Zmiany na rynku finansowym: najważniejsza elastyczności i koncentracja na klientach
„Długo myśleliśmy, że bank jest w centrum rynku. To był błąd i to się radykalnie zmienia. Zamiast bankocentrycznie, musimy patrzeć klientocentrycznie, utrzymywać wysoką aktywność w podejściu do klienta indywidualnego i biznesowego. To nieustanna rewolucja w obliczu wszystkich zmian, jakie przechodzi system bankowy, z PSD2 na czele. Nieważne więc, czy określamy się jako bank, fintech czy firma technologiczna świadcząca usługi finansowe musimy być egile i podążać na klientem” – powiedział Legrand podczas konferencji Money 20/20 w Amsterdamie.
Czytaj także: EKF 2019. Prezesi największych banków o sytuacji sektora finansowego >>>
Technologia kluczowym elementem ekosystemu banku
Ocenił, że technologia jest kluczowym elementem ekosystemu banku, w którym już niemal wszystko jest cyfrowe.
„Banki były cyfrowe jeszcze przed internetem i to jest problem, ponieważ branża musi wiele zmienić, aby dostosować się do warunków działania w obliczu wielkiej sieci. W Polsce jest z tym łatwiej, gdyż polska bankowość swoją rewolucję zaczęła wraz z rozwojem internetu. Jednak Zachód musi pogodzić otwartość na przyszłość ze swoją dawną spuścizną. Technologia daje potencjał do większych marż niż tradycyjny sektor bankowy, dlatego musimy zmierzać w kierunku rozwiązań budujących wartość” – ocenił CEO ING Ventures.
Czytaj także: EKF 2019. Największe wyzwania informatyczne stojące przed bankami >>>
Banki będą organizacjami dla pracowników, ale ich liczba będzie maleć
Banki w przyszłości nadal będą organizacjami dla pracowników, ale liczba zatrudnionych będzie się zmniejszać, ocenił Benoit Legrand.
„Banki nadal będą miejscem dla pracowników, ale co prawda będzie ich mniej. Skłamałbym, gdyby było inaczej. Niemniej, im bardziej cyfrowe są instytucje, tym ważniejszy – paradoksalnie – pozostaje wymiar ludzki. Jeśli klient np. ma kłopot w załatwieniu sprawy, otwiera się przestrzeń, w której możemy budować relacje w obsłudze i wsparciu go w rozwiązaniu jego problemu. Wysoka jakość obsługi będzie kluczowym czynnikiem w relacji z klientem” – powiedział ISBnews Legrand podczas konferencji Money 20/20 w Amsterdamie.
Ocenił, że w obliczu nadchodzącej otwartej bankowości w ramach dyrektywy PSD2 segment płatności stanie się kluczowym fundamentem bankowości, a wśród segmentów klientów znaczenia będzie nabierał systematycznie segment „small biznes”.
W kwestii technologii takich, jak Blockchain, sztuczna inteligencja (AI), czy analiza danych Legrand stwierdził, że ING nie interesują te technologie jako same w sobie, ale rozwiązania na nich bazujące i budujące wartość dla klienta.
„Widzimy te technologie jako narzędzia do rozwijania rozwiązań wzmacniających zaangażowanie klienta na naszych platformach” – zaznaczył Legrand.
ING nie przewiduje w perspektywie najbliższych miesięcy paneuropejskiego rolloutu plaftformy PSD2 – Yolt – ale uważa, że jej pierwsze wyniki są bardzo zachęcające dla perspektyw otwartej bankowości, poinformował ISBnews Benoit Legrand, CEO ING Ventures.
„Nasza platforma PSD2 – Yolt – działa w pierwszej fazie w UK, Francji i Włoszech. Później rollout będzie kontynuowany na kolejne kraje UE, ale nie ma konkretnego planu na najbliższe miesiące. W dłuższym horyzoncie nie ma sensu czynić założeń. Yolt osiągnie 1 mln klientów w okresie letnim po 2 latach działalności, Obecnie mamy 60% wolumenów PSD2. To znakomite wyniki na początek, bardzo zachęcające na przyszły paneuropejski rollout” – powiedział ISBnews Legrand podczas konferencji Money 20/20 w Amsterdamie.
Cel innowacji to dostarczenie wartości
Podkreślił, że cel innowacji to dostarczenie wartości, a Yolt jest platformą integrującą konta bankowe w ramach otwartej bankowości i to na początku zmian związanych z PSD2.
Legrand ocenił, że Polska była dotychczas innowacyjna i nadal w polskim sektorze bankowym jest wola innowacyjnych zmian.
„Udana implementacja Twisto pokazuje, że w Polsce jest przestrzeń dla nowych produktów, które zmieniają zasady biznesu nawet w silnie cyfrowym środowisku. Warto pamiętać, że model cyfrowy banków w Polsce był inspiracją dla wielu innych krajów” – wskazał CEO ING Ventures.
Według jego słów, jeśli chodzi o PSD2, to ze względu na to silnie konkurencyjny i nowoczesny ekosystem bankowy w Polsce sandboxem dla „open banking” są inne kraje UE, gdzie potencjał zmian rynkowych dzięki Open API jest znacznie wyższy.
ING zawarł dotychczas ok. 170 partnerstw z fintechami, w tym w 25 zainwestował łącznie 200 mln euro.
„Nasze strategiczne podejście zakłada obok typowej inwestycji kapitałowej także współpracę komercyjną aby te inwestycje rosły. Z 75% naszych inwestycji mamy współpracę komercyjną” – podsumował Legrand.