Wero – europejska alternatywa dla systemów płatniczych Visa i Mastercard
Platforma Wero została uruchomiona w ramach Europejskiej Inicjatywy Płatności (EPI).
Jest już dostępna w Niemczech, Belgii i Francji.
Ponieważ euro jest już używane w ponad 20 krajach, celem Wero jest usprawnienie transakcji transgranicznych i uczynienie ich bardziej przyjaznymi dla konsumentów, którzy obecnie często polegają na amerykańskich rozwiązaniach.
Czytaj także: IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE – Finastra| Europejska Inicjatywa Płatności: uwaga na górę lodową
Wero zwiększy niezależność finansową Europy
Nowa platforma jest wspierana przez 16 europejskich banków i dwóch operatorów, w tym BNP Paribas SA, Deutsche Bank AG i Worldline AG. Usługi Wero dostępne będą za pośrednictwem własnej aplikacji i platform banków uczestniczących.
Zgodnie z przepisami UE nakazującymi natychmiastowe płatności w ciągu dziesięciu sekund, Wero planuje rozszerzyć swoje usługi na e-commerce i płatności w sklepach.
Przewodniczący EPI, dr Joachim Schmalzl, stwierdził, że uruchomienie Wero jest ważnym krokiem w kierunku zwiększenia niezależności finansowej Europy.
Stworzenie europejskiej platformy płatniczej wynika z obaw części finansistów dotyczących uzależnienia od amerykańskiej infrastruktury finansowej. Uzależnienie to uwidoczniło się po inwazji Rosji na Ukrainę, kiedy to Visa i Mastercard zawiesiły swoje usługi w Rosji.
Mimo swojego potencjału, Wero ma jeszcze długą drogę przed sobą, aby konkurować z Visą i Mastercard, które łącznie przetwarzają transakcje warte biliony dolarów rocznie.
Martina Weimert, dyrektor generalna Europejskiej Inicjatywy Płatności podkreśliła, że dominacja Visy i Mastercard daje im znaczną siłę rynkową. Przyznała, że Wero jest na razie start-upem. Jego atutem jest dostęp do bazy klientów banków, uczestniczących w projekcie.
Czytaj także: Bankowość i Finanse | Płatności | Zamierzamy podbić międzynarodowy rynek
Co zamiast Visa i Mastercard – Europa eksperymentuje
W ostatnich latach w Europie powstało wiele krajowych systemów płatności, np. szwedzki Swish, szwajcarski Twint i holenderski iDeal. Jednak żadne z nich nie osiągnęło takiego poziomu powszechności jak Visa i Mastercard.
Na przykład iDeal obsługuje 70% handlu internetowego w Holandii, ale nie pozwala jeszcze konsumentom dokonywać płatności w sklepach. Często Europejczycy nie mogą korzystać z tych narzędzi w sąsiednich krajach, więc są zmuszeni wybierać marki amerykańskie.
Karty płatnicze Visa i Mastercard zostały uruchomione przez banki w połowie XX wieku jako alternatywa dla gotówki. W 2023 roku przetworzyły transakcje na kwotę odpowiednio około 14,8 bln dolarów i 9 bln dolarów.