50 Największych Banków w Polsce – 2014: Dlaczego przy tak dużej ilości informacji ciągle brakuje nam wiedzy?

bank.2014.06.foto.106.150xInformacja jest narzędziem generującym wiedzę, ale nie jest samą wiedzą. Jak zatem skutecznie pozyskać wartościowe informacje, przetworzyć je i otrzymać wiedzę? Wiedzę, którą możemy wykorzystać we współpracy z klientami, której możemy użyć do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej albo taką, dzięki której zwiększymywłasne szanse lub ograniczymy ryzyko?

Marcin Dziuba, Ekspert w obszarze analizy procesów biznesowych sektora bankowego, doświadczony trener i manager. Obecnie Architekt rozwiązań biznesowych w firmie VSoft SA.

Wiedza, obok ziemi, kapitału i pracy jest czynnikiem produkcji, który decyduje o przewadze konkurencyjnej danej jednostki. W dobie New Economy zaczyna mieć coraz większe znaczenie. Często jednak wyodrębnienie istotnych informacji z natłoku danych pochodzących z otoczenia stanowi poważny problem. Kluczową umiejętnością jest wyłowienie informacji istotnych, możliwie jak najdokładniejszych, i to w czasie umożliwiającym podjęcie trafnej decyzji.

Na przykładzie banku prześledźmy ścieżkę, jaką muszą pokonać dane, aby zwiększyć efektywność działań podejmowanych w tej instytucji.

Dane W trakcie przygotowywania oferty, oceny wniosku, monitorowania lub windykacji klienta bank może wykorzystywać dane pochodzące z wewnętrznych baz lub źródeł ogólnodostępnych, przeważnie publikowanychwintemecie

Do źródeł danych przydatnych w branży bankowej zaliczamy między innymi:

  • Bazy wewnętrzne zawierające obroty na rachunku, stopień wykorzystania przy znanych limitów czy opóźnienie w spłacie zobowiązań.
  • Krajowy Rejestr Sądowy dostarczający podstawowych danych o firmie, relacjach kapitałowych i organizacyjnych, złożonych sprawozdaniach i opiniach biegłego rewidenta.
  • Centralną Ewidencję i Informację o Działal- nościGospodarczej (CEIDG) dostarczającą informacji o branży, w której klient działa oraz informacji o statusie prowadzonej działalności.
  • Biura Informacji Gospodarczej dostarczające informacji o zaleganiu (bądź nie) przez osoby i firmy z płatnościami na rzecz innych podmiotów.
  • Biuro Informacji Kredytowej pokazujące historię kredytową klienta.
  • Gieldywierzytelności zawierające informacje o wierzytelnościach wystawionych na sprzedaż.
  • Bazy przetargów z informacjami o firmach, które wygrały przetarg/przetargi.
  • Strony rządowe mówiące o dotacjach przyznanych poszczególnym jednostkom w ramach funduszy UE.
  • Bazy licytacji komorniczych dostarczające informacji o nieruchomościach wystawionych na sprzedaż.
  • Wyszukiwarki internetowe umożliwiające monitorowanie wydarzeń, materiałów prasowych oraz opinii publikowanych w sieci na temat firmy/osoby.

Informacje

Na przykładzie powyższej listy widzimy, że dane możemy czerpać automatycznie z różnych źró-deł. Abyjednak stały się one informacją, muszą być odpowiednio połączone, przefiltrowane

i zagregowane. Dzienne obroty na rachunku nie niosą informacji. Informacjąjest suma obrotów w danym miesiącu czy w ciągu ostatnich 90 dni. Poziom przychodów ze sprzedaży nie mówi nic o kondycji przedsiębiorstwa, dopiero wykorzystanie analizy wskaźnikowej może przedstawić właściwy obraz firmy.

[alebankmodule origin="sms-dostep" ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI