Zachowania klientów głównym tematem BankTech 2020
Karol Mórawski: Czego możemy spodziewać się podczas tegorocznej edycji wydarzenia, która odbędzie się w nieco innych okolicznościach aniżeli do tej pory?
Piotr Puczyński: Okoliczności są bez wątpienia odmienne od tych, do których przyzwyczailiśmy się w poprzednich edycjach, ale zarazem można je uznać za wyjątkowo adekwatne do samej nazwy BankTech.
Obecny kryzys to jest właśnie czas, w którym zaczynamy bardzo efektywnie korzystać z dostępnych technologii. Dobrze jest spojrzeć, w jaki sposób te technologie pozostaną z nami, w naszej bankowej pracy, już na stale.
Myślę, że w tym roku dużo mniej będziemy mówić o trendach, a częściej o otaczającej nas rzeczywistości i o tym, jak szybko potrafiliśmy się w tej rzeczywistości odnaleźć.
Które zagadnienia zdominują obecną edycję BankTech? Czy będzie to jakaś konkretna technologia, w rodzaju sztucznej inteligencji albo cloud computingu, czy też wydarzenie będzie mieć charakter przekrojowy?
Sądzę, że dyskusje będą w zdecydowanie większym stopniu koncentrować się na zachowaniach klientów aniżeli na konkretnych rozwiązaniach technologicznych.
Te zachowania w ostatnim czasie uległy tyleż szybkiemu, co i gruntownemu przeobrażeniu, co wymusza na bankach konieczność dostosowania się do nowych potrzeb użytkowników, w szczególności w obszarze IT.
Sporo czasu poświęcimy na problematykę płatności, który to rynek przechodzi w ostatnich latach ogromne zmiany, nie tylko te związane z epidemią COVID-19.
Problematyka technologiczna w bankowości wiąże się ściśle z materią prawną. Czy również podczas BankTechu możemy się spodziewać wątku regulacyjnego?
Na pewno on będzie się przewijał gdzieś w tle. Obecnie trwa ożywiona dyskusja na temat ograniczonej dochodowości banków. To z kolei oznacza, że dysponując limitowanymi środkami, musimy łączyć to co musimy robić, czyli wdrażanie kolejnych regulacji, z tym, co chcemy robić, a więc ułatwianiem życia naszym klientom.
Od dawna uważam, że uznając regulacje za coś stałego, powinniśmy starać się je łączyć z naszą codzienną pracą na rzecz klientów. Wsparciem w tych działaniach mogą być właśnie nowe technologie, w rodzaju trwałego nośnika, cloud computingu a w szczególności sztucznej inteligencji, która pozwala budować całkiem nowe modele biznesowe.
Zwróćmy uwagę, że coraz więcej rzeczy oferujemy za darmo naszym klientom, w związku z czym określenie nowych modeli biznesowych staje się zadaniem coraz pilniejszym.