45 proc. badanych chciałoby korzystać z NFC w przyszłości, ze względu na jej wygodę i bezpieczeństwo.

– Rosnący udział urządzeń mobilnych i ich rola w codziennym życiu powoduje, że rynek usług związanych z mobilnością będzie się nadal dynamicznie rozwijał. Wykonywanie płatności telefonem będzie coraz popularniejsze, bo ich przyjmowanie będzie coraz powszechniejsze, a czasami może być wręcz jedynym sposobem zapłaty. Rozwiązania mobilne umożliwiają tworzenie wielu nowych usług i rozwiązań związanych z płatnościami, dlatego poszukując nowych źródeł zysków banki będą eksplorować ten obszar – przekonuje Mariusz Gliński, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej Raiffeisen Polbanku.

– Fakt, że rozwój płatności mobilnych w ostatnim czasie gwałtownie przyspiesza, nie wynika z odgórnych decyzji firm, a z wyborów, jakich dokonują konsumenci. W tej chwili jest to dla nich najwygodniejsza z dostępnych form zapłaty. Telefony komórkowe towarzyszą nam niemal wszędzie, przejmując kolejne funkcje – zegarków, kalendarzy, aparatów fotograficznych, komputerów, a ostatnio również portfeli. Wydaje się w tej chwili, że nie ma odwrotu od tego trendu i przynajmniej dopóki nie rozwinie się nowa, lepsza technologia, telefon pozostanie najwygodniejszą metodą płatności – dodaje Aleksander Naganowski, Head of Business Development for Po- land w MasterCard.

Coś dla siebie

Agnieszka Lidke-Orzechowska, manager Wydziału Kart w ING Banku Śląskim, zauważa, że banki, ale także inne firmy pośrednictwa finansowego – chcąc uatrakcyjnić formy płatności i ułatwić płacenie klientom – poszukują innowacyjnych i mobilnych metod płatności. – W ostatnich miesiącach na polskim rynku obserwujemy tworzenie wspólnych inicjatyw banków i operatorów telefonii komórkowej....

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI