Warto oszczędzać: Warszawski Instytut Bankowości i Provident Polska rozpoczynają wspólny projekt edukacyjny
Warto oszczędzać to inicjatywa, który promuje wiedzę o finansach, rozsądnym zarządzaniu własnym budżetem i przedsiębiorczości.
– Szczególnie znaczenie ma edukacja wśród najmłodszej grupy konsumentów, która dopiero zaczyna swoją przygodę z finansami oraz wśród seniorów, dla których nowe produkty finansowe są często nie do końca niezrozumiałe. Jak wynika z naszych badań, przykładowo aż 30% osób w wieku 18-29 lat swój poziom wiedzy o finansach osobistych określa jako „raczej mały” albo „bardzo mały”. Dlatego też, w ramach realizowanych od wielu lat programów edukacyjnych powołanych z inicjatywy Związku Banków Polskich, wiele działań kierujemy właśnie do tych grup – podkreśla Waldemar Zbytek, Wiceprezes Fundacji Warszawski Instytut Bankowości działającej przy Związku Banków Polskich.
Potrzebę edukacji finansowej wśród młodszego pokolenia wyraźnie sygnalizują przeprowadzane wśród osób w wieku 15-30 „Badania Młodych”, przygotowane na zlecenie Provident Polska. Młodzi ludzie, którzy podejmują pierwsze decyzje związane z pieniędzmi, sami podkreślali, że nie mają dostatecznej wiedzy o produktach finansowych, inwestowaniu oraz pożyczaniu, a dodatkowe pieniądze w zdecydowanej większości wydaliby na konsumpcję. Bardzo rzadko ktoś planował pomnażanie swoich finansów, np. dzięki założeniu firmy. Co czwarty młody człowiek przyznał, że przeznaczyłby te pieniądze na oszczędności.
Młodzi na rynku finansowym
Badania pokazały również, że podejście obecnych 15-30-latków do pieniędzy jest inne niż ich rodziców.
– Millenialsi znacznie częściej wydają, niż oszczędzają. Takie podejście do budżetu – nastawienie na konsumpcję, brak odłożonych środków – może rodzić problemy z wygospodarowaniem pieniędzy na ważne, nieprzewidziane wydatki. O tym, że w dorosłym życiu pieniądze grają bardzo ważną rolę, młodzi przekonują się więc czasem dotkliwie, już na starcie w samodzielność – mówi Małgorzata Domaszewicz, Kierownik ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu
w Provident Polska. – Dlatego tak ważne jest propagowanie wiedzy na temat odpowiedzialnego zarządzania budżetem właśnie wśród młodzieży. Współpraca z Fundacją Warszawski Instytut Bankowość to doskonała okazja, aby kontynuować nasze działania na rzecz edukacji finansowej młodych ludzi, ale także innych grup społecznych – podkreśla Małgorzata Domaszewicz.
Atrakcyjnie o finansach
Niski poziom świadomości finansowej Polaków w dużej mierze wynika z niezrozumienia zagadnień związanych z ekonomią, produktami finansowymi czy zarządzaniem domowym budżetem. Autorzy projektu Warto oszczędzać wierzą jednak, że wiedzę z tego zakresu można przekazać w przystępny i interesujący dla odbiorców sposób.
– Wiemy, że aby skutecznie dotrzeć z podstawami wiedzy do młodych ludzi, trzeba im tą tematykę przedstawić w sposób atrakcyjny. Ekonomia i finanse to bardzo złożone obszary, dlatego młodzież może postrzegać je jako skomplikowane czy mało porywające, ale im szybciej nabiorą w tym zakresie właściwych nawyków tym lepiej dla przyszłości, zarówno ich samych, jak i całej gospodarki. W ramach naszego projektu wiedzę przekazujemy w sposób przystępny dla młodych. Staramy się, aby przygotowane przez nas materiały były nie tylko merytoryczne, ale także ciekawe – podkreśla Waldemar Zbytek, Wiceprezes Fundacji Warszawski Instytut Bankowości. – Nie zapominamy także o seniorach, których będziemy edukować podczas planowanego cyklu spotkań.
W ramach projektu „Warto oszczędzać” Provident Polska i Fundacja Warszawski Instytut Bankowości przewidziały działania wspierające akcję edukacyjną – szkolenia studentów I roku czy współpracę z organizacjami studenckimi. Materiały związane z projektem będą pojawiać się w mediach studenckich – czasopismach, stacjach radiowych i kanałach telewizyjnych tworzonych przez młodych ludzi dla ich rówieśników.
Warszawski Instytut Bankowości od 25 lat specjalizuje się w projektach szkoleniowych z obszaru finansów i ekonomii oraz nieustająco rozwija różnorodne, nowoczesne metody nauczania.
Provident, lider rynku pożyczkowego w Polsce, prowadzi liczne programy edukacyjne, w tym skierowany do młodych projekt coztymhajsem.pl. – rusza właśnie III edycja programu. Firma systematycznie angażuje się w działania na rzecz zwiększania świadomości finansowej konsumentów oraz propagowania idei odpowiedzialnego pożyczania. W latach 2016-2017 Provident Polska z działaniami edukacyjnymi, prowadzonymi w mediach, internecie i bezpośrednio wśród klientów, dotarł do ponad 131 tys. odbiorców.
Źródło: Provident Polska