Wypożyczalnia łyżew czy sklep z rękawiczkami: jak przygotować się do sezonowego biznesu
Krok pierwszy: pomysł na biznes
Własna pasja jest najlepszym pomysłem na dobry biznes pod warunkiem, że znajdzie się na niego popyt. Nie każdy projekt da się przerobić na biznes. Musisz znaleźć taki koncept, który spotka się z zainteresowaniem klientów. Zastanów się więc czego potrzebują turyści zimą, na jaki produkt czy usługę jest wtedy zapotrzebowanie. Może będzie to food punkt z domowymi burgerami, kawiarenka z ciepłą czekoladą na wynos czy świeżymi drożdżówkami? Może miejsce wynajmu sprzętu zimowego (łyżew, nart), przechowalnia cennych przedmiotów na stoku lub po prostu stoisko z pamiątkami? Jak już znajdziesz nie czekaj na odpowiedni moment, by zrealizować swoje plany. Zacznij działać – czas na formalności.
Krok drugi: założenie działalności
Niestety, prowadzenie biznesu sezonowego nawet przez miesiąc lub dwa w roku wymaga założenia firmy. Należy zacząć od złożenia wniosku o założenie jednoosobowej działalności gospodarczej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). To jest bezpłatne. Wniosek można złożyć on-line. Następnie zgłoś firmę do ZUS. Dodatkowo, w zależności od wybranego rodzaju działalności, być może będziesz musiał postarać się o dodatkowe zezwolenia. Jeśli np. chcesz sprzedawać coś na ulicy, musisz to zgłosić do odpowiedniego urzędu. Jeśli będziesz serwował jedzenie musisz dokonać rejestracji i uzyskać zatwierdzenie przez właściwy państwowy inspektorat sanitarny. Jeśli alkohol – będziesz potrzebował koncesji. Warto wspomnieć, że w przypadku, gdy Twój obrót przekroczy 20 tysięcy złotych w ciągu roku, musisz mieć kasę fiskalną. A gdy wartość sprzedaży przekroczy 150 tysięcy złotych stajesz się płatnikiem VAT. Są jednak branże, które podlegają zwolnieniu podmiotowemu z VAT – sprawdź to wpisując kody PKD do wniosku. Jako właściciel sezonowego biznesu, jak każdego innego, będziesz zobowiązany do płacenia podatku dochodowego i wypełniania deklaracji PIT. Możesz wybrać sposób rozliczania: według skali podatkowej, podatek liniowy, ryczałt lub kartę podatkową. To też trzeba zaznaczyć na etapie wypełniania wniosku do CEIDG.
Krok trzeci: wybór lokalizacji
Załatwiając formalności znajdź czas na dobry research związany z wyborem miejsca dla Twojego biznesu. Z całą pewnością podstawą sukcesu biznesu sezonowego jest przede wszystkim dobra lokalizacja. Miej na celowniku punkty najbardziej odwiedzane. Z łatwością znajdziesz informacje, że wśród najpopularniejszych 5 miejsc na narty w Polsce znajdują się: Białka Tatrzańska, Czarna Góra, Szczyrk, Jaworzyna Krynicka, Zieleniec. Ale czy góry to jedyny kierunek na biznes sezonowy zimą? Może równie atrakcyjne mogą się okazać miejsca związane z wielkomiejskimi zimowymi atrakcjami np. lodowiskami czy świątecznie przystrojonymi ulicami? Na pewno warto zadać sobie trochę wysiłku i zwrócić się o szczegółowe dane dot. przedsiębiorczości i turystyki do regionalnych izb lub biur gospodarczych i turystycznych. Po dokonaniu wstępnej selekcji zwróć też uwagę, czy w pobliżu wybranego przez siebie miejsca, znajdują się punkty z komplementarnymi produktami czy usługami. Zarówno gastronomia, jak i wypożyczalnie sprzętu sprawdzą się na pewno najlepiej na stoku narciarskim czy przy lodowisku. Punkt z pamiątkami zaś w centrum turystycznej miejscowości czy dużego miasta.
Krok czwarty: wybór obiektu
Najważniejsze w handlu sezonowym to to, by być jak najbliżej klientów. Na pewno łatwiej o to w sezonie letnim, gdzie czasem wystarczy odsłonięty stragan lub po prostu zadaszona budka postawiona na ruchliwym trakcie czy w pobliżu atrakcyjnego zabytku. Zimowe warunki atmosferyczne nie zawsze pozwalają na podobne rozwiązania. Są jednak sposoby, by być blisko klientów równocześnie zapewniając im (i sobie) komfortowe warunki również zimą. Dostarcza ich m.in. budownictwo modułowe Algeco.
Źródło: Algeco