Wyniki finansowe banku BPH za I kwartał 2011: Na drodze do wzrostu zysków

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bph.01.150xW 1 kw. 2011 Grupa Banku BPH poprawiła zysk netto o 100 mln złotych rok do roku. Bank wypracował 47,4 mln złotych zysku netto. Koszty ryzyka kredytowego zostały znacząco obniżone, co przyczyniło się do zwiększenia zysków. Na osiągnięty wynik finansowy pozytywnie wpłynęło również utrzymywanie dyscypliny kosztowej.

Wypracowaliśmy zysk w pierwszym kwartale dzięki wprowadzeniu korzystnych zmian biznesowych oraz konsekwentnej realizacji strategii rozwoju. Ponadto, dobra jakość nowo udzielanych kredytów przekłada się na budowanie portfela kredytowego o wysokim standardzie – powiedział Richard Gaskin, p.o. Prezesa Zarządu Banku BPH.

Z biznesowego punktu widzenia, 1. kwartał był dla Banku czasem intensywnych prac nad przygotowaniem do wdrożenia szeregu inicjatyw rozwojowych, które w coraz większym stopniu będą się przekładały na przyszłe wyniki sprzedażowe i finansowe.

  • Realizacja Strategii przebudowy biznesu zapewnia Grupie Banku pozytywne wyniki – w 1. kwartale 2011 roku zysk netto wyniósł 47,4 mln złotych (wobec straty w wysokości 54,4 mln złotych w 1. kwartale 2010 roku);
  • Utrzymanie dyscypliny po stronie wydatków pozwoliło obniżyć koszty do poziomu 336,4 mln złotych (tj. o 6,4% wobec 1. kwartału 2010 roku), bez uwzględnienia jednorazowych pomniejszeń kosztów;
  • Efektywne zarządzanie portfelem kredytowym wpłynęło na obniżenie kosztów ryzyka – odpisy z tytułu utraty wartości kredytów zmniejszyły się do 116,4 mln złotych (spadek o 53,2% r/r);
  • Pozycja płynnościowa została wzmocniona, a wskaźnik kredyty/depozyty obniżył się do 174,9% na koniec 1. kwartału (wobec 230,4% w 1. kwartale 2010 roku), a liczony z wyłączeniem kredytów walutowych – wyniósł 78%.

W naszej strategii stawiamy na wzrost: wykorzystanie naszych silnych stron, inwestowanie w obszary, w których mamy przewagę konkurencyjną i koncentracja na ich rozwoju. Planujemy wzmocnić naszą markę, otwierać nowe oddziały, a także wprowadzić innowacyjne produkty i usługi, aby oferować wiodącą w swojej klasie obsługę Klienta – powiedział Richard Gaskin.

Plany rozwoju Banku koncentrują się wokół dynamicznego wzrostu sprzedaży kredytów dobrej jakości. Mocno zaawansowany jest projekt wzmocnienia marki, mający w rezultacie zwiększyć jej świadomość wśród konsumentów z obecnych 60% do 90%, co z kolei jest w wysokim stopniu skorelowane z liczbą wniosków kredytowych.

Bank pracuje nad rozwojem wiodącej w swojej klasie obsługi Klienta, między innymi poprzez uruchomienie 20 nowych placówek według innowacyjnego formatu „IDEO”, poprawę efektywności sprzedaży mierzonej na podstawie czasu podejmowania decyzji kredytowych i realizacji ich płatności, a także wprowadzenie nowoczesnych technologii, w tym systemu połączeń video czy technologii identyfikacji Klientów. Usługi oferowane przez Bank będą również wspierane przez innowacyjną bankowość elektroniczną, w tym unikatową funkcjonalność elektronicznego składania wniosków kredytowych czy narzędzia do zarządzania finansami osobistymi.

Model biznesowy Banku w zakresie bankowości korporacyjnej i MSP przewiduje rozbudowę narzędzi bankowości transakcyjnej dostępnych elektronicznie, a także realizację programu wprowadzania nowych strategicznych produktów, takich jak faktoring.

Wyniki finansowe

W 1. kwartale 2011 roku Bank wypracował 47,4 mln złotych zysku netto (lub 37,2 mln złotych bez jednorazowych pomniejszeń kosztów w wysokości 17,3 mln złotych). Bank odnotował wynik z tytułu odsetek na poziomie 334,2 mln złotych, wobec 343,9 mln złotych w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Obniżenie kosztów odsetkowych o 35,6 mln złotych w porównaniu z 1. kwartałem 2010 roku, wynikające głównie ze spłaty linii GE w walucie lokalnej, nie zrekompensowało jednak mniejszych przychodów odsetkowych. Bank konsekwentnie realizował strategię optymalizacji struktury portfela kredytowego i z sukcesem poprawił jego stabilność do poziomu, który zapewnia bezpieczny rozwój w przyszłości. Z drugiej jednak strony, portfel ten generował niższe przychody odsetkowe. Działania w zakresie modyfikacji oprocentowania kredytów gotówkowych przyczyniły się do pozyskania Klientów o wyższej zdolności kredytowej.

Wynik z tytułu opłat i prowizji osiągnięty w 1. kwartale 2011 roku wyniósł 164,3 mln złotych, a rok wcześniej 185,8 mln złotych. Większe przychody z płatności krajowych oraz zarządzania funduszami inwestycyjnymi i dystrybucji jednostek uczestnictwa nie zrekompensowały niższych wpływów z kart kredytowych i transakcyjnych różnic kursowych. W przypadku kart kredytowych i pożyczek, zaplanowane obniżenie wysokości opłat i prowizji wpłynęło na wielkość przychodu z tego tytułu.

Przeprowadzona w poprzednich okresach kompleksowa weryfikacja kosztów działania Banku przynosi pozytywne rezultaty. Baza kosztowa 1. kwartału br. po uwzględnieniu jednorazowych pomniejszeń kosztów ogółem o 17,3 mln złotych, ukształtowała się na poziomie 336,4 mln złotych. Oznacza to spadek wobec 1. kwartału 2010 roku o 6,4%. W ujęciu kwartalnym koszty obniżyły się o 9,1% (lub 6,0% po uwzględnieniu jednorazowych pomniejszeń kosztów), a odpisy na kredyty z utratą wartości obniżyły się o 3,9%. Nie zrekompensowało to jednak spadku wyniku z tytułu odsetek oraz opłat i prowizji. W rezultacie zysk netto Banku był o 9,3% niższy w 1. kwartale wobec 4. kwartału ubiegłego roku.

Suma bilansowa Banku na koniec marca 2011 roku wynosiła 37,5 mld złotych i była wyższa wobec stanu na koniec 2010 roku o 0,5%. Bank zakończył kwartał z 15,9 mld złotych depozytów (1,6% wzrost kwartalny i 29,3% roczny) i z 27,8 mld złotych kredytów (spadek o 1,1% w ujęciu kwartalnym oraz 1,9% w ujęciu rocznym).