Wczesna edukacja finansowa pozwala radzić sobie z kryzysami w dorosłym życiu
Fundacja od 2016 r. realizuje własny program „Finansowy Elementarz”, skierowany do dzieci i rodziców. Z zebranych obserwacji i wniosków wynika, że upowszechnianie właściwych zachowań w obszarze wiedzy finansowej ma dla dzieci ogromne znaczenie i pozwala radzić sobie z wieloma kryzysami w dorosłym życiu.
Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości 2022
Tegoroczna, szósta edycja Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości (23-24 marca) odbyła się pod hasłem „Edukacja finansowa – wspólny obowiązek dla obecnych i przyszłych pokoleń”. Wydarzenie organizowane przez Warszawski Instytut Bankowości oraz Fundację GPW to najważniejsze w Polsce coroczne forum dyskusji, wymiany doświadczeń oraz rozwoju współpracy i działań edukacyjnych w zakresie finansów, bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i przedsiębiorczości.
W tym roku Partnerem Generalnym Kongresu została Fundacja Banku Millennium.
Podczas wydarzenia zaprezentowano wyniki przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Banku Millennium „Badania świadomości Polaków na temat potrzeby edukacji finansowej dzieci”. Wynika z niego, że potrzeba edukacji finansowej oraz upowszechniania właściwych zachowań w tym obszarze już od najmłodszych lat, ma dla dzieci oraz ich rodziców ogromne znaczenie.
Czytaj także: Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości, potrzebna krajowa strategia edukacji finansowej
Badanie świadomości Polaków na temat potrzeby edukacji finansowej dzieci
Tylko 2 proc. rodziców jest przekonanych, że dziecku, aby poznać świat finansów, wystarcza obserwowanie dorosłych, a trzy czwarte rodziców przedszkolaków jest zdania, że wiek 3‒7 lat to najlepszy moment na rozpoczęcie edukacji finansowej.
Blisko 90 proc. rodziców dzieci w wieku przedszkolnym edukuje dziecko w zakresie rozsądnego wydawania pieniędzy, finansuje drobne przyjemności i zachcianki dziecka, zachęca do czytania oraz tłumaczy na przykładach wartość pieniądza.
Ponad 60 proc. badanych rozmawia z przedszkolakiem na tematy związane z finansami i budżetem domowym, pyta dziecko o zdanie przy podejmowaniu decyzji o wydatkach czy wspólnych wyjazdach.
Jesteśmy przekonani, że upowszechnianie wiedzy o kwestiach finansowych powinno zaczynać się jeszcze przed 7. rokiem życia dziecka
– Sytuacje, w których umiejętności z zakresu finansów mogą się przydać, są bardzo powszechne, a ich niedostatki widać np. w niechęci dziecka do cierpliwego czekania na nagrodę oraz nieumiejętności skupienia uwagi na wykonywaniu często prostych zadań.
Jak wynika z naszych badań, edukacja finansowa rozpoczęta już w wieku przedszkolnym ułatwia przechodzenie przez później napotykane sytuacje kryzysowe – mówi Iwona Jarzębska, prezes Fundacji Banku Millennium.
90 proc. rodziców dzieci w wieku przedszkolnym edukuje dziecko w zakresie rozsądnego wydawania pieniędzy
I dodaje, że:
– Przy okazji przekonaliśmy się też, że rodzice bardzo powszechnie deklarują otwartość na zajęcia dotyczące edukacji finansowej ich dzieci, ale jednocześnie oczekują wsparcia w podejmowaniu tego rodzaju wysiłków. Co ważne, jesteśmy przekonani, że upowszechnianie wiedzy o kwestiach finansowych powinno zaczynać się jeszcze przed 7. rokiem życia dzieci.
Czytaj także: Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości, rośnie wiedza ekonomiczna Polaków
Edukacja finansowa to więcej niż wiedza o pieniądzach
Prezentując dotychczasowe osiągnięcia Fundacji Banku Millennium i wyniki badania Iwona Jarzębska wskazała także, że edukacja finansowa to znacznie więcej niż wiedza o pieniądzach.
Większość rodziców jest zdania, że osoby od najmłodszych lat uczone wartości pieniądza łatwiej radzą sobie z dorosłymi wyzwaniami w przyszłości
Rodzicie poproszeni o wskazanie trzech cech, które ich zdaniem powinny w pierwszej kolejności być kształtowane u dzieci w wieku przedszkolnym, najczęściej wskazują: wiarę w siebie, kreatywność i umiejętność pracy w grupie.
Te elementy, a także umiejętność radzenia sobie ze stresem, planowanie czy zaradność, to naturalne elementy edukacji finansowej.
– Choć niewielu rodziców wskazało nawyk oszczędzania jako kluczowy do wyrobienia w okresie przedszkolnym, to zdecydowana większość z nich deklaruje, że zachęca dziecko do odkładania pieniędzy, np. we własnej skarbonce. Dodatkowo, większość rodziców jest zdania, że osoby od najmłodszych lat uczone wartości pieniądza łatwiej radzą sobie z dorosłymi wyzwaniami w przyszłości.
Dlatego też uważamy, że w ramach powstającej krajowej strategii edukacji finansowej należy umieścić bardzo wyraźny postulat, aby obejmowała ona także najmłodsze dzieci oraz przygotowywała rodziców do zaangażowania w takie aktywności edukacyjne – podkreśla Iwona Jarzębska.
O Fundacji Banku Millennium
Fundacja Banku Millennium, działając pod hasłem „Pomnażamy kapitał społeczny” od ponad trzydziestu lat wspiera projekty, które angażują do działania na rzecz społeczności lokalnych. W podejmowanych aktywnościach koncentruje się na trzech obszarach działań: edukacji finansowej, edukacji kulturalnej oraz promocji wolontariatu.
W ramach głównego, autorskiego programu „Finansowy Elementarz” od 2016 r. zrealizowanych zostało ponad 2400 warsztatów dla 58 tysięcy przedszkolaków, przygotowano też multimedialne materiały szkoleniowe dla dzieci, a także specjalną serię poradnikową dla rodziców. Fundacja była partnerem wydarzeń edukacji kulturalnej organizowanych dla ponad 8000 osób, a we wspieranych przez nią akcjach wolontariatu uczestniczyło ponad 600 wolontariuszy, którzy realizowali programy dla kilkunastu tysięcy beneficjentów.
Obok kontynuacji projektu edukacyjnego dla najmłodszych, w 2021 roku działalność Fundacji koncentrowała się także na kolejnej odsłonie projektu wolontariatu pracowniczego #słuchaMYwspieraMY (wcześniej „Millantrop”), skierowanego do lokalnych społeczności, organizacji i osób prywatnych, by zaspakajać realne potrzeby konkretnych osób i instytucji.
Obecnie projekt skupia się na wsparciu osób, które ucierpiały w wyniku działań zbrojnych w Ukrainie. Razem z pracownikami banku Fundacja niesie pomoc osobom, które znalazły się w Polsce i potrzebują wsparcia w nowej dla nich rzeczywistości. Działanie skierowane jest także do instytucji wykwalifikowanych w pomocy uchodźcom i ofiarom wojennym, które chcą wspomagać pracownicy Banku, dołączając do organizacji pomocowych w zaproponowanej przez siebie formule. Kolejny raz – zgodnie z ideą programu – sami weryfikują, planują, organizują i realizują działania pomocowe tam, gdzie są one teraz najbardziej potrzebne. Realizacja tej specjalnej edycji programu zaplanowana jest do maja 2022, ale jej czas lub przebieg będą dostosowane do bieżących potrzeb i rozwoju sytuacji.