Wydarzenia. IT@BANK 2019: Jak odnaleźć się w gospodarce opartej na danych?
Cyfrowa transformacja stanowiła dotychczas dla polskiej bankowości źródło przewagi konkurencyjnej. Czy sektor sprosta również niełatwym wyzwaniom, związanym z monetyzacją danych? Gdzie należy upatrywać szczególnego znaczenia data governance? I wreszcie to, co najważniejsze dla podmiotów pełniących tyleż zaszczytną, co odpowiedzialną funkcję instytucji zaufania publicznego – czyli bezpieczeństwo. W jakim stopniu obowiązujące regulacje pozwalają na zapewnienie należytej ochrony informacji, zgromadzonych w bankowych data center, i czy wskazane byłoby wydanie nowych przepisów w tym zakresie? Dyskusji nad tymi problemami poświęcona była czwarta sesja IT@BANK 2019.
Pozyskując nowych klientów, nie zapominajmy o starych
Polscy bankowcy doskonale zdają sobie sprawę z rosnącego znaczenia monetyzacji danych na współczesnym rynku, równocześnie jednak zwracają uwagę, iż działania w tym zakresie nie powinny być traktowane jako samoistny cel biznesowy. – W PKO Banku Polskim myślimy w pierwszej kolejności o kliencie. Chcemy zarabiać na relacji z użytkownikami naszych produktów i na wartości, jakiej im dostarczamy. Dane są niezbędne właśnie po to, żeby lepiej rozumieć klienta, być jego przewodnikiem nie tylko w usługach finansowych, ale coraz częściej również i pozabankowych – zaznaczył Piotr Krawczyk, dyrektor Pionu Rozwoju i Utrzymania Aplikacji w PKO Banku Polskim. Takie właśnie podejście wpisuje się w nową strategię tej instytucji, której absolutnym priorytetem jest kompleksowa obsługa klienta indywidualnego, uwzględniająca różne obszary jego aktywności w życiu gospodarczym, a także konsekwentne wdrażanie koncepcji banku czasu rzeczywistego.
Poprawa jakości obsługi konsumenta poprzez wykorzystanie big data stanowi priorytet także i dla branży ubezpieczeniowej. Szymon Mitoraj, dyrektor zarządzający ds. digitalizacji w PZU podkreślił, że wdrażanie technologicznych nowinek, także i w zakresie zarządzania danymi, nie powinno być traktowane jako sztuka dla sztuki. – Musimy być pragmatyczni i mieć pomysł, jak te zasoby wykorzystać – stwierdził reprezentant ubezpieczyciela. Adekwatnym zastosowaniem nowoczesnych technologii z dziedziny uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji jest np. wprowadzany przez PZU mechanizm likwidacji szkód oparty na zdjęciach uszkodzonych pojazdów. – Rozwiązanie to pozwala na weryfikację konieczności wymiany poszczególnych części, a co za tym idzie zakresu prac wykonywanych przez serwis samochodowy – zauważył Szymon Mitoraj. To doskonały przykład, że innowacje bazujące na danych mogą i powinny być wykorzystywane nie tylko w celu pozyskania nowych klientów, ale również i lepszej obsługi dotychczasowych.
Maciej Ostrowski, Technology Sales Director w Oracle, zauważył, że jedną z form monetyzacji danych jest zwiększenie lojalności dotychczasowych użytkowników. – Współczesny klient oczekuje zupełnie innego rodzaju usług, sama aplikacja mobilna zdecydowanie ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI