Znaczenie działań PR dla rynku e-commerce
Budowa i utrzymanie wizerunku jest dzisiaj kluczowym elementem, pozwalającym firmom wyróżnić się na każdym konkurencyjnym rynku. Widać to szczególnie w sektorze e-commerce, który według badań Forrester Research Centre bardzo dynamicznie rozwija się w Polsce. Bezpośrednio przekłada się to na różnorodność towarów i usług, a także wyższe wymagania klientów. Przedsiębiorcy dostrzegają jak ważne jest zbudowanie pozytywnej świadomości marki, która ma przede wszystkim wzbudzać zaufanie. Jedną z najskuteczniejszych metod osiągnięcia tego celu są działania public relations.
Działania PR mają zapewnić odpowiednią komunikację firmy z otoczeniem. Ich celem jest wzbudzenie zainteresowania marką oraz pozostanie na dłużej w świadomości odbiorców. Coraz więcej właścicieli firm, także tych mniejszych, działających w branży e-handlu zauważa, jak ważne jest umiejętne dotarcie z informacją o produktach czy usługach do grupy docelowej. Drogie reklamy czy ogłoszenia już nie wystarczają, szczególnie w sieci, gdzie każdy szuka swojego miejsca. Dziś liczy się umiejętność dialogu z otoczeniem i wykorzystanie różnorodnych kanałów komunikacji, jak media tradycyjne, social media, kanały video czy współpraca z blogosferą.
Odpowiednio prowadzona komunikacja decyduje o wizerunku przedsiębiorstwa, pozwala na budowanie lojalności oraz zwiększa zainteresowanie daną usługą lub produktem, co ma bezpośredni wpływ na zyski z prowadzonej działalności. Wiedząc to, firmy wydają coraz więcej na e-reklamę czy e-PR, jednak nie wszystkie narzędzia są skuteczne i opłacalne. Aby przejść przez trudny proces weryfikacji, warto nawiązać współpracę z partnerem, który nie tylko dokona analizy, ale i zarekomenduje najlepsze rozwiązania.
Jak działa public relations w praktyce?
Przy działaniach w branży e-commerce najważniejsze jest wsparcie kanałów sprzedaży poprzez odpowiednie sprofilowanie komunikacji pod wybraną grupę docelową. Po szczegółowej analizie obieramy strategię i stopniowo, ale konsekwentnie ją realizujemy. Działania PR to długotrwały proces, więc na ich efekty musimy trochę poczekać. W międzyczasie partnera w postaci Agencji można wykorzystać do szeregu innych zadań, takich jak research, koordynacja pracy podwykonawców czy zarządzanie kryzysowe, które jest jednym z najważniejszych elementów funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Widząc ogromny potencjał e-handlu i przede wszystkim ogromne zapotrzebowanie rynku, wiele lat temu zdecydowaliśmy się stworzyć dedykowany temu sektorowi dział. Wyspecjalizowani eksperci pomagają odnaleźć się w Internecie zarówno obecnym na rynku od dawna markom, jak i mniejszym podmiotom, dopiero rozpoczynającym swoją działalność i pragnącym przebić się do świadomości konsumentów. Chociaż narzędzia e-PR są stosunkowo tanie, pozostają bardzo skuteczne. Umiejętnie prowadzona kampania PR, dzięki atrakcyjnemu przekazowi, może przynieść więcej korzyści niż wielomilionowy nakład na reklamę w źle dobranych kanałach.
PR, a w szczególności e-PR, to narzędzia bardzo elastyczne, dzięki czemu można dostosować je praktycznie do każdej branży, marki czy działalności. Dla przykładu, firma budowlana będzie skoncentrowana na przekazie docierającym do mediów branżowych czy do potencjalnych partnerów i klientów, którzy czytają szeroko pojętą prasę ogólnoinformacyjną i biznesową. Produkty można zaprezentować w mediach lifestylowych za pomocą zestawień i testów. Warto także pamiętać o PR osobowym, za pomocą którego eksperci firmy dotrą do szerszego grona klientów, służąc radami czy sygnując poradniki swoim nazwiskiem. Wzmacnia to wiarygodność firmy, pomaga zwiększyć rozpoznawalność produktów i usług, ale i zbudować lojalność pracowników, którzy dzięki wykorzystaniu PR eksperckiego mogą jeszcze bardziej poczuć się częścią przedsiębiorstwa.
Firmy mogą informować praktycznie o wszystkim: wprowadzenie nowości do oferty, rebranding, uruchomienie nowych funkcjonalności na stronie www i wiele innych. Najważniejsze, aby informacje były rzetelne, uczciwe i dobrze sprofilowane do odpowiedniego kanału komunikacji. Umiejętne wykorzystanie działań PR w dłuższej perspektywie przyniesie szereg wymiernych korzyści, co szczególnie widać właśnie w sektorze e-commerce, który to coraz częściej decyduje się na tego typu kampanie.
Adam Białas,
e-commerce manager,
Core PR