Wskaźnik Przyszłej Inflacji w grudniu w dół, ale 90 proc. konsumentów spodziewa się dalszych wzrostów cen
Osłabły oczekiwania inflacyjne formułowane przez kadrę menadżerską firm oraz gospodarstwa domowe.
Skumulowana wartość dotychczasowych spadków stanowi 15% wartości zarejestrowanego wcześniej wzrostu, co odpowiada ewentualnemu spadkowi inflacji z 17,9% w październiku br. do około 15,2% w perspektywie najbliższych miesięcy, podało Biuro.
„Analiza rozkładu zmian poszczególnych składowych w ostatnich miesiącach wskazuje na znaczną redukcją proinflacyjnego oddziaływania czynników zewnętrznych, do których należą przede wszystkim ceny surowców. Te z kolei w znacznym stopniu obniżają oczekiwania inflacyjne producentów. Nadal istotnymi czynnikami proinflacyjnymi pozostają, wyższe stawki VAT przywracane od nowego roku i planowany wzrost niektórych podatków” – czytamy w raporcie.
Oczekiwania inflacyjne menadżerów firm…
Oczekiwania inflacyjne menadżerów przedsiębiorstw są nieco niższe niż wiosną tego roku, ale nadal pozostają na rekordowo wysokich poziomach. Przewaga przedsiębiorstw planujących w najbliższym czasie podwyżki cen na odsetkiem firm planujących ich obniżkę sięga ok. 25%. Na wzrost cen najczęściej wskazują producenci żywności i leków, podkreślono.
… i konsumentów
Oczekiwania inflacyjne konsumentów pozostają na poziomie nienotowanym od lat 90.; około 90% badanych respondentów uważa, że ceny w najbliższej przyszłości będą rosły.
„W rozkładzie odpowiedzi widoczny jest jednak nieco niższy udział respondentów spodziewających się jeszcze szybszego od dotychczasowego wzrostu cen na rzecz grupy respondentów spodziewających się, że ceny w najbliższych miesiącach będą rosły nieco wolniej. To pierwszy miesiąc, gdy zmiany w rozkładzie odpowiedzi miały istotny charakter, w związku z tym trudno na razie przesądzać o trwałości zaobserwowanych zmian” – podsumowano.