Z najnowszego raportu Intela wynika, że środowisko „twórców” może skutecznie zachęcić kobiety i dziewczęta do większego zainteresowania informatyką i naukami inżynieryjny

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

analiza.03.400x267Najważniejsze informacje

  • Nowy raport Intela wskazuje, że środowisko "twórców", wykorzystujące otwarte platformy developerskie takie jak Intel Edison czy Galileo do tworzenia innowacyjnych produktów może zwiększyć zainteresowanie informatyką i naukami inżynieryjnymi wśród dziewcząt i kobiet, potencjalnie zmniejszając dysproporcję między płciami w tych dziedzinach nauki.

 

  • Jedna czwarta amerykańskich nastolatków w ubiegłym roku samodzielnie zbudowała urządzenie wykorzystując otwarte platformy developerskie, a 70% z nich chciałoby się nauczyć konstruowania za pomocą rozwiązań elektronicznych.
  • Raport odzwierciedla zaangażowanie firmy Intel w zwiększenie dostępności i zainteresowania informatyką oraz inżynierią, zwłaszcza wśród dziewcząt, kobiet i mniejszości słabiej reprezentowanych.

SANTA CLARA, Stany Zjednoczone — Nowy raport globalny opublikowany przez Intel Corporation wykazuje, że dziewczęta i kobiety zaangażowane w „tworzenie” — projektowanie i wykonywanie rzeczy z użyciem narzędzi elektronicznych — mogą w większym stopniu rozwinąć zainteresowanie i wykształcić umiejętności w zakresie informatyki i inżynierii, co może potencjalnie zmniejszyć rosnącą dysproporcję między płciami w tych dziedzinach.

„Ruch makersów” – entuzjastów techniki, konstruktorów tworzących przy wykorzystaniu rozwiązań elektronicznych,  bardzo szybko się rozwija, a w samych Stanach Zjednoczonych współtworzy go już 16 milionów osób. Niestety, równie szybko zwiększa się przepaść między kobietami a mężczyznami pod względem liczby absolwentów informatyki i kierunków inżynieryjnych. Raport Intela „MakeHers: Engaging Girls and Women in Technology through Making, Creating and Inventing” próbuje odpowiedzieć na pytanie jak majsterkowanie może otworzyć drzwi do informatyki i nauk inżynieryjnych dla dziewcząt oraz kobiet i wskazuje sposoby na zaangażowanie ich w proces tworzenia, tak, by zwiększyć odsetek kobiet pracujących w tych obszarach.

W Intelu wierzymy, że konstruowanie pozwala wcielać pomysły w życie i pobudza innowację, my zaś chcemy zagwarantować, że dziewczęta i kobiety będą mieć czynny udział w ruchu makersów” — powiedziała Aysegul Ildeniz, wiceprezes New Devices Group i dyrektor generalny Strategy and Business Development w firmie Intel. „Ten raport zawiera kluczowe informacje na temat lepszych metod angażowania dziewcząt oraz kobiet w informatykę i nauki inżynieryjne, a także ułatwiania im dostępu do konstruowania i tworzenia przyszłości„.

Raport „MakeHers”, stworzony we współpracy z ekspertami, w tym Girl Scouts* i Maker Education Initiative*, odzwierciedla zaangażowanie Intela w zwiększanie dostępności i zainteresowania informatyką i naukami inżynieryjnymi, zwłaszcza wśród dziewcząt, kobiet i mniejszości słabiej reprezentowanych.

Dzięki temu nowemu raportowi Intel demonstruje, jak „ruch twórców” pomógł zamienić pokolenie dziewczyn zafascynowanych technologiami — z których niemal wszystkie dorastały w erze cyfrowej — w liderów gospodarki jutra” — powiedziała Anna Maria Chavez, CEO Girl Scouts of the USA.

Kluczowe wnioski1 z raportu Intela „MakeHers”:

W Stanach Zjednoczonych tworzenie z użyciem narzędzi elektronicznych i komputerowych jest już popularne wśród nastolatków i dzieci, zarówno dziewcząt, jak i chłopców

  • Dziewczęta i chłopcy w USA z równym prawdopodobieństwem mogą zostać „makersami”, czyli twórcami technicznymi: 1 na 4 nastolatków i dzieci stworzył przedmioty z wykorzystaniem technologii w ciągu ostatniego roku, a 7 na 10 chciałoby nauczyć się budowania z wykorzystaniem elektroniki.

Tworzenie i konstruowanie oferuje wiele opcji zaangażowania i zainteresowania dziewcząt oraz kobiet informatyką i naukami inżynieryjnymi

  • Dziewczęta i kobiety, które tworzą, projektują i wykonują przedmioty z użyciem narzędzi elektronicznych, mogą w większym stopniu zainteresować się informatyką i naukami inżynieryjnymi, a także nabyć więcej umiejętności w tych dziedzinach.
  • Twórczynie przechodzą do technologicznego wykonywania przedmiotów, zaczynając od sztuki, projektowania, rzemiosła i pracy na tkaninach.
  • Tworzenie może pomóc dziewczętom i kobietom w poznawaniu nowych technologii oraz pozwala zaangażować się w rozwiązywanie problemów naukowych i technicznych, które odpowiadają ich zainteresowaniom.

Główne zalecenia odnośnie angażowania dziewcząt i kobiet w proces tworzenia

  • Przygotowanie w miejscach publicznych, takich jak biblioteki i szkoły, większej liczby stref twórczych dla dziewcząt i kobiet.
  • Miejsca projektowe, które umożliwiają otwarte śledzenie projektów mających znaczenie dla dziewcząt i kobiet.
  • Rozwój inicjatyw, które dają dziewczętom większy dostęp do twórców w ich wieku oraz mentorów płci żeńskiej.
  • Zachęcanie rodziców, aby zaangażowali się w tworzenie wraz ze swymi dziećmi.
  • Dostosowanie działań twórczych, takich jak programowanie i budowanie sprzętu, do aktualnych trendów i osobistych zainteresowań, aby przyciągnąć dziewczęta.
  • Wsparcie koordynatorów w strefach twórczych w celu stworzenia bezpiecznego i integracyjnego środowiska dla dziewcząt i kobiet.

Ustalenia raportu pochodzą z trzech badań internetowych2 przeprowadzonych przez Harris Poll dla firmy Intel. Intel przeprowadził również rozmowy z czołowymi amerykańskimi ekspertami ds. nauk ścisłych i technicznych oraz ds. zaangażowania dziewcząt w tego typu nauki, a także ekspertami z zakresu ruchu makersów, a także przeprowadził wywiady i obserwacje uczestniczące w strefach twórczych w Stanach Zjednoczonych.

Intel wspiera ruch makersów, zachęcając do innowacji i wprowadzając młodych twórców w świat informatyki i inżynierii istniejący poza szkolną salą. W październiku 2013 roku Intel ogłosił, że przekaże 50 000 deweloperskich płyt Intel® Galileo uniwersytetom na całym świecie. Intel jest również sponsorem-założycielem Maker Education Initiative wraz z Maker Media*, Pixar* i Cognizant*, jak również programu Start Making!*, który ma na celu budowanie kreatywnego zaufania i emocji u dzieci podczas edukacji w zakresie nauk ścisłych i technicznych.

Intel sponsoruje także kilka globalnych inicjatyw ukierunkowanych na edukację i kobiety, takich jak Intel Computer Clubhouse Network i Intel Global Girls and Women Initiative. Więcej informacji na temat wyników raportu i współpracy Intela ze społecznością makersów można znaleźć na www.intel.com/newsroom/makers i na Twitterze.

Źródło: Intel

(1) Dane pochodzą z trzech ankiet internetowych przeprowadzonych online przez Harris Poll w imieniu firmy Intel. Opis metodologii dostępny jest poniżej.
(2) Obejmuje badanie 1213 przedstawicieli amerykańskiej młodzieży w wieku 8-18 lat — 627 dziewcząt i 586 chłopców — przeprowadzone od 14 do 24 kwietnia 2014 r. w ramach projektu Youth Query firmy Harris Poll; badanie 2051 dorosłych Amerykanów w wieku od 18 lat wzwyż, w tym 440 rodziców/opiekunów prawnych dzieci w wieku poniżej 18 lat, które mieszkają w ich gospodarstwie domowym, przeprowadzone od 15 do 17 kwietnia 2014 r.; oraz badanie wśród 963 dorosłych twórców w Stanach Zjednoczonych, Chinach i Meksyku (347 mieszkańców Stanów Zjednoczonych, w tym 106 kobiet; 306 mieszkańców Chin, w tym 152 kobiet; i 310 mieszkańców Meksyku, w tym 137 kobiet) przeprowadzone od 10 kwietnia do 5 maja 2014 r. Uczestnicy badania byli rekrutowani z różnych źródeł, m.in. przez Harris Poll Online Panel, banery reklamowe na stronach internetowych odwiedzanych przez członków społeczności makersów, rekomendacje przywódców różnych internetowych społeczności i forów makersów, a także prenumeratorów MAKE Magazine.