Wydarzenia i Opinie | WEBINARIUM PAB WIB | Co do tysięcznej części grosza
Wspólny bilet, umożliwiający korzystanie z usług wszystkich operatorów transportu publicznego na terenie danej aglomeracji to dla wielu samorządów wyzwanie ponad siły. Konsekwencje braku porozumienia pomiędzy przewoźnikami i magistratem odczuwa pasażer, zmuszony do nabywania innych biletów na poszczególne środki transportu. Największym aglomeracjom udało się uprościć ten proces poprzez wprowadzenie kart miejskich, jednak i w ich przypadku część usług transportowych, jak te zapewniane przez koleje regionalne czy prywatne linie mikrobusowe, funkcjonuje poza ujednoliconym systemem. Dlaczego w dobie cyfrowej gospodarki tak trudno znaleźć skuteczne rozwiązanie znanego od dziesięcioleci problemu?
Prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary, kierownik Katedry Technologii Informacyjnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, sugerował, że jest to efekt niewłaściwego podejścia do digitalizacji. Proces ten z reguły sprowadza się do przenoszenia modeli znanych z klasycznej gospodarki w świat wirtualny. Zastąpienie papierowego biletu kodem QR widocznym na ekranie smartfonu czy spisanej odręcznie umowy załącznikiem elektronicznym nie rozwiązuje większości problemów, związanych z funkcjonowaniem dotychczasowych form sprzedaży czy płatności.
– Gospodarka elektroniczna i informatyka dają możliwość wdrażania przełomowych, śmiałych rozwiązań, które są naturalne dla e-gospodarki. Wykorzystanie rozwiązań klasycznych tylko przeniesionych w świat cyfrowy będzie powoli wypierane przez to, co stworzono od podstaw dla kanałów elektronicznych z wykorzystaniem ich możliwości – prognozował prof. Cellary podczas webinarium, prezentującego efekty prac prowadzonych w ramach Programu Analityczno-Badawczego Warszawskiego Instytutu Bankowości. Tematem raportu były tym razem mikropłatności strumieniowe, a konkretnie stworzony przez naukowców z poznańskiej uczelni system płatniczy o nazwie AMFI.
Ile wykorzystasz, tyle zapłacisz
Innowacyjność pikopłatności strumieniowych nie sprowadza się do zastąpienia klasycznego instrumentu płatniczego rozwiązaniem cyfrowym. Podstawowym założeniem przyjętym przez twórców schematu było odejście od paradygmatu transakcji płatniczej jako czynności wykonywanej jednorazowo. – W przypadku płatności jednorazowych dokonujemy zapłaty za całą usługę albo przed rozpoczęciem korzystania z niej, albo po wyświadczeniu w całości – wskazywał dr Daniel Wilusz, adiunkt w Katedrze Technologii Informacyjnych poznańskiego Uniwersytetu Ekonomicznego. A to oznacza ponoszenie wydatków za niewykorzystany czas. Wykorzystując bilet do metra na 20 bądź 40 minut i tak z reguły opuszczamy pociąg przed upływem tego okresu, nie inaczej jest w przypadku parkingów czy rowerów miejskich.
Klasyczny model płatności nie pozwala na budowę systemu, w którym pobierana opłata będzie adekwatna do faktycznego korzystania z usługi. I tu w sukurs przychodzą ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI