12 mln zł dotacji na ekoautobusy dla Szczecina, Gdyni i Polkowic
„Źródłem wsparcia ekologicznego transportu, którego ideę od kilku lat promuje m.in. Ministerstwo Środowiska, będzie program priorytetowy NFOŚiGW pn. „System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme), Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny”. Jego budżet na lata 2017-2020 to 200 mln zł, z czego do 41 mln zł zarezerwowano na dotacje, a 159 mln zł na pożyczki” – czytamy w komunikacie.
Kolejnym beneficjentem może zostać Poznań
W naborze, który odbywał się od 4 września 2017 r. do 30 marca 2018 r., do dofinansowania zakwalifikowały się ekologiczne przedsięwzięcia transportowe trzech miast. W maju br. umowy o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych podpisano ze Szczecinem, Gdynią i Polkowicami. Łączna wartość tych umów wynosi ok. 37,3 mln zł, przy wsparciu ok. 12,4 mln zł. Kolejny, czwarty wniosek – z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu Sp. z o.o. (MPK) – jest jeszcze na etapie procedowania, podano również.
Ile autobusów trafi do poszczególnych miast?
„Szczecin wyda na swoje przedsięwzięcie 18,4 mln zł (18 450 000 zł), przy udzielonej przez NFOŚiGW dotacji w wysokości 6 mln zł. Za te pieniądze sfinansuje zakup sześciu autobusów elektrycznych. Tyle samo (sześć) autobusów kupi Gdynia, ale zapłaci za nie 15,5 mln zł (15 510 300 zł), przy dotacji 5 mln zł (5 044 000 zł). Polkowice natomiast za 3,4 mln zł (3 426 370) – uwzględniając dotację 1,4 mln zł (1 368 908 zł) – zainwestują w dwa autobusy elektryczne. O ile poznański wniosek o dofinansowanie zostanie ostatecznie zatwierdzony przez Ministra Środowiska, to także w stolicy Wielkopolski pojawi się sześć ekologicznych autobusów i sześć ładowarek. Tamtejsza spółka MPK zaplanowała, że przeznaczy na to prawie 19 mln zł (18 942 000 zł), biorąc pod uwagę możliwości dotacyjnego (5 280 000 zł) i pożyczkowego (9 720 000 zł) wsparcia z Narodowego Funduszu” – czytamy dalej.
Na co można przeznaczyć środki z Programu?
Program pn. „System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme), Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny” przewiduje możliwość zakupu nowych autobusów elektrycznych (na ten cel można ubiegać się o dotacje) oraz modernizacji lub budowy stacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów elektrycznych (przeznaczone są na to pożyczki), przy czym stacja ładowania będzie wykorzystywana wyłącznie do obsługi publicznego transportu zbiorowego. Intensywność dofinansowania zależy od formy: dotacje są udzielane do 40% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia na zakup autobusów elektrycznych, z kolei pożyczki do 100% różnicy pomiędzy wartością kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia a dotacją na dofinansowanie autobusów elektrycznych oraz infrastruktury i zarządzania, polegającej na modernizacji lub budowie stacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów elektrycznych.
Źródło: ISBnews