Ważne dla polskich banków porozumienie w trilogu między PE a Radą UE dotyczące PSR/PSD3
Prace legislacyjne rozpoczęte publikacją pakietu projektów przez Komisję Europejską z końcem czerwca 2023 roku, zakończyły się 27 listopada o w pół do drugiej w nocy po kilkunastogodzinnych negocjacjach podczas czwartego trilogu politycznego.
Kwestie najistotniejsze i te, w których stanowiska legislacyjne Parlamentu UE i Rady Unii Europejskiej różniły się najbardziej pozostawiono oczywiście na koniec.
Główne obszary porozumienia
W kwestii najważniejszej dla polskiego sektora bankowego, Parlament Europejski przystał na dość jednoznaczne stanowisko Rady co do artykułów 49 i 59 PSR, co oznacza, że przyjęto bardziej obiektywne podejście do definicji autoryzacji, a także ustawodawcy skłonili się ku węższemu zakresowi odpowiedzialności za działania oszukańcze polegające na podszywaniu się pod bank (tzw. spoofing).
W konsekwencji wykreślono bardzo subiektywną definicję autoryzacji zaproponowaną przez Parament Europejski.
Co do zakresu odpowiedzialności platform i dostawców usług cyfrowych (ECSP) uzgodniono, że będą one odpowiadały za brak działań w celu eliminowania oszustw w przestrzeni cyfrowej. To istotne dla sektora bankowego, który od dawna postuluje, iż cały ekosystem związany z płatnościami winien angażować się w przeciwdziałanie oszustwom.
Przepisy PSR będą zawierały także rozbudowane przepisy w zakresie uprawnień PSP w tym banków co do blokowania podejrzanych transakcji oraz tzw. zamrażania środków (freezing) w przypadku podejrzenia działania klienta pod wpływem oszustwa bądź manipulacji. Działanie to będzie w określonych przypadkach obowiązkiem dostawcy usług płatniczych.
Odnośnie do otwartej bankowości, czyli współpracy między PSPs a TPPs, uzgodniono w przypadku niedostępności podstawowego dostępu, możliwość skorzystania z klauzuli awaryjnej, zgodnie z propozycją Rady.
Co dalej?
Porozumienie polityczne w trilogu to jeden z najważniejszych momentów procedury legislacyjnej, który określa co do zasady treść procedowanych aktów prawnych. Niemniej jednak to nie koniec. Nie znamy jeszcze konkretnego brzmienia przepisów, które uzgodniono niekiedy co do zasady, a nie do każdego przecinka.
Muszą być jeszcze przeprowadzone i zakończone trilogi techniczne, następnie prace legislatorów-tłumaczy. W międzyczasie Prezydencja musi uzyskać aprobatę w grupie roboczej Rady od państw członkowskich. Zapewne draft PSR i PSD3 do formalnej akceptacji Parlamentu i Rady ujrzymy nie wcześniej niż w styczniu przyszłego roku.
