Z podpisu elektronicznego korzysta już 30 proc. aktywnych użytkowników bankowości elektronicznej
Współczesny klient oczekuje usług dopasowanych do cyfrowej rzeczywistości i nowoczesnego stylu życia – dostępnych łatwo i szybko, ale też całkowicie bezpiecznych. Do głównych wyzwań, przed którymi stoją polscy przedsiębiorcy, obok wymagającego kontekstu rynkowego i regulacyjnego, dołącza zatem potrzeba zadbania o bezpieczeństwo transakcji i dokumentów oraz wiarygodna identyfikacja klienta korzystającego z usług online.
Zwłaszcza, że globalnie liczba przypadków naruszenia ochrony danych w latach 2013–2022 wzrosła trzykrotnie, a w ciągu ostatnich dwóch lat wyciekło 2,6 miliarda informacji[1]. Postępująca cyfryzacja przekłada się na wzrost wymagań w zakresie ochrony informacji, a tym samym wzrost zapotrzebowania na zaufane narzędzia autoryzacji i potwierdzania autentyczności dokumentów.
Cyberbezpieczeństwo a zdalne potwierdzanie tożsamości
Wraz z rozwojem technologii i popularyzacją usług online, na znaczeniu zyskują kwestie świadomości istnienia zaufanych rozwiązań cyfrowych – jak np. usługa mojeID. Jest to uniwersalny mechanizm zdalnego uwierzytelniania klienta w oparciu o bankowość elektroniczną, który służy potwierdzaniu tożsamości użytkownika online zarówno w usługach komercyjnych, jak i publicznych.
Dostęp do mojeID ma dziś ponad 98 proc. użytkowników bankowości elektronicznej w Polsce, czyli ok. 22 miliony osób. Od momentu wprowadzenia usługi na rynek, w czerwcu 2019 roku, Polacy użyli tej metody uwierzytelniania ponad 350 milionów razy.
– Rośnie liczba przedsiębiorców dostrzegających konieczność zwiększenia bezpieczeństwa działań firmy, poprzez wykorzystanie wiarygodnych narzędzi potwierdzających tożsamość klientów w dostępie do usług cyfrowych.
Z naszych statystyk wynika, że identyfikacja elektroniczna zyskuje na popularności nie tylko w kontaktach z administracją publiczną, ale również w relacjach z komercyjnymi dostawcami usług online – mówi Piotr Wichowski, dyrektor linii biznesowej usług identyfikacji i Ognivo w KIR.
Dane z tegorocznego badania KIR i ZBP wskazują, że 43 proc. osób mających dostęp do bankowości elektronicznej chce wykorzystywać cyfrowe potwierdzanie tożsamości w kontaktach z administracją publiczną, a 26 proc. w usługach użyteczności publicznej.
Zawieranie umów i autoryzacja dyspozycji znalazły się na kolejnych miejscach – chęć używania zdalnego potwierdzenia tożsamości przy zakupie produktów i usług finansowych deklaruje 22 proc. respondentów, 21 proc. przy zakupie usług medycznych, a 18 proc. przy zakupach oraz dostępie do polis ubezpieczeniowych.
Czytaj także: Tylko współdziałanie sektora publicznego i prywatnego może powstrzymać oszustów
Cyfrowa transformacja z podpisem elektronicznym
– Digitalizacja, a zwłaszcza wdrożenie usług zaufania – tj. podpisu elektronicznego i e-pieczęci, odmienia polski biznes, umożliwiając redukcję kosztów i sprawniejszą obsługę klienta – mówi Elżbieta Włodarczyk, dyrektor linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR.
– Dzięki e-podpisowi firmy stają się bardziej efektywne i odporne na wyzwania cyfrowej gospodarki, jednocześnie zwiększając swoją konkurencyjność na rynku. W dzisiejszym świecie, usługi zaufania są fundamentem bezpieczeństwa i rozwoju – wspierają zarówno bieżące działania, jak i długoterminowy sukces przedsiębiorstw – dodaje Elżbieta Włodarczyk.
Z badania KIR i ZBP wynika, że z podpisu elektronicznego korzysta już 30 proc. aktywnych użytkowników bankowości elektronicznej. Usługi zaufania, takie jak e-podpis czy e-pieczęć, nie tylko zwiększają efektywność operacyjną i kosztową przedsiębiorstw, ale – przez oszczędność materiałów eksploatacyjnych, papieru i energii – wpływają także pozytywnie na środowisko.
W odbiorze coraz bardziej świadomych klientów przekłada się to na wizerunek i zaufanie do firmy, a tym samym pomaga budować przewagę konkurencyjną, opartą na wartościach.
Czytaj także: SafeBank 2024 o wyzwaniach bezpieczeństwa gospodarki cyfrowej
Express Elixir – gdy liczy się czas
Szybki obieg pieniądza ma znaczenie dla płynności finansowej biznesu. Przedsiębiorcom pozwala efektywniej zarządzać budżetami, a klientom błyskawicznie regulować zobowiązania i płatności za usługi czy towary.
Wagę tego przyspieszenia potwierdzają statystyki systemu Express Elixir, który od 12 lat umożliwia przelewy natychmiastowe między kontami w różnych bankach. Łączna liczba transakcji przetworzonych w tym okresie wyniosła ponad 1.3 miliarda, a łączna wartość obrotów blisko 0.87 biliona złotych.
W samym tylko 2023 roku klienci banków zlecili blisko 370 milionów transakcji (wzrost 62 proc. r/r) o wartości niemal 203 miliardów złotych (wzrost 38 proc. r/r), co świadczy o ogromnym zapotrzebowaniu na sprawne i bezpieczne transfery środków.
Badanie KIR i ZBP pokazuje, że popularność przelewu natychmiastowego, w sytuacji, gdy chcemy mieć pewność, że druga osoba otrzyma pieniądze natychmiast, wzrosła o 5 pp. względem 2023 roku, osiągając wynik 47 proc.
– Możliwość szybkiego obiegu pieniądza ułatwia zarządzanie płynnością, dając pewność, że środki dotrą do odbiorcy w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w wielu branżach.
Bezpieczny i natychmiastowy dostęp do środków i ich transferu zwiększa również lojalność klientów, którzy coraz częściej oczekują błyskawicznych rozliczeń – podkreśla Grzegorz Leńkowski, dyrektor linii biznesowej płatności natychmiastowe w KIR.
Technologia wspiera biznes
W obecnym otoczeniu biznesowym i administracyjnym, wykorzystanie takich rozwiązań jak e-podpis, e-pieczęć oraz szybkie przelewy, ułatwia zwinne prowadzenie firmy.
Współczesne usługi oparte na technologii pomagają firmom w zarządzaniu i rozwoju, zapewniając również bezpieczeństwo procesów.
Dla przedsiębiorców, bez względu na wielkość i skalę prowadzonego biznesu, to dzisiaj podstawowy zestaw narzędzi wspierających efektywność i konkurencyjność.
Czytaj także: Raport Cyberbezpieczeństwo | Historia Cyberprzestępczości | Od zabaw hakerów do dochodowego biznesu
***
*) Badanie ośrodka Minds & Roses, kwiecień 2024, N=1000
[1] Raport Apple