XXVI Ranking Banków Miesięcznika Finansowego BANK 2021 | Przyszłość Oddziałów | Czy oddziały przetrwają, a jeśli tak, to jakie?
Obecnie w sektorze finansowym główny nacisk kładzie się na budowę systemu płatności, działającego w czasie rzeczywistym, rzecz jasna przy zachowaniu odpowiednich wymogów w zakresie bezpieczeństwa. W kwietniu br. Departament Systemu Płatniczego NBP opublikował ocenę funkcjonowania polskiego systemu płatniczego w II półroczu 2020 r. Autorzy opracowania wskazywali, że był to okres dynamicznego rozwoju rynku innowacyjnych instrumentów i usług płatniczych, w tym szczególnie kart zbliżeniowych i płatności mobilnych. Na koniec grudnia ub.r. liczba kart płatniczych z funkcją zbliżeniową wynosiła 38,4 mln i była o 0,76 mln większa niż w czerwcu 2020 r. Jak podano w tej publikacji, oprócz kart zbliżeniowych bardzo dynamicznie rozwijają się płatności mobilne. Według ostatnich statystyk operatora BLIK, od dnia uruchomienia systemu w lutym 2015 r. zrealizowano już ponad miliard transakcji. Ta miliardowa została zrealizowana 9 maja br. z aplikacji mobilnej IKO PKO Banku Polskiego, o godzinie 21.27 w serwisie Siepomaga.pl, za pośrednictwem agenta rozliczeniowego PayU, na kwotę 45 zł. W ciągu 6 lat BLIK stał się najchętniej wykorzystywanym sposobem płatności w e-commerce, wyprzedzając pod tym względem karty płatnicze. Z systemu aktywnie korzysta już prawie 8 mln klientów banków. Autorzy opracowania NBP zauważyli też zmniejszenie się w drugim półroczu minionego roku liczby punktów umożliwiających dostęp do gotówki. Redukcji uległa sieć bankomatów, przy jednoczesnym wzroście liczby i wartości wypłat. Równocześnie wzrosła liczba alternatywnych form wypłaty środków, na przykład kartą płatniczą w punktach oferujących usługę cash back) oraz z bankomatów z użyciem kodu BLIK.
Automat, nowy kolega z pracy
Według danych KNF na koniec marca br. w naszym kraju było 5428 oddziałów banków (na koniec marca 2020 r. 6023 oddziały), czyli w skali roku ubyło ich 595. Dużym wyzwaniem jest dziś optymalne wykorzystanie oddziałów i personelu. To właśnie tu powinno pojawiać się wiele innowacji. Jak mówi Krzysztof Kołodziejczyk, prezes zarządu w firmie Talemax, zmieniające się preferencje klientów i coraz większa presja na koszty sprawiają, że zmiany w organizacji placówek są nieuchronne. W najbliższych latach oddziały muszą stać się bardziej zautomatyzowane, tańsze w utrzymaniu i skuteczniejsze w sprzedaży usług. Jednym z najważniejszych trendów jest wykorzystywanie urządzeń typu Assisted Self Service. Są to rozwiązania będące swoistą hybrydą bankomatu recyklingowego i rozbudowanego automatu kasjerskiego. Mogą być obsługiwane zarówno bezpośrednio przez klientów, jak i przez personel, wspomagający klienta w przeprowadzeniu transakcji lub dokonujący ją za niego. Oprócz obsługi wpłat i wypłat gotówki, na ogół w urządzeniu można wykonać różne operacje bankowe, a w części maszyn ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI