Wojna z gotówką (86): Cyfrowy market

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2013.04.foto.026.250xW 2013 r. na zakupach w sieci wydamy około 26 mld zł, a cały rynek e-commerce bedzie wart o 5 mld zł wiecej niz rok wczesniej. Do internetowego centrum handlu co miesiac zaglada juz 11 mln Polaków.

E-commerce to najszybciej rozwijający się sektor handlu. Liczba klientów sklepów i aukcji internetowych rośnie szybciej niż liczba internautów. – Jeszcze 10 lat temu, zakładając sklep internetowy, trzeba było liczyć się z wydatkami rzędu minimum kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych. Dziś e-sklep z pełnym pakietem funkcjonalności, łącznie z wachlarzem różnych metod płatności, w najprostszej wersji można mieć na zasadzie abonamentu już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie – mówi Artur Wojtczuk, dyrektor w KIR S.A.

PayByNet bez pośrednika

Jak wynika z raportu eHandel, w Polsce działa aktualnie 18 różnych systemów, które umożliwiają rozliczanie transakcji pomiędzy klientem a sklepem, poprzez konto bankowe kupującego. Różnią się one pomiędzy sobą poziomem bezpośredniości rozliczenia, szybkością realizacji przelewu i prowizjami pobieranymi od sprzedawcy (średnio min. 2 proc.). Najbardziej powszechnym modelem szybkiej płatności internetowej jest rozwiązanie, w którym operator przelewów jest pośrednikiem pomiędzy kupującym a sprzedającym. W praktyce oznacza to, że zlecając przelew ze swojego konta, kupujący widzi dane pośrednika, a nie odbiorcy końcowego. Jak pokazuje doświadczenie, dość często takie przelewy potrzebują nawet kilku dni, aby dotrzeć do sprzedającego.

Jedynym systemem, który przekazuje pieniądze bezpośrednio z konta kupującego na konto sprzedającego jest KIR-owski PayByNet. Ma do niego dostęp 5 mln klientów w 6 bankach. Jak pokazało badanie TNS OBOP dla ZBP, taki przelew, gdzie, zlecając, klient widzi dane sprzedawcy, jest preferowaną formą dokonywania e-płatności w internecie dla 61 proc. polskich internautów. Płatność za pośrednictwem fi rmy trzeciej wskazywało jako preferowane tylko 6 proc. badanych.

– Z perspektywy e-sklepu zaletą bezpośredniości jest, obok szybkości przekazu pieniędzy, możliwość rejestracji i księgowania indywidualnie każdej transakcji (bez potrącania prowizji w trakcie realizowania płatności), co znacznie ułatwia zarządzanie dostawami i zwrotami – wyjaśnia A. Wojtczuk.

KSIĘGOWA STRACI PRACĘ

Najnowszy raport Banku Pekao S.A. nt. płatności w sektorze MŚP wskazuje, że fi rmy, które cyklicznie wystawiają dużą liczbę faktur lub rachunków swoim klientom, mogą korzystać z usługi e-faktur. Dzięki niej wystawcy rozliczają dokumenty płatnicze bez konieczności wysyłania wersji papierowych. Faktury są generowane w systemie wystawcy, a następnie udostępniane odbiorcy w wybranej dla niego formie: bezpośrednio do jego systemu, jako załącznik e-poczty lub tradycyjnie – pocztą.

Dzięki wykorzystaniu technologii web services (usług internetowych), która pozwala na komunikację pomiędzy systemami informatycznymi przez internet, możliwe jest bezpośrednie połączenie systemów finansowo księgowych z systemem bankowoś...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI