WIB: Zarządzanie procesami biznesowymi w instytucjach finansowych
Koncepcja orientacji procesowej staje się coraz bardziej popularna w instytucjach finansowych, takich jak banki i firmy ubezpieczeniowe. Procesy biznesowe w tych instytucjach należą do kategorii procesów transakcyjnych, które w większości przypadków osadzone są w funkcjonalnej (silosowej) strukturze organizacyjnej.
Dr Józef Bielecki
Podstawowe pytania decydentów
Zarząd banku czy instytucji ubezpieczeniowej zamierzającej wprowadzić BPM powinien otrzymać odpowiedź na następujące pytania:
- Czy jesteśmy organizacyjnie i kulturowo przygotowani do tworzenia i wdrażania BPM?
- Jakie będą korzyści z wdrożenia BPM w naszej instytucji?
- Czy nie wystarczy zakup systemu informatycznego do usprawnienia pracy w procesach?
- Jakie nakłady musimy ponieść?
- Jaka ma być rola zarządu w tworzeniu, wdrażaniu i funkcjonowaniu BPM?
Instytucje finansowe mają, z tradycji, funkcjonalną strukturę organizacyjną, a tym samym kulturę funkcjonalną. Oznacza to, że pracując w instytucji, widzimy wyłącznie naszą komórkę organizacyjną, nasz departament, nasze biuro. Szefowie tych komórek organizacyjnych mają do realizacji swoje cele i zadania biznesowe. Nie widzimy i nie interesują nas poszczególne etapy i relacje w całym procesie, nikt nie koordynuje całego procesu.
Należy zdać sobie sprawę, że zarządzanie procesami biznesowymi wymaga odpowiedniej zmiany w strukturze organizacyjnej. Zmiana taka nie może być pozorna, polegająca na formalnej identyfikacji procesów i ustaleniu ich właścicielstwa, w efekcie czego niewiele się zmienia. Z badań prowadzonych wśród instytucji finansowych przez firmę Sofrecom wynika, że w co piątej instytucji w Polsce pojęcie procesu biznesowego jest nieznane, aczkolwiek 95 proc. instytucji ma procesy zidentyfikowane, nawet monitorowane, ale w praktyce nie występuje prawdziwe nimi zarządzanie. Brak rzeczywistego zarządzania procesami oznacza, że w większości instytucji finansowych nie istnieje odpowiednia infrastruktura zarządzania.
Dotychczasowa praktyka pokazuje, że wdrożenie zarządzania procesami biznesowymi (BPM) daje następujące korzyści:
- Istnieje zorganizowana infrastruktura zarządzania procesowego, na którą składa się właścicielstwo procesów, zespoły zarządzania procesowego, ustalone role i uprawnienia, zasady współpracy między jednostkami funkcjonalnymi, systemy mierzenia oraz kontroli.
- Analiza danych z pomiarów.
- Możliwość alokacji kosztów w procesie i ocena rentowności procesu.
- Monitorowanie potrzeb, wymogów i satysfakcji klienta zewnętrznego.
- Monitorowanie i kontrola na poszczególnych etapach procesu.
- Bardziej skuteczne zarządzanie ryzykami operacyjnymi.
- Prewencja przed złą jakością efektów procesu dla klienta.
- Możliwość analizy danych i ciągłego usprawniania i optymalizacji procesu.
- Transformacja kulturowa – od kultury zorientowanej na funkcje do kultury zorientowanej na proces i na jakość.
Nie ulega wątpliwości, że wymieniony pakiet korzyści będzie możliwy, jeśli zapewnimy konsekwentną ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI