Wydarzenia: Ostatnie słowo należeć będzie do człowieka
Jerzy Majka
Dla obecnych i przyszłych przedsiębiorstw zmiany te oznaczają rosnącą presję czasową, zwłaszcza w obszarze wprowadzania na rynek nowych produktów i usług. – Niekiedy warto nawet wypuścić na rynek ofertę nie do końca perfekcyjną, aby tylko znaleźć się przed konkurencją – podkreślił Maciej Zajączkowski, dyrektor zarządzający w Hewlett-Packard Enterprise Poland.
Wpływ innowacji na funkcjonowanie przedsiębiorstw na przestrzeni nadchodzącej dekady, tworzenie odpowiedniego klimatu dla nowatorskich przedsięwzięć i dobór właściwych zasobów ludzkich w tym celu stanowiły główne wątki Reimagine 2018 – drugiej już edycji organizowanego przez HPE wydarzenia, poświęconego optymalnemu wykorzystaniu technologii telein formatycznych w cyfrowej transformacji współczesnej gospodarki. Słowo „gospodarka” nie padło tutaj przypadkowo – przemiany, które będziemy obserwować w najbliższych latach dotyczyć będą nie tyle poszczególnych przedsiębiorstw czy nawet branż, ile funkcjonowania całego rynku, a w pewnym stopniu również i administracji publicznej.
Maszyny przejmą codzienne płatności
Trendem, wobec którego żaden sektor nie pozostanie obojętny, jest bez wątpienia internet rzeczy. – Wykorzystanie tego rodzaju narzędzi nie tylko pozwoli na znaczące uproszczenie i automatyzację drobnych i uciążliwych procesów, np. codziennych płatności, ale również umożliwi funkcjonowanie nowych modeli cywilizacyjnych w rodzaju smart city – podkreślił Maciej Zajączkowski. Inteligentne urządzenia mogą być np. wykorzystywane do całkowicie bezobsługowego pobierania opłat za usługi publiczne, w rodzaju parkowania pojazdów czy komunikacji miejskiej. – Już obecnie niektóre miasta oferują aplikacje, dzięki którym można precyzyjnie odmierzyć czas postoju auta w strefie płatnego parkowania. W przyszłości zapewne aplikacje te staną się zbyteczne, gdyż umieszczony na miejscu postojowym czujnik automatycznie rozpocznie naliczanie opłat z chwilą zajęcia stanowiska. Już teraz technologia pozwala na stworzenie takich systemów – zauważył przedstawiciel HPE.
Kluczowym wyzwaniem w tej sytuacji pozostaje zatem integracja procesów pomiędzy podmiotami należącymi do różnych sektorów – instytucją płatniczą, operatorem danej usługi publicznej (np. przewoźnikiem autobusowym bądź zarządcą miejskich parkingów) i jednostką samorządu terytorialnego, która na podstawie danych pozyskanych z systemu kreować będzie politykę transportową.
Sztuczna inteligencja, czyli system uczy się na błędach
Pojawia się pytanie, w jakim stopniu konsumenci zaakceptują scedowanie decyzji płatnościowych na najbardziej nawet inteligentne urządzenia, uwzględniając w szczególności alarmujące doniesienia na temat aktywności cyberprzestępców. Maciej Zajączkowski przypomniał jednak, iż współczesne technologie bezpieczeństwa stosowane w tego rodzaju modelach biznesowych pozwalają na znaczące ograniczenie zagrożenia atakiem hakerskim. Kluczowe znaczenie mają tzw. systemy ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI