Większość Polaków szuka pożyczek w sieci
Polacy najczęściej korzystają z pożyczek, kiedy w ich życiu pojawia się nagły wydatek lub potrzeba, która nie może czekać – wynika z danych Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego.
Zazwyczaj finansują w ten sposób remont mieszkania, zakup samochodu lub koszty leczenia, rzadziej akcesoria AGD i RTV. Wonga Polska w ramach cyklu „Cyfrowe zwyczaje Polaków” zbadała, jaką rolę odgrywa internet w procesie wybierania i zaciągania pożyczek.
Prawie jedna trzecia Polaków to cyfrowi pożyczkobiorcy
Prawie 60 proc. Polaków wykorzystuje Internet w trakcie brania pożyczki. Natomiast 28 proc. korzysta z sieci już na samym początku i szuka w niej większości informacji, a następnie udaje się do oddziału, żeby sfinalizować umowę.
W przypadku 15 proc. badanych cały proces – od szukania najlepszej oferty, po zaciągnięcie pożyczki – odbywa się w całości online.
Bezpośrednio do oddziału – z całkowitym pominięciem Internetu – preferuje wybrać się co piąty ankietowany. Co ciekawe, tylko 4 proc. w trakcie szukania najlepszej oferty pożyczki radzi się znajomych lub rodziny.
− Rola Internetu i nowych technologii systematycznie rośnie. Naturalne jest, że wkraczają one również do sektora finansowego. W większości przypadków Internet służy do pozyskiwania informacji i porównywania ofert.
W przyszłości możemy się spodziewać, że odsetek osób zaciągających pożyczkę wyłącznie online będzie rósł – już teraz ten kanał wybiera prawie co trzeci Polak. Sprzyja temu m.in. rozwój oraz dostępność technologii, a także zmiany preferencji i nawyków klientów, którzy coraz bardziej cenią oszczędność czasu oraz wygodę, jaką one dają – zauważa Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor departamentu marketingu w Wonga Polska.
W sieci wygodniej i przejrzyściej
Jak wynika z badania 33 proc. ankietowanych uważa, że oferty pożyczek online są dużo bardziej przejrzyste i czytelniej prezentowane niż w oddziale instytucji finansowej. Natomiast zdaniem 32 proc. w sieci są one również korzystniejsze.
Wśród zalet pożyczek online ankietowani docenili wygodę i oszczędność czasu – głównie dzięki ograniczeniu konieczności wizyty w oddziale oraz możliwości łatwego sprawdzenia opinii innych użytkowników o danej ofercie czy instytucji.
Czytaj także: Upadłość konsumencka: od marca nowe zasady. Co się zmienia?
Co warto zauważyć, aż 55 proc. ankietowanych nie uważa, że wizyta w oddziale zaowocuje lepszym wyborem oferty. Nie liczą też na rady sprzedawców, ani nie cenią możliwości rozmowy z nimi.
– Polacy doceniają usługi online, co w dużej mierze wynika z doświadczenia oraz coraz większej powszechności tego typu usług. Trzeba jednak zaznaczyć, że wraz z tym wzrostem rośnie także obawa o cyberbezpieczeństwo w sieci, na co zwraca uwagę aż 40 proc. ankietowanych. Dlatego warto wybierać znane i doświadczone firmy oraz zadbać o swoją wiedzę w tym obszarze. Między innymi z tego powodu na platformie edukacyjnej Kapitalni.org stale rozwijamy bazę wiedzy na ten temat, nasze badania pokazują bowiem, że coraz więcej osób chce samodzielnie się edukować – zauważa Aneta Gergont-Gałązka.
Czytaj także: Co trzeci klient instytucji finansowych ma problem z cyberbezpieczeństwem
W przyszłości możemy się spodziewać, że odsetek osób zaciągających pożyczkę wyłącznie online będzie rósł – już teraz ten kanał wybiera prawie co trzeci Polak