Ze względu na pandemię przedsiębiorcy kupują małe auta dostawcze, a pracownicy motocykle
We wrześniu 2020 roku popyt na pojazdy użytkowe (CV) w Unii Europejskiej znacząco poprawił się. Rejestracje w całej UE zwiększyły się w ostatnim miesiącu o 13,3%, do 163 512 sztuk.
Ten wzrost był w dużej mierze napędzany przez segment samochodów dostawczych, który stanowił ponad 84% wszystkich rejestracji pojazdów użytkowych.
Wrzesień dobry dla VAN-ów
W ostatnim miesiącu rynek samochodów dostawczych w UE po raz pierwszy w 2020 r. odnotował wzrost. W porównaniu do września 2019 zarejestrowano więcej samochodów dostawczych o 15,7%. łącznie 137 735 nowych vanów.
Wśród głównych rynków najwyższy procentowy wzrost odnotowały Niemcy (+ 20,1%) i Włochy (+ 18,7%), a następnie Francja (+ 16,7%) i Hiszpania (+ 7,3%).
Od początku 2020 roku rejestracje nowych samochodów dostawczych w Unii Europejskiej zmniejszyły się o 22,8%. Patrząc na cztery największe rynki UE – w Hiszpanii ponownie odnotowano najgłębszy spadek popytu (-33,5%), a następnie we Włoszech (-21,7%), Francji (-20,6%) i Niemczech (-18,6%).
Wracamy do transportu indywidualnego
Komentując informacje o wzroście rejestracji samochodów dostawczych do 3,5 tony w relacji wrzesień 2020 do września 2019 Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego zwrócił uwagę, że dla tej kategorii pojazdów wrzesień 2019 roku był słabym miesiącem ze względu na wprowadzane nowe przepisy homologacyjne.
Tym nie mniej jak przyznaje, ta kategoria pojazdów dobrze się sprzedaje ze względu na zainteresowanie firm, które ze względu na pandemię musiały zmienić swoje modele biznesowe.
Pandemia mogła skłonić ludzi do rezygnacji z transportu publicznego na rzecz rowerów, motocykli i motorowerów
W tej chwili z uwagi na fakt, że znacząco wzrosła liczba produktów zamawianych online pojawił się problem dowozu tych produktów do klientów. Stąd popyt na samochody dostawcze do 3,5 tony.
Jego zdaniem ten segment pojazdów nadal w wyniku dalszego zamrażania kontaktów w świecie realnym będzie się cieszył zainteresowaniem nabywców.
Ciekawym zjawiskiem są też dane za pierwsze 20 dni września dotyczące rejestracji jednośladów. Otóż licząc rok do roku odnotowano imponujące wzrosty: motocykle +37,8%, motorowery +3,0%.
Jakub Faryś wskazuje na kilka przyczyn tych wzrostów. Zwraca uwagę między innymi na to, że pandemia mogła skłonić ludzi do rezygnacji z transportu publicznego na rzecz rowerów, motocykli i motorowerów.
Poza tym osoby, które do tej pory obawiały się korzystania z motocykli, w sytuacji kiedy z powodu pandemii ruch na ulicach się zmniejszył poczuły się bardziej bezpiecznie i stąd decyzje o korzystaniu z jednośladów.