Wydatki na Wielkanoc: kobiety i mężczyźni odpowiadają za zakup różnych kategorii produktów

Wydatki na Wielkanoc: kobiety i mężczyźni odpowiadają za zakup różnych kategorii produktów
Fot. Pixabay.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wielkanoc to jeden z momentów w roku, w którym Polacy kupują więcej produktów z różnych kategorii - oprócz żywności niezbędnej do przygotowania wielkanocnych potraw nabywane są również m.in.: odzież i obuwie, chemia i kosmetyki, dodatki i ozdoby do domu czy sprzęt RTV/AGD. Co ciekawe, w zależności od kategorii decyzję o zakupie i samego zakupu dokonują albo kobiety, albo mężczyźni.

Wydatki na #Wielkanoc: kobiety i mężczyźni odpowiadają za zakup różnych kategorii produktów

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Provident w tym roku na organizację Świąt Wielkanocy Polacy zamierzają wydać średnio 526 zł, czyli aż o 126 zł więcej niż w roku ubiegłym. Większe wydatki związane są przede wszystkim ze wzrostem cen poszczególnych produktów, ale również z rosnącym poczuciem poprawiania się sytuacji materialnej Polaków. W przypadku wydatków w okresie wielkanocnym sposób ich spędzania – urządzanie świąt w domu, wizyty u rodziny czy znajomych, wyjazd – nie ma większego znaczenia. Jeśli pieniądze nie zostaną wydane na duże zakupu spożywcze, to zostaną przeznaczone na inne cele – np. pobyt, podróż czy upominki, które z okazji Wielkiejnocy nadal wręcza niemal połowa Polaków. Za które zakupy, nie tylko te związane ze świętami, częściej odpowiadają Panie, a co częściej kupują Panowie? Czy Polacy orientują się w cenach produktów, które kupują i czy znajomość tych cen ma związek z płcią?

Wyniki raportu platformy do opłacania i obniżania rachunków za media – MAM, która analizuje zachowania konsumentów, by oferować rozwiązania dostosowane do ich potrzeb, odpowiadają na wszystkie te pytania.

Płeć na zakupach

Jak wynika z badania platformy MAM kobiety w polskich gospodarstwach domowych odpowiadają częściej za zakup: chemii i kosmetyków (60%), żywności (ponad 48%), leków i suplementów (ponad 48%), odzieży, obuwia i dodatków (46,5%), produktów dla dzieci (46%), produktów dla zwierząt (32%) oraz produktów do domu i ogrodu (31%). Panowie natomiast znacznie częściej odpowiadają za zakup: samochodu (ponad 49%), sprzętu RTV/AGD (48%) czy używek (38%).

W przypadku zakupów związanych z codziennym funkcjonowaniem domu badani często wskazywali również identyczne zaangażowanie obu płci. Według ankietowanych w kategoriach o wysokich wynikach związanych z nabywaniem produktów tak samo często przez kobiety jak i mężczyzn znalazły się: sprzęt RTV/AGD (36,5%), produkty do domu i ogrodu (ponad 36%), odzież, obuwie i dodatki (36%), żywność (niemal 32%), leki i suplementy (ponad 30%), produkty dla zwierząt (ponad 28%), chemia i kosmetyki (ponad 22%) oraz produkty dla dzieci (ponad 21%).

Choć badani tylko w 10% przypadków deklarują, że to kobiety częściej dokonują zakupu samochodu, gdyż jest to domena mężczyzn, to odpowiedzi – kobieta i mężczyzna tak samo często – udzieliło ponad 26% badanych, co oznacza, że odsetek Pań samodzielnie nabywających auto jest znacznie większy niż można by się spodziewać.

Hobby i rozrywka oraz sport i turystyka to kategorie, w których kobiety i mężczyźni dokonują zakupów tak samo często – stan taki deklarowało w każdej z tych kategorii odpowiednio po 46% badanych.

Otrzymane w raporcie przygotowanym przez platformę MAM wyniki umacniają funkcjonujące w Polsce stereotypy, w których to kobieta częściej odpowiada za codzienne funkcjonowanie dom i rodziny, a tym samym nabywanie niezbędnych produktów, choć widoczne są w nim również tendencje równościowe, rozkładające ciężar dokonywania zakupów podstawowych produktów na obie płcie.

Kto lepiej odnajduje się w labiryncie cen?

Jako główne „menadżerki” domowych finansów, kobiety, z reguły lepiej od mężczyzn, znają ceny rynkowe większości niezbędnych do funkcjonowania gospodarstwa domowego produktów i usług. Kobiety zdecydowanie lepiej niż mężczyźni orientują się w cenach: chemii i kosmetyków (ponad 58%), odzieży, obuwia i dodatków (ponad 52%), żywności (ponad 50%), leków i suplementów (50%), produktów dla dzieci (niemal 49%), produktów do domu i ogrodu (33%) oraz produktów dla zwierząt (ponad 28%).

Zgodnie ze wskazaniami badanych mężczyźni lepiej orientują się w cenach: samochodów (52,5%), sprzętu RTV/AGD (niemal 39%) oraz dozwolonych używek (ponad 38%).

W przypadku znajomości cen poszczególnych produktów badani również dostrzegają równość płci i deklarują, że kobieta i mężczyzna tak samo często orientują się w cenach następujących produktów: produktów do domu i ogrodu (32,5%), RTV/AGD (niemal 28,5%), produktów dla zwierząt (ponad 28%), żywności (niemal 28%), chemii i kosmetyków (ponad 21%), odzieży, obuwia i dodatków (ponad 27%), używek (ponad 27%), leków i suplementów (ponad 27%), samochodów (ponad 21%) oraz produktów dla dzieci (niemal 20%).

Kategorie hobby i rozrywka oraz sport i turystyka są tymi, w których zarówno kobiety jak i mężczyźni orientują się całkiem dobrze pod względem cen – stan taki deklarowało w przypadku pierwszej kategorii ponad 39% badanych, zaś w drugiej niemal 38%.

Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie platformy MAM płeć na zakupach ma niebagatelne znaczenie. Kobietom i mężczyznom w Polsce można przypisać nie tylko bardziej pasujące do ich płci kategorie produktów, które częściej nabywają, ale również lepszą znajomość cen. Choć różnice są widoczne warto jednak zwrócić uwagę na przebijającą się w niektórych kategoriach równość. Polacy starają dzielić się zakupami w różnych kategoriach, tak by każde z partnerów mogło w pełni uczestniczyć w codziennym funkcjonowaniu domu i rodziny.

Źródło: MAM