Wskaźnik Dobrobytu w marcu w górę, ale pandemia i obostrzenia potęgują poczucie niepewności wśród firm i konsumentów
„Zarówno wielkość zatrudnienia jak i wysokość realnych wynagrodzeń nie uległy istotnej zmianie (dane po usunięciu wpływu czynnika sezonowego). Wiele wskazuje na to, że firmy obrały strategię przetrwania. Sytuacja nie pozwala im na podejmowanie decyzji istotnych z punktu widzenia ich rozwoju. Jedyne, co pozostaje to minimalizowanie strat, zarówno strat po stronie zysków jak i po stronie pracowników. Stąd prawdopodobnie brak większych zmian w wielkości zatrudnienia i wysokości wynagrodzeń” – czytamy w raporcie.
Strategia przetrwania
Strategia przetrwania przy jednoczesnym ograniczaniu strat może zdominować również zachowania konsumentów.
Przedłużający się stan pandemii i skutki związanych z nią ograniczeń wydłużają czas niepewności, zwiększają obawy przed utratą lub co najmniej uszczupleniem dochodów, co skłania do obierania strategii przetrwanie.
Niższa inflacja
Jedyną składową działającą w kierunku wzrostu wskaźnika to niższa niż przed miesiącem inflacja, podano również.
Czytaj także: Wskaźnik Dobrobytu w lutym w dół przez redukcję zatrudnienia >>>
„Zważywszy jednak, że w koszyku dóbr przeciętnego „Kowalskiego” udział wydatków na żywność w ciągu ostatnich pięciu lat systematycznie rósł, zaś w ostatnim roku wzrost ten był wyjątkowo duży (z ok. 24% w 2016r do blisko 28% w 2020r), przeciętny konsument odczuwa raczej przyspieszony wzrost cen niż ich spowolnienie, a to znacząco obniża stan jego dobrobytu. ” – podsumowano.