12 miesięcy sukcesów IKO
Każdego dnia liczba użytkowników IKO powiększa się średnio o około 350 osób, a z aplikacji korzysta już ogółem ponad 125 tysięcy użytkowników. IKO ma rok i jest najpopularniejszym i najbardziej rozwiniętym systemem płatności mobilnych w Polsce.
Płatności mobilne IKO – rozwiązanie PKO Banku Polskiego łączące funkcje bankowości mobilnej z możliwością dokonywania płatności mobilnych – pojawiły się na rynku dokładnie rok temu. W tym czasie udało się zbudować sieć akceptacji IKO obejmującą 70 tysięcy terminali płatniczych eService, ponad 6 tys. bankomatów PKO Banku Polskiego i Euronet oraz 8 tys. sklepów internetowych, co czyni je najpopularniejszym i najbardziej rozwiniętym systemem płatności mobilnych w Polsce. Również sama aplikacja mobilna jest od 12 miesięcy systematycznie rozwijana. Obecnie IKO działa już na niemal wszystkich telefonach dostępnych na krajowym rynku (Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry, Symbian i Java), zostało także udostępnione klientom Inteligo, osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, a nawet dzieciom w postaci portmonetki IKO. Aplikację wzbogacono również m.in. o przelewy na numer rachunku bankowego – zarówno te wcześniej zdefiniowane w bankowości internetowej, jednorazowe, jak i pomiędzy własnymi rachunkami.
– Start rynkowy IKO był ważnym krokiem w umacnianiu pozycji PKO Banku Polskiego jako lidera zmian technologicznych na krajowym rynku. Dzięki udostępnieniu aplikacji mobilnej nasi klienci mogą korzystać ze swojego konta i zgromadzonych na nim pieniędzy w najwygodniejszy dla siebie sposób. Dajemy im do dyspozycji rozbudowaną sieć bankomatów, wygodną bankowość internetową iPKO oraz innowacyjną aplikację mobilną IKO. Co ważne, skorzystają oni również na planowanym dołączeniu innych banków do nowego standardu rynkowego opartego o IKO. Dzięki temu ruchowi znacząco poszerzyć się powinna liczba punktów akceptujących płatności mobilne, zarówno jeśli chodzi o bankomaty, sklepy tradycyjne, jak i internetowe – podkreśla Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.
Spośród ponad 125 tysięcy użytkowników IKO 83% stanowią klienci PKO Banku Polskiego, 12% – klienci Inteligo, zaś 5% to osoby korzystające z portmonetki IKO. Obecnie każdego dnia użytkownicy IKO wykonują pomiędzy 1500 a 3000 transakcji IKO (wypłaty z bankomatów, płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, przelewy). Od momentu wdrożenia IKO na rynek, wykonali oni telefonami prawie 400 tysięcy operacji na łączną kwotę ponad 100 milionów złotych. Transakcja IKO jest dziś dokonywana średnio co pół minuty.
Niezwykle interesująca jest zmiana zachowań użytkowników IKO. Liczba wypłat gotówki telefonem z bankomatów znacząco spadła w porównaniu z danymi sprzed roku, co oznacza, że użytkownicy IKO zwracają się w kierunku obrotu bezgotówkowego. Coraz śmielej korzystają z innych funkcji, takich jak płatności telefonem w sklepach tradycyjnych i internetowych, a także z przelewów na numer telefonu i przelewów tradycyjnych. Średnia wartość transakcji dokonywanych telefonami w sklepach stacjonarnych to 48 zł, w Internecie – 62 zł, zaś przelewów z telefonu – 210 zł.
8 na 10 osób korzystających z płatności mobilnych IKO to mężczyźni. 81% spośród wszystkich użytkowników IKO stanowią osoby w przedziale wiekowym 20-45. Najwięcej klientów płacących telefonami z IKO mieszka w województwach mazowieckim, śląskim i wielkopolskim, tuż za nimi uplasowały się województwa, dolnośląskie, łódzkie oraz kujawsko-pomorskie.
Użytkownicy IKO mogli w ciągu minionego roku skorzystać z wielu promocji, które PKO Bank Polski organizował wspólnie z takimi firmami jak: McDonald’s, Multikino, Shell, Tatuum czy Empik.com. Bank promuje również płatności mobilne, organizując dla klientów konkursy na jak największą liczbę transakcji dokonywanych telefonami.
Płatności mobilne IKO są doceniane nie tylko przez klientów, ale także przez rynek, stanowiąc uzasadnienie licznych nagród i wyróżnień dla Banku oraz jego przedstawicieli. PKO Bank Polski został laureatem Mobile Trends Awards w kategorii „Firma wspierająca rozwój technologii mobilnej” za system płatności mobilnych IKO. Kapituła Konkursu VIII Kongresu Gospodarki Elektronicznej organizowanego pod patronatem Związku Banków Polskich przyznała natomiast IKO nagrodę w kategorii Projekt Roku. Rada Programowa IT@BANK 2013 i redakcja miesięcznika Bank przyznały tytuł Wizjonera Rynku IT@BANK 2013 Wojciechowi Bolanowskiemu, dyrektorowi Pionu Bankowości Elektronicznej w PKO Banku Polskim, za stworzenie przyjaznej dla użytkowników aplikacji IKO, która ma szansę stać się platformą informatyczną dla stworzenia krajowego standardu płatności mobilnych. IKO zostało również laureatem międzynarodowego konkursu Effective Mobile Marketing Awards 2013 organizowanego przez Mobile Marketing Magazine.
Źródło: PKO Bank Polski