Zmiany warunków umów w PayPal pod lupą UOKiK
„Wszcząłem postępowanie wyjaśniające, aby ustalić, czy PayPal poprzez zmianę regulaminu mógł naruszyć zbiorowe interesy konsumentów. Wątpliwości budzi również treść klauzuli modyfikacyjnej, która miała być podstawą do jednostronnego wprowadzenia zmian umów z konsumentami, w tym wprowadzenia dodatkowej opłaty za brak aktywności po stronie konsumenta. Postanowienie regulaminu nie określa jednak konkretnych przyczyn uprawniających do modyfikacji umów. Tymczasem, zgodnie z orzecznictwem, klauzule blankietowe lub zbyt ogólne np. odnoszące się do „ważnych powodów”, należy uznać za niedopuszczalne” – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Nowa opłata za brak aktywności na koncie
Jak podał Urząd, w grudniu 2020 r. spółka PayPal (Europe) z Luksemburga wprowadziła zmiany w umowach z użytkownikami serwisu PayPal, umożliwiającego płatności w Internecie. Jedną z nich była nowa opłata – za brak aktywności na koncie przez okres co najmniej 12 miesięcy. Wynosi ona maksymalnie 45 zł rocznie. Do UOKiK wpłynęło kilka skarg w tej sprawie od konsumentów.
Czytaj także: Google Cloud i PayPal ogłosiły rozszerzenie współpracy i przyspieszenie cyfrowej transformacji >>>
„Wspomniana klauzula modyfikacyjna przewiduje możliwość wprowadzenia zmian przez samo ich opublikowanie i automatyczną „akceptację” przez użytkownika, który będzie dalej korzystać z usług PayPal” – dodano.