Zatory płatnicze problemem polskiej branży transportowej

Zatory płatnicze problemem polskiej branży transportowej
Fot. stock.adobe.com/Andrzej
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polski transport rośnie w siłę. Z najnowszego raportu opublikowanego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że w ubiegłym roku polscy przewoźnicy przetransportowali 2053,3 mln ton ładunków. To znaczny wzrost w porównaniu do 2016 roku - aż o 11,8 proc. Samym tylko transportem samochodowym przewiezionych zostało 1747,2 mln ton ładunków. Polacy znaleźli się tym samym na pierwszym miejscu w przewozach w Unii Europejskiej.

Zatory płatnicze problemem polskiej branży transportowej

Co więcej, według 16. fali Bibby Financial Services obserwujemy wzrost wartości wskaźnika Bibby MSP Index dla danej branży pierwszy raz od 2015 roku (+5,1 pkt.). Oznacza to, że przedsiębiorcy z optymizmem patrzą w przyszłość.

Niestety pomimo rozwoju w maju 2017 roku przeszło 21 tys. przewoźników zmagało się z zadłużeniem na poziomie 664 mln złotych. Obecnie dług przekracza już wartość 925 mln złotych – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. Gdzie szukać przyczyn takiego stanu rzeczy?

Zagrożeń dla prawidłowego funkcjonowania sektora transportowego jest wiele. Z pewnością największym, niosącym za sobą najpoważniejsze konsekwencje, jest brak płynności finansowej. Już przeszło 71% polskich przedsiębiorców, w tym tych z branży transportowej, deklaruje, iż zmaga się z tym problemem – obrazuje 16. fala badania Bibby MSP Index. Ma ono na celu pozyskanie informacji na temat aktualnej oceny sytuacji ekonomicznej firm, ich otoczenia zewnętrznego i klimatu ekonomicznego do prowadzenia biznesu w Polsce.

– Zatory płatnicze są bolączką polskich przedsiębiorców działających w branży transportowej. Wynika to poniekąd ze specyfiki tego sektora. Na swoje należności finansowe czekają bardzo długo, nawet 90 dni po terminie. Najnowsza, 16. fala naszego badania, pokazuje, że już 59% przedsiębiorstw zmaga się z problemem niezapłaconej na czas faktury kilka razy w miesiącu – mówi Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services. Wiedząc jak istotna jest płynność finansowa w prawidłowym funkcjonowaniu każdego przedsiębiorstwa,wznowiliśmy kampanię „Płacę faktury – jestem gospodarczo odpowiedzialny”. Celem akcji jest promowanie dobrych praktyk, w tym opłacania faktur na czas oraz edukacja, jak radzić sobie z brakiem płynności finansowej – dodaje.

Powstawanie zatorów płatniczych może nieść za sobą daleko idące konsekwencje. Mogą one utrudniać regulowanie bieżących należności firmy (pensji dla pracowników, rat leasingowych i opłat za paliwo). Warto pamiętać także o negatywnych skutkach wizerunkowych. Firma zmagająca się z problemami finansowymi w oczach swoich klientów traci wiarygodność.

Jak wybrnąć z takiej sytuacji?

Przedsiębiorstwa biorące udział w 16. fali Bibby MSP Index wskazały, że najskuteczniejszym sposobem na walkę z zatorami płatniczymi jest sprawnie funkcjonujący dział księgowy, który monitorujący płatności (74% wskazań). Walkę z nieterminowymi płatnościami bardzo często podejmują sami właściciele firm, którzy osobiście kontaktują się z kontrahentami zwlekającymi z zapłatą (29%). Niemal 30% ankietowanych deklaruje, iż toleruje nieterminowe wywiązywanie się z należności, szczególnie kiedy dłużnikiem jest stały lub „duży” klient.

Analizując sytuację w branży transportowej na podstawie wyników 15. i 16. fali badania Bibby MSP Index odnoszących się do kluczowych obszarów funkcjonowania firmy, zauważamy jej poprawę. Zarówno w zatrudnieniu, inwestycjach, poziomie zadłużenia, jak i płynności finansowej wskaźniki w porównaniu fala do fali odnotowują wzrost (analogicznie o 0,9 pkt. proc., 1 pkt proc., 2 pkt. proc., 4pkt. proc.).

– Jednym z rozwiązań dedykowanych przedsiębiorcom z branży transportowej jest współpraca z firmą faktoringową. Pozwala ona uzyskać gotówkę za wykonany fracht, zabezpieczyć się przed ryzykiem niewypłacalności kontrahentów krajowych i zagranicznych. Co więcej, umożliwia opłacać inne zobowiązania np. raty leasingowe – dodaje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.

Źródło: Bibby Financial Services